04 sep 2014 09:28

23 jan 2015 14:41

"Det ska bli riktigt kul"

Motordagen i Odensåker brukar vara en riktig besöksmagnet.
Söndag den 7 september är det dags igen.
– Den här gången kommer vi bland annat visa upp flera Epa- och A-traktorer, säger Arnold Johansson nöjt.

Som vanligt arrangeras motordagen av Odensåkers hembygdsförening och traditionsenligt vid Logården. Det är då motorvänner från alla hörn i området samlas för att visa sina rariteter.

Precis som vanligt blir det kortege med traktorer på både för- och eftermiddagen.

– Vi brukar få dit runt 2 500 besökare, säger Börje Carlsson.

Motorintresserade kommer säkert att få sitt lystmäte när allt som brummar och låter finns på plats. Men det finns annat också. Allan Wadström och Håkan Svantesson visar upp en klassisk ”Åshammarsplog” som förr drogs med hästar.

Den användes vid täckdikning.

– Den här härstammar från 1930- och 40-talet och användes innan täckdikningsmaskinerna kom, berättar Arnold Johansson.

Nytt inslag

Årets motordag får ett nytt inslag när yngre killar som äger Epa- och A-traktorerna får visa upp sina fordon.

– Det ska bli riktigt kul, säger Alexander Arvidsson som har en finfin Volvo Duett från 1973.

– Klart att det känns positivt, menar kompisen Sebastian Keskisarja, ägare till en Volvo 744 (1988) som är ombyggd till A-traktor.

Båda killarna studerar vid Vänergymnasiet i Mariestad och går på fordons- och transportprogrammets första år. Bredvid deras fordon står en gammal raritet. Det handlar om en grön skönhet, nämligen en av de tidiga Epatraktorna, en A-ford från 1930.

Epatraktorn är en äldre personbil, ibland även en lastbil eller buss, som blivit ombyggd till jordbruksmaskin.

Historien bakom dessa fordon började under kriget. Axel Persson Bramstorp, som representerade Bondeförbundet och var jordbruksminister 1936-45, införde bestämmelsen om Epatraktorn den 1 juli 1940. Den vanligaste var byggd på en A-ford lastbil eller buss, men även andra bilar förekom också.

Regelverket har ändrats flera gånger.

Kontrollbesiktning

Epatraktorn ska kontrollbesiktigas varje år och får köras högst 30 km/timmen, enligt en lag från 1950. 1970 infördes krav på störtbåge eller hytt och tio år senare kom kravet på skylt om Långsamtgående fordon (LGF) i bak.

1975 förbjöds nyregistrering av Epatraktorer.

A-traktorn får max ha en konstruerad hastighet på 30 km/timmen med ett säte för en eller två passagerare bredvid föraren – men inte någon bakom. Det finns också krav på störtbåge eller hytt, samt LGF-skylt. Fordonet behöver inte kontrollbesiktigas.

Lars Johansson kom med idén om att Epatraktorer och A-traktorer skulle få vara med på motordagen.

– Vi behöver få in yngre människor bland alla gamla gubbar och responsen har varit god, säger Lars och skrattar.

Ett annat roligt inslag vid motordagen blir en gammal Nynäs bensinstation som ska ställas upp vid Logården. Där kommer en ”Ljungmans vici pump” från 1930 var kronjuvelen.

Som vanligt arrangeras motordagen av Odensåkers hembygdsförening och traditionsenligt vid Logården. Det är då motorvänner från alla hörn i området samlas för att visa sina rariteter.

Precis som vanligt blir det kortege med traktorer på både för- och eftermiddagen.

– Vi brukar få dit runt 2 500 besökare, säger Börje Carlsson.

Motorintresserade kommer säkert att få sitt lystmäte när allt som brummar och låter finns på plats. Men det finns annat också. Allan Wadström och Håkan Svantesson visar upp en klassisk ”Åshammarsplog” som förr drogs med hästar.

Den användes vid täckdikning.

– Den här härstammar från 1930- och 40-talet och användes innan täckdikningsmaskinerna kom, berättar Arnold Johansson.

Nytt inslag

Årets motordag får ett nytt inslag när yngre killar som äger Epa- och A-traktorerna får visa upp sina fordon.

– Det ska bli riktigt kul, säger Alexander Arvidsson som har en finfin Volvo Duett från 1973.

– Klart att det känns positivt, menar kompisen Sebastian Keskisarja, ägare till en Volvo 744 (1988) som är ombyggd till A-traktor.

Båda killarna studerar vid Vänergymnasiet i Mariestad och går på fordons- och transportprogrammets första år. Bredvid deras fordon står en gammal raritet. Det handlar om en grön skönhet, nämligen en av de tidiga Epatraktorna, en A-ford från 1930.

Epatraktorn är en äldre personbil, ibland även en lastbil eller buss, som blivit ombyggd till jordbruksmaskin.

Historien bakom dessa fordon började under kriget. Axel Persson Bramstorp, som representerade Bondeförbundet och var jordbruksminister 1936-45, införde bestämmelsen om Epatraktorn den 1 juli 1940. Den vanligaste var byggd på en A-ford lastbil eller buss, men även andra bilar förekom också.

Regelverket har ändrats flera gånger.

Kontrollbesiktning

Epatraktorn ska kontrollbesiktigas varje år och får köras högst 30 km/timmen, enligt en lag från 1950. 1970 infördes krav på störtbåge eller hytt och tio år senare kom kravet på skylt om Långsamtgående fordon (LGF) i bak.

1975 förbjöds nyregistrering av Epatraktorer.

A-traktorn får max ha en konstruerad hastighet på 30 km/timmen med ett säte för en eller två passagerare bredvid föraren – men inte någon bakom. Det finns också krav på störtbåge eller hytt, samt LGF-skylt. Fordonet behöver inte kontrollbesiktigas.

Lars Johansson kom med idén om att Epatraktorer och A-traktorer skulle få vara med på motordagen.

– Vi behöver få in yngre människor bland alla gamla gubbar och responsen har varit god, säger Lars och skrattar.

Ett annat roligt inslag vid motordagen blir en gammal Nynäs bensinstation som ska ställas upp vid Logården. Där kommer en ”Ljungmans vici pump” från 1930 var kronjuvelen.

  • Per Warvlin