26 aug 2014 20:49

23 jan 2015 14:41

Tre partiers företrädare om miljonökningen

När det i maj 2013 pratades E 20-prislapp för Mariestads kommun handlade det om 48 miljoner kronor. 15 månader senare har notan ökat med 28,5 miljoner till 76,5 miljoner.
– Förödande, säger Per Rosengren (V) medan Johan Abrahamsson (M) pratar om villkor för Mariestads överlevnad.

Skaraborgs kommuner kommer att medfinansiera E 20-utbyggnaden med 546,5 miljoner kronor.

Mest kommer Skövde att betala (113 miljoner) följt av Lidköping (81 miljoner) och Mariestad (76,5 miljoner). Karlsborg betalar minst med sina tre miljoner kronor.

Föga förvånande är Per Rosengren starkt kritisk till att summan för Mariestads skattebetalare växt ytterligare.

– De här pengarna finns ju inte, det blir en svår nöt att knäcka.

– De enda ställena där det finns pengar att spara i den storleksordningen är ju socialen och skolan, säger Rosengren.

Han tror att det blev en ”stor chock” för Johan Abrahamsson när slutnotan stod klar.

– Han trodde nog att det skulle stanna på 48 miljoner.

Besparingspaket?

Oppositionsrådet Marianne Kjellquist (S) säger att hon förvisso helst skulle vilja satsa 76,5 miljoner på välfärden, men tillägger:

– Skulle det över huvud taget bli någon utbyggnad av E 20 var vi tvungna att släppa till det här.

– Var de här pengarna ska tas kan jag inte säga för dagen. Kanske är det läge att titta på ett nytt besparingspaket – som kan handla om samordningsvinster över förvaltningsgränserna eller att ta pengar från den hårda delen, alltså det tekniska.

Kan slimmas

Hon säger att kommunen ”får försöka göra sig av med det man inte behöver” och nämner att ingen är betjänt av ”stående grävmaskiner” när man kan leasa in sådana.

– Den tekniska organisationen kan slimmas. Detta handlar om att vår region inte får dö, därför måste E 20 byggas ut.

Får största nyttan

Kommunalrådet Abrahamsson tycker att det är helt rättvist att Mariestad betalar såpass mycket:

– Vi kommer att få den största nyttan av alla kommunerna i Skaraborg.

– Tack vare en utbyggd E 20 får vi ökad tillväxt, kan knyta ny industri till oss och kan se fram emot ökad inflyttning till kommunen. Detta sammantaget kommer att bekosta hela satsningen, det är min övertygelse, säger Johan Abrahamsson.

Sänkt balanskrav

Att låna de 76,5 miljonerna finns inte på hans agenda.

– Eventuellt kan vi sänka balanskravet under en period, från två till en procent. En bokföringsmässig lösning alltså.

– För att vi inte ska bli ett nytt Dalsland är utbyggnaden viktig. I det perspektivet är 76,5 miljoner inget att snacka om!

Skaraborgs kommuner kommer att medfinansiera E 20-utbyggnaden med 546,5 miljoner kronor.

Mest kommer Skövde att betala (113 miljoner) följt av Lidköping (81 miljoner) och Mariestad (76,5 miljoner). Karlsborg betalar minst med sina tre miljoner kronor.

Föga förvånande är Per Rosengren starkt kritisk till att summan för Mariestads skattebetalare växt ytterligare.

– De här pengarna finns ju inte, det blir en svår nöt att knäcka.

– De enda ställena där det finns pengar att spara i den storleksordningen är ju socialen och skolan, säger Rosengren.

Han tror att det blev en ”stor chock” för Johan Abrahamsson när slutnotan stod klar.

– Han trodde nog att det skulle stanna på 48 miljoner.

Besparingspaket?

Oppositionsrådet Marianne Kjellquist (S) säger att hon förvisso helst skulle vilja satsa 76,5 miljoner på välfärden, men tillägger:

– Skulle det över huvud taget bli någon utbyggnad av E 20 var vi tvungna att släppa till det här.

– Var de här pengarna ska tas kan jag inte säga för dagen. Kanske är det läge att titta på ett nytt besparingspaket – som kan handla om samordningsvinster över förvaltningsgränserna eller att ta pengar från den hårda delen, alltså det tekniska.

Kan slimmas

Hon säger att kommunen ”får försöka göra sig av med det man inte behöver” och nämner att ingen är betjänt av ”stående grävmaskiner” när man kan leasa in sådana.

– Den tekniska organisationen kan slimmas. Detta handlar om att vår region inte får dö, därför måste E 20 byggas ut.

Får största nyttan

Kommunalrådet Abrahamsson tycker att det är helt rättvist att Mariestad betalar såpass mycket:

– Vi kommer att få den största nyttan av alla kommunerna i Skaraborg.

– Tack vare en utbyggd E 20 får vi ökad tillväxt, kan knyta ny industri till oss och kan se fram emot ökad inflyttning till kommunen. Detta sammantaget kommer att bekosta hela satsningen, det är min övertygelse, säger Johan Abrahamsson.

Sänkt balanskrav

Att låna de 76,5 miljonerna finns inte på hans agenda.

– Eventuellt kan vi sänka balanskravet under en period, från två till en procent. En bokföringsmässig lösning alltså.

– För att vi inte ska bli ett nytt Dalsland är utbyggnaden viktig. I det perspektivet är 76,5 miljoner inget att snacka om!

  • C. Lundh