14 jul 2014 14:09

23 jan 2015 14:39

Sista etappen av spårarbetet stänger Kinnekullebanan

JÄRNVÄGEN.: Resenärerna bussas från Mariestad

Mellan den 14e juli till den 3e augusti är tågsträckan från Mariestad till Lidköping avstängt för underhållsarbete. Bussar ersätter.
– 10 000 slipers ska bytas ut. Vår förhoppning är att detta ska vara klart inom tre veckor, berättar Gunnar Berg på Trafikverket i Göteborg. Han är projektledare för spårarbetet.

De stationer som påverkas är Mariestad, Hällekis, Blomberg, Forshem, Flisbäck. Gårdsjö, Hova, Hallsberg, Herrljunga, Hasslerör, Håkantorp, Järpås, Kumla, Källby, Lidköping, Lugnås, Lovene, Lyrestad, Laxå, Råbäck, Stora Levene, Trolmen, Torved, Vara, Vedum, Äskekärr, Örebro Centralstation, Österäng.

Det blir även kompletteringar med makadam. Detta är den tredje och avslutande deletappen på restaureringsarbetet. När tågen enligt Trafikverket börjar rulla igen den 4e augusti kan det bli med begränsad hastighet på vissa delar av sträckan. Detta har med spårstabiliteten att göra enligt en föreskrift som kallas Bastab.

Den normala hastigheten på Kinnekullebanan är 70-90 kilometer i timmen. Efter spårarbetet kan tågen köra vissa delar av banan i 40 kilometer i timmen. Som jämförelse kör ett X-2000 tåg i 250 kilometer i timmen.

– Det är bra att det fungerar. Det går ju inte att gardera sig när jordlagret flyttar sig, menar Klas Ahlberg, som kör en ersättningsbuss från Mariestads Rescentrum.

Det blir samma priser för de som reser med buss, förklarar Pontus Lindström, som är kundkommiunikatör på Västtrafik i Uddevalla.

De stationer som påverkas är Mariestad, Hällekis, Blomberg, Forshem, Flisbäck. Gårdsjö, Hova, Hallsberg, Herrljunga, Hasslerör, Håkantorp, Järpås, Kumla, Källby, Lidköping, Lugnås, Lovene, Lyrestad, Laxå, Råbäck, Stora Levene, Trolmen, Torved, Vara, Vedum, Äskekärr, Örebro Centralstation, Österäng.

Det blir även kompletteringar med makadam. Detta är den tredje och avslutande deletappen på restaureringsarbetet. När tågen enligt Trafikverket börjar rulla igen den 4e augusti kan det bli med begränsad hastighet på vissa delar av sträckan. Detta har med spårstabiliteten att göra enligt en föreskrift som kallas Bastab.

Den normala hastigheten på Kinnekullebanan är 70-90 kilometer i timmen. Efter spårarbetet kan tågen köra vissa delar av banan i 40 kilometer i timmen. Som jämförelse kör ett X-2000 tåg i 250 kilometer i timmen.

– Det är bra att det fungerar. Det går ju inte att gardera sig när jordlagret flyttar sig, menar Klas Ahlberg, som kör en ersättningsbuss från Mariestads Rescentrum.

Det blir samma priser för de som reser med buss, förklarar Pontus Lindström, som är kundkommiunikatör på Västtrafik i Uddevalla.

  • Jan Fleischmann

Träslipers på Kinnekullebanan

Järnvägssliper som även kallas syll är en balk som fördelar järnvägsspårets last över banvallen. Den bildar även med rälsbefästningen och räler en styv spårpanel som ska säkerställa spårvidden och förhinda att det uppstår en farlig solkurva. På Kinnekullebanan används träslipers. På moderna broar och tunnlar har man börjat eliminera sliprar och tung ballast genom att gjuta in befästningarna direkt i brobanorna eller i tunnelrören.