12 jul 2014 06:00

23 jan 2015 14:39

Upprustning av järnväg får vänta

HALVFÄRDIGT: Lyrestadsbor missnöjda med överfart

Efter mycket synpunkter på järnvägsöverfarten i Lyrestad har Trafikverket nu valt att fixa till problemet, men bara på ett av spåren.

– Jag cyklar ju över där varje dag för att komma till affären och det är så knöligt att man nästan står på öronen, säger Lars Lindeberg, 84.

Lars Lindeberg är bara en av alla som haft synpunkter på den eftersatta järnvägsövergången i centrala Lyrestad. Stora glipor gör det svårt att ta sig över med cyklar och rullatorer. Efter att arbetet med övergången nyligen var klart fick invånarna dock nöja sig med en halvfärdig lösning. De gummimattor Trafikverket använder för att jämna ut och underlätta vid överfart placerades bara på ett av de två spåren.

Planerad upprustning

Enligt Peter Behrman, informationsansvarig på Trafikverket, så ska även det andra spåret fixas men det får vänta till september eller oktober då man inväntar pengar för att kunna åtgärda problemet.

– Kinnekullebanan är en av de mer lågtrafikerade banorna och därför satsas inte mer pengar än det normala, men vid just den här övergången har man valt att fixa den då det funnits många synpunkter, säger Peter Behrman.

– Jag cyklar ju över där varje dag för att komma till affären och det är så knöligt att man nästan står på öronen, säger Lars Lindeberg, 84.

Lars Lindeberg är bara en av alla som haft synpunkter på den eftersatta järnvägsövergången i centrala Lyrestad. Stora glipor gör det svårt att ta sig över med cyklar och rullatorer. Efter att arbetet med övergången nyligen var klart fick invånarna dock nöja sig med en halvfärdig lösning. De gummimattor Trafikverket använder för att jämna ut och underlätta vid överfart placerades bara på ett av de två spåren.

Planerad upprustning

Enligt Peter Behrman, informationsansvarig på Trafikverket, så ska även det andra spåret fixas men det får vänta till september eller oktober då man inväntar pengar för att kunna åtgärda problemet.

– Kinnekullebanan är en av de mer lågtrafikerade banorna och därför satsas inte mer pengar än det normala, men vid just den här övergången har man valt att fixa den då det funnits många synpunkter, säger Peter Behrman.

  • Ellen Borell