15 apr 2014 15:54

23 jan 2015 14:35

Handlarna redo för matglada påskfirare

Svårt att rubba på traditionerna

Påsken är här – då ska det frossas.
Godispåsarna fylls till max och i stora lass slinker ägg, lax och sill ner i kundvagnarna.

Livsmedelsförsäljningen skjuter i taket när det nalkas jul, påsk och midsommar. Tre högtider som är starkt förknippade med mat.

Under årets påskvecka väntas svenskarna handla för sju miljarder kronor – vilket är cirka 20 procent mer än en vanlig vecka.

Butikschefen Roger Holmberg på Willys är väl medveten om Mariestadsbornas matrutiner. Därför har traditionell påskmat beställts i en större omfattning.

– Ägg, sill, lax och godis är vad alla skriver på inköpslistorna. Denna helg tar vi hem tre gånger så mycket ägg, de går åt utan problem, säger Roger.

– Vi har extrapersonal under hela veckan och vet att det kommer smälla till på skärtorsdagen, då de flesta kommer och handlar.

Godis populärt

Enligt siffror från Statistiska centralbyrån är påskgodiset en av de varor som exponeras allra mest runt påsk. Sedan 2008 har svensken ökat sin årskonsumtion av godis från 14,8 till 17,3 kilo.

Även ägghandeln går stadigt uppåt. Konsumtionen ökade med hela 46 procent mellan 2000 och 2012. Däremot har sillen tappat något i popularitet de senaste åren, även om det äts 1 500 ton under påsken. Mellan 2008 och 2012 sjönk försäljningen av sillkonserver med 33 procent. Däremot har den miljöklassade MSC-sillen ökat kraftigt under de tio senaste åren.

– Den traditionella påskmaten står sig stark, men köpmönstret hos den yngre generationen ser annorlunda ut. I helgen verkar det bli bra väder och utifrån vad många kunder har köpt blir det mycket grillning och tacos i påsk, säger Holmberg.

Klassiskt påskbord

Kent och Carina Stenberg från Stockholm har sommarhus i Töreboda. De håller hårt på traditionerna.

– Att grilla på påsken känns fel. Vi kör med sill, kyckling, lamm, ägg och godis. Min mamma kommer på besök och då måste de klassiska maträtterna stå på bordet, säger Carina.

Livsmedelsförsäljningen skjuter i taket när det nalkas jul, påsk och midsommar. Tre högtider som är starkt förknippade med mat.

Under årets påskvecka väntas svenskarna handla för sju miljarder kronor – vilket är cirka 20 procent mer än en vanlig vecka.

Butikschefen Roger Holmberg på Willys är väl medveten om Mariestadsbornas matrutiner. Därför har traditionell påskmat beställts i en större omfattning.

– Ägg, sill, lax och godis är vad alla skriver på inköpslistorna. Denna helg tar vi hem tre gånger så mycket ägg, de går åt utan problem, säger Roger.

– Vi har extrapersonal under hela veckan och vet att det kommer smälla till på skärtorsdagen, då de flesta kommer och handlar.

Godis populärt

Enligt siffror från Statistiska centralbyrån är påskgodiset en av de varor som exponeras allra mest runt påsk. Sedan 2008 har svensken ökat sin årskonsumtion av godis från 14,8 till 17,3 kilo.

Även ägghandeln går stadigt uppåt. Konsumtionen ökade med hela 46 procent mellan 2000 och 2012. Däremot har sillen tappat något i popularitet de senaste åren, även om det äts 1 500 ton under påsken. Mellan 2008 och 2012 sjönk försäljningen av sillkonserver med 33 procent. Däremot har den miljöklassade MSC-sillen ökat kraftigt under de tio senaste åren.

– Den traditionella påskmaten står sig stark, men köpmönstret hos den yngre generationen ser annorlunda ut. I helgen verkar det bli bra väder och utifrån vad många kunder har köpt blir det mycket grillning och tacos i påsk, säger Holmberg.

Klassiskt påskbord

Kent och Carina Stenberg från Stockholm har sommarhus i Töreboda. De håller hårt på traditionerna.

– Att grilla på påsken känns fel. Vi kör med sill, kyckling, lamm, ägg och godis. Min mamma kommer på besök och då måste de klassiska maträtterna stå på bordet, säger Carina.