27 mar 2014 06:00

23 jan 2015 14:33

Tvingas stå i bussen till skolan

Föräldrar till elever som skolpendlar mellan Lugnås och Mariestad är oroliga eftersom många tvingas stå i bussen när den kör på olycksdrabbade E 20.
– Det är läskigt att inte få sittplats med tanke på bussolyckan vid Tidavad, säger 14-åriga Jane Blom.

MT stiger på 513-bussen vid Prästkvarn tillsammans med Oliwer Kuszynski och hans äldre bror Wiktor som båda går på Tunaholmsskolan. Båda vittnar om den mer eller mindre dagliga trängseln på morgonbussen in till plugget.

13-åringarna Johanna Andersson och Hanna Sanfridsson har båda gått på vid stationen i Lugnås. De har tur denna morgon och har hittat sittplatser.

– Men oftast får man stå!

Jane Blom, 14, som också är på väg till Tuna har haft sämre lycka och får stå upp och snacka med kompisarna.

– Det känns ju inte så säkert om något skulle hända. Och det är mycket trafik här och lastbilar som kör om bussen.

En buss till

Skolkompisarna hade gärna önskat en buss till, speciellt på morgonen. När MT upplyser om att det går en 506-buss från E 20 i Lugnås, bara fem minuter innan 513-bussen, blir kommentaren:

– Ja, det vet vi. Men den går inte via Tuna utan direkt till Resecentrum och så måste man gå därifrån till skolan. Därför väljer man hellre den här, även om det är trångt och lite mer trafikfarligt.

16-åriga Louise Annala går på Vadsbogymnasiet och utbrister:

– Ni skulle se på morgnarna vid stationen... då är rena brottningsmatchen in i bussen för att få de eftertraktade sittplatserna.

Omkörd av tradare

Busschauffören för dagen, Karl Röding, rattar 513-bussen medan en långtradare kör om i god fart.

– De flesta sitter som du ser, men visst händer det att det blir stående också. Det är ju inte att föredra att skolungdomarna tvingas stå, men å andra sidan är det inte så lång stund vi åker på E 20.

Camilla Blomqvist, vars son Emil går i sjuan på Tuna, tycker det är ”fruktansvärt” att elever måste stå oskyddade i bussarna.

– Jag som privatbilist får inte åka obältat och åker jag med Västtrafik är det bältestvång som gäller. Men våra unga tillåts stå mitt i bussen, det är ju livsfarligt!

Önskar skolbuss

Hon konstaterar att trängseln på bussarna till skolan varit ett problem i flera år, men att det blivit ännu värre nu när många unga från asylboendet i Lugnås också ska in till undervisningen.

– Jag tycker att kommunen skulle sätta in en renodlad skolbuss på den här sträckan – eller så borde Västtrafik plocka in ytterligare en buss i linjetrafik på de aktuella skoltiderna.

Ekonomisk verklighet

Jens Holmberg är pressinformatör på Västtrafik och kommenterar kritiken så här:

– Hur många som tillåts stå i de här bussarna varierar från fordon till fordon. Västtrafik skulle helst också vilja undvika att eleverna står i mittgången.

Han för ett resonemang som handlar om att man måste väga behovet att sätta in mer trafik på sträckan mot den ekonomiska verkligheten.

– Sedan är det där hur lång del av resan de tvingas stå också en faktor; det är väl endast en mindre del som körs på E 20.

Kommunal fråga

Att linje 506 också skulle kunna åka via Tuna är en idé han lovar att ta med sig till trafikplanerarna på Västtrafik.

– En renodlad skolbuss, med garanterade sittplatser för alla, är en kommunal fråga i första hand.

MT stiger på 513-bussen vid Prästkvarn tillsammans med Oliwer Kuszynski och hans äldre bror Wiktor som båda går på Tunaholmsskolan. Båda vittnar om den mer eller mindre dagliga trängseln på morgonbussen in till plugget.

13-åringarna Johanna Andersson och Hanna Sanfridsson har båda gått på vid stationen i Lugnås. De har tur denna morgon och har hittat sittplatser.

– Men oftast får man stå!

Jane Blom, 14, som också är på väg till Tuna har haft sämre lycka och får stå upp och snacka med kompisarna.

– Det känns ju inte så säkert om något skulle hända. Och det är mycket trafik här och lastbilar som kör om bussen.

En buss till

Skolkompisarna hade gärna önskat en buss till, speciellt på morgonen. När MT upplyser om att det går en 506-buss från E 20 i Lugnås, bara fem minuter innan 513-bussen, blir kommentaren:

– Ja, det vet vi. Men den går inte via Tuna utan direkt till Resecentrum och så måste man gå därifrån till skolan. Därför väljer man hellre den här, även om det är trångt och lite mer trafikfarligt.

16-åriga Louise Annala går på Vadsbogymnasiet och utbrister:

– Ni skulle se på morgnarna vid stationen... då är rena brottningsmatchen in i bussen för att få de eftertraktade sittplatserna.

Omkörd av tradare

Busschauffören för dagen, Karl Röding, rattar 513-bussen medan en långtradare kör om i god fart.

– De flesta sitter som du ser, men visst händer det att det blir stående också. Det är ju inte att föredra att skolungdomarna tvingas stå, men å andra sidan är det inte så lång stund vi åker på E 20.

Camilla Blomqvist, vars son Emil går i sjuan på Tuna, tycker det är ”fruktansvärt” att elever måste stå oskyddade i bussarna.

– Jag som privatbilist får inte åka obältat och åker jag med Västtrafik är det bältestvång som gäller. Men våra unga tillåts stå mitt i bussen, det är ju livsfarligt!

Önskar skolbuss

Hon konstaterar att trängseln på bussarna till skolan varit ett problem i flera år, men att det blivit ännu värre nu när många unga från asylboendet i Lugnås också ska in till undervisningen.

– Jag tycker att kommunen skulle sätta in en renodlad skolbuss på den här sträckan – eller så borde Västtrafik plocka in ytterligare en buss i linjetrafik på de aktuella skoltiderna.

Ekonomisk verklighet

Jens Holmberg är pressinformatör på Västtrafik och kommenterar kritiken så här:

– Hur många som tillåts stå i de här bussarna varierar från fordon till fordon. Västtrafik skulle helst också vilja undvika att eleverna står i mittgången.

Han för ett resonemang som handlar om att man måste väga behovet att sätta in mer trafik på sträckan mot den ekonomiska verkligheten.

– Sedan är det där hur lång del av resan de tvingas stå också en faktor; det är väl endast en mindre del som körs på E 20.

Kommunal fråga

Att linje 506 också skulle kunna åka via Tuna är en idé han lovar att ta med sig till trafikplanerarna på Västtrafik.

– En renodlad skolbuss, med garanterade sittplatser för alla, är en kommunal fråga i första hand.

  • C. Lundh