13 feb 2014 17:13

23 jan 2015 14:31

Kinnekullebanan igång igen på måndag

Efter totalstoppet smygstartar tågen på sträckan Mariestad-Örebro redan på måndag.
Västtrafikschefen Jarl Samuelsson försäkrar att landsbygden inte prioriteras bort.
– Från vår sida finns inga ambitioner att lägga ner Kinnekullebanan.

Strax före jul kom chockbeskedet från Trafikverket: Kinnekullebanan är i så dåligt skick att hastigheten på flera sträckor omedelbart sänks till 40 kilometer i timmen. Ett beslut som också medförde mer glädjande nyheter i form av ett renoveringspaket på 60 miljoner kronor.

Västtrafik och tågoperatören Arriva sade sig bli rejält tagna på sängen och såg ingen annan utväg än ett totalstopp för tågavgångarna mellan Mariestad och Örebro, ända fram till den 15 juni. I torsdags uppdaterades tabellerna än en gång.

– Trafikverkets beslut kom så abrupt och vi tvingades till en nödlösning. Eftersom det skulle ta längre tid på varje sträcka innebar det att vi inte hade tillräckligt många dieseltåg för att trafikera samtliga sträckor, säger Jarl Samuelsson med ansvar för tågtrafiken på Västtrafik.

Hittat lösningar

Efter samråd med Trafikverket har Västtrafik nu gjort om tidtabellerna och därmed öppnat för möjligheten att sakta men säkert rulla igång ett antal tåg på Kinnekullebanan kommande vecka. Hastighetssänkningarna gäller fortfarande på ett antal utmarkerade avsnitt. För en tågresenär mellan Mariestad och Örebro innebär det ungefär en kvart extra i restid.

– Det här har medfört en hel del tråkigheter, men vi ska komma ihåg att det slutligen leder till något som blir väldigt bra. Efter sommaren kommer banan vara i betydligt bättre skick än tidigare, säger Samuelsson.

Enligt planeringen ska arbetet med byten av sliprar, reglering av spårskarvar och förbättring av banans underbyggnad inte påverka tågavgångarna i vår. Dock beräknas det dröja till den 15 juni innan banan kan användas i full utsträckning igen.

Trafikverket bedömer att det är säkert nog att trafikera banan innan renoveringsarbetet är klart.

Ger en garanti

Kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen har ett uttalat mål om en trefaldig ökning av tågresandet i regionen fram till år 2035. En ambition som på sina håll medför farhågor om att ännu mer resurser kommer att styras mot Göteborgsregionen, där landsbygden som så ofta blir en förlorare.

Men Jarl Samuelsson garanterar att det inte finns några planer på att minska turerna på Kinnekullebanan.

– Kinnekullebanan är väldigt populär och vi ser att det finns en tillväxt. Tvärtom har vi stora förhoppningar på banan, inte minst nu när den rustas upp. Vi är säkra på att det här blir ett framsteg för våra kunder.

Strax före jul kom chockbeskedet från Trafikverket: Kinnekullebanan är i så dåligt skick att hastigheten på flera sträckor omedelbart sänks till 40 kilometer i timmen. Ett beslut som också medförde mer glädjande nyheter i form av ett renoveringspaket på 60 miljoner kronor.

Västtrafik och tågoperatören Arriva sade sig bli rejält tagna på sängen och såg ingen annan utväg än ett totalstopp för tågavgångarna mellan Mariestad och Örebro, ända fram till den 15 juni. I torsdags uppdaterades tabellerna än en gång.

– Trafikverkets beslut kom så abrupt och vi tvingades till en nödlösning. Eftersom det skulle ta längre tid på varje sträcka innebar det att vi inte hade tillräckligt många dieseltåg för att trafikera samtliga sträckor, säger Jarl Samuelsson med ansvar för tågtrafiken på Västtrafik.

Hittat lösningar

Efter samråd med Trafikverket har Västtrafik nu gjort om tidtabellerna och därmed öppnat för möjligheten att sakta men säkert rulla igång ett antal tåg på Kinnekullebanan kommande vecka. Hastighetssänkningarna gäller fortfarande på ett antal utmarkerade avsnitt. För en tågresenär mellan Mariestad och Örebro innebär det ungefär en kvart extra i restid.

– Det här har medfört en hel del tråkigheter, men vi ska komma ihåg att det slutligen leder till något som blir väldigt bra. Efter sommaren kommer banan vara i betydligt bättre skick än tidigare, säger Samuelsson.

Enligt planeringen ska arbetet med byten av sliprar, reglering av spårskarvar och förbättring av banans underbyggnad inte påverka tågavgångarna i vår. Dock beräknas det dröja till den 15 juni innan banan kan användas i full utsträckning igen.

Trafikverket bedömer att det är säkert nog att trafikera banan innan renoveringsarbetet är klart.

Ger en garanti

Kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen har ett uttalat mål om en trefaldig ökning av tågresandet i regionen fram till år 2035. En ambition som på sina håll medför farhågor om att ännu mer resurser kommer att styras mot Göteborgsregionen, där landsbygden som så ofta blir en förlorare.

Men Jarl Samuelsson garanterar att det inte finns några planer på att minska turerna på Kinnekullebanan.

– Kinnekullebanan är väldigt populär och vi ser att det finns en tillväxt. Tvärtom har vi stora förhoppningar på banan, inte minst nu när den rustas upp. Vi är säkra på att det här blir ett framsteg för våra kunder.

  • Niklas Lindström

Tågavgångar på Kinnekullebanan

Tidtabellerna gäller från och med 17 februari fram till den 15 juni då banan ska vara färdigrenoverad.

Tåg, vardagar

Mariestad-Örebro

Avgång: 14.12. Ankomst: 15.47.

(Två avgångar ersätts med buss)

Örebro-Mariestad

Avgång: 7.55. Ankomst: 9.27.

Avgång: 16.23. Ankomst: 17.57.

(En avgång ersätts med buss)

Lördag

Mariestad-Hallsberg, Hallsberg-Mariestad. Två avgångar i respektive riktning ersätts med buss.

Söndag, tåg

Mariestad-Hallsberg

Avgång: 11.27. Ankomst: 12.37.

Avgång: 16.38. Ankomst: 17.51.

Hallsberg-Mariestad

Avgång: 13.00. Ankomst: 14.11.

Avgång: 18.51. Ankomst: 20.04.

Sträckan Lidköping-Mariestad och vice versa kommer från och med måndag att delas upp med tre tågavgångar respektive tre ersättningsturer med buss. Sträckan Göteborg-Lidköping trafikeras uteslutande med tåg.

Källa: Västtrafik