06 feb 2014 11:10

23 jan 2015 14:31

Vardag och saga à la Karin Gustavsson

Karin Gustavsson målar det hon ser där hon befinner sig. Grafiken, däremot, bygger på fantasi och minnesbilder.

Under februari månad hänger grafik och måleri på väggarna i Galleri Baggen.

Konstnären som ställer ut har inte behövt flytta sina målningar särskilt långt – ateljén finns i Bertha Petterssons hus och galleriet på Komministergatan i Gamla stan.

– Men jag jobbar också en hel del hemma i lägenheten, säger Karin Gustavsson och visar ett exempel: En lekplats som fanns precis utanför fönstret i Skövde, där hon bor.

Det finns ett tema i Karin Gustavssons oljemålningar. Hon målar sånt hon ser på platser där hon själv befinner sig.

– Om man är mycket i en miljö kan man använda sig av det, säger hon.

När hon ägnar sig åt grafik, vilket hon gör i Skaraborgs konstgrafiska verkstad i Skövde, jobbar hon mer illustrativt.

– Man hör någonting, kanske på radion; någon händelse eller en dikt. Och det föder en bildidé, förklarar konstnären. Det blir som en saga.

Måleriet och grafiken har funnits med lika länge hos Karin Gustavsson. Hon upptäckte båda i 25-årsåldern, när hon gick en konsthantverkskurs på Hellidens folkhögskola. Den grafiska metod hon gillar bäst är koppargrafik. Att det är tidskrävande, pilligt och omständligt gör ingenting.

– Det är det värt, säger hon med eftertryck och fortsätter:

– Koppargrafik är en gammal och ålderdomlig metod; ett påtagligt hantverk – och jag är väldigt kär i den.

Under februari månad hänger grafik och måleri på väggarna i Galleri Baggen.

Konstnären som ställer ut har inte behövt flytta sina målningar särskilt långt – ateljén finns i Bertha Petterssons hus och galleriet på Komministergatan i Gamla stan.

– Men jag jobbar också en hel del hemma i lägenheten, säger Karin Gustavsson och visar ett exempel: En lekplats som fanns precis utanför fönstret i Skövde, där hon bor.

Det finns ett tema i Karin Gustavssons oljemålningar. Hon målar sånt hon ser på platser där hon själv befinner sig.

– Om man är mycket i en miljö kan man använda sig av det, säger hon.

När hon ägnar sig åt grafik, vilket hon gör i Skaraborgs konstgrafiska verkstad i Skövde, jobbar hon mer illustrativt.

– Man hör någonting, kanske på radion; någon händelse eller en dikt. Och det föder en bildidé, förklarar konstnären. Det blir som en saga.

Måleriet och grafiken har funnits med lika länge hos Karin Gustavsson. Hon upptäckte båda i 25-årsåldern, när hon gick en konsthantverkskurs på Hellidens folkhögskola. Den grafiska metod hon gillar bäst är koppargrafik. Att det är tidskrävande, pilligt och omständligt gör ingenting.

– Det är det värt, säger hon med eftertryck och fortsätter:

– Koppargrafik är en gammal och ålderdomlig metod; ett påtagligt hantverk – och jag är väldigt kär i den.

  • Jenni Ahlin