04 feb 2014 18:00

23 jan 2015 14:31

Vad satsar Nimbus på för båtar?

Hallå där...
... Jonas Göthberg, marknadschef på Nimbus, som just nu visar två nya båtar på båtmässan i Göteborg. Båda modellerna produceras i Mariestad.

– Det handlar om en lite mindre modell, 21 Nova med utombordare, som är tänkt för dagsutflykter, och en stor, 405 coupé som är tänkt för långresor.

Hur har intresset varit hittills?

– Sedan vi visade 405:an första gången för tre veckor sedan har vi sålt fyra stycken. Det är makalöst bra och minst sagt unik. Speciellt med tanke på att den kostar nästan fem miljoner kronor att köpa. Vi märker ett stort intresse på båtmässan i Göteborg också.

Ni har valt att koncentrera all verksamhet till Sverige, och lägga hela produktionen i Mariestad. Hur går det?

– Vi ser att många väljer att producera båtar i låglöneländer för att få ner priset. Vi har valt att göra tvärtom för att kunna ha 100 procent koll på kvaliteten och kunna hålla ett högt tempo i utvecklingen. Det har vi fått ett enormt gensvar för.

Båtbranschen har haft det tufft ett tag.

– Ja, men nu börjar vi se färg igen. Sedan 2008 har det varit extremt tufft, men nu känner vi oss försiktigt optimistiska. Inte minst eftersom vi börjar se en intressant marknad med coupé-båtarna.

– Det handlar om en lite mindre modell, 21 Nova med utombordare, som är tänkt för dagsutflykter, och en stor, 405 coupé som är tänkt för långresor.

Hur har intresset varit hittills?

– Sedan vi visade 405:an första gången för tre veckor sedan har vi sålt fyra stycken. Det är makalöst bra och minst sagt unik. Speciellt med tanke på att den kostar nästan fem miljoner kronor att köpa. Vi märker ett stort intresse på båtmässan i Göteborg också.

Ni har valt att koncentrera all verksamhet till Sverige, och lägga hela produktionen i Mariestad. Hur går det?

– Vi ser att många väljer att producera båtar i låglöneländer för att få ner priset. Vi har valt att göra tvärtom för att kunna ha 100 procent koll på kvaliteten och kunna hålla ett högt tempo i utvecklingen. Det har vi fått ett enormt gensvar för.

Båtbranschen har haft det tufft ett tag.

– Ja, men nu börjar vi se färg igen. Sedan 2008 har det varit extremt tufft, men nu känner vi oss försiktigt optimistiska. Inte minst eftersom vi börjar se en intressant marknad med coupé-båtarna.

  • Karin Bäcklund