03 feb 2014 14:30

23 jan 2015 14:31

"Jag blir så förtvivlad"

Ann-Margreth Krook från Timmersdala har frikort. Ändå får hon räkningar på läkemedel.
– Jag blir så förtvivlad, suckar hon.

Sedan länge lider Ann-Margreth Krook, 78 år, av problem med lungorna. Hon måste använda mycket läkemedel och kommer snart upp i det tak på 2 200 kronor som reglerar hur mycket en patient ska betala per år för preparat som ingår i läkemedelsförmånen. Medicinen kommer till affären i Timmersdala, sedan kommer en faktura.

– Tidigare brukade jag dela upp det och betala lika mycket varje månad. Då brukade fakturan vara på drygt 200 kronor. Det fungerade väldigt bra.

Ingen information

Efter sommaren började Ann-Margreths problem. I augusti kom en faktura på 464 kronor från Payex, som sköter debiteringarna åt apoteket. Hon kontaktade några apotek i Skövde. Ett av dem kontaktade Apoteket AB, som levererar läkemedlen, och sedan fick Ann-Margreth besked om att hon betalade in 464 kronor den här gången, så skulle det i fortsättningen komma fakturor på 203 kronor.

– Jag betalade och trodde att det skulle fungera. Jag hade inte heller fått någon information om att jag skulle få räkningar från Payex.

Ny faktura

I stället kom det en ny faktura på 464 kronor. Dessutom kom det en på drygt 1 700 kronor.

Då kontaktade Ann-Margreth apoteket vid Skas i Skövde.

– De tittade i datorn och sa att jag betalat för mycket, och att jag borde ha haft ett frikort. Jag har pratat med Payex en gång, de skyller på att de får uppgifter från Apoteket AB.

Nu har Ann-Margreth fått ytterligare en faktura på 464 kronor.

– Jag brukar betala mina räkningar och blir så förtvivlad av det här. Det är tydligen fler som råkat ut för det här. Jag tog för givet att det skulle fungera lika bra som förut.

Inte mer än 2 200

Payex betonar att ingen får ska betala mer än 2 200 kronor per högkostnadsperiod för läkemedel som ingår i den statliga förmånen.

Mattias Blomberg, branschansvarig hos Payex som sköter debiteringen av läkemedel, kan inte uttala sig om det enskilda ärendet men konstaterar att det ibland kan bli otydligt:

– Det är vanligt att frikortet blandas ihop med läkemedlet som hämtas ut. Frikortet får man inte förrän kunden betalt 2 200 kronor, och finns det en faktura som släpar kan det bli dubbelt kan man vara tvungen att betala för läkemedel även under sin frikortsperiod. Dessutom gäller frikortet bara sådant som finns i läkemedelsförmånen. Det kan hända att man får något utskrivet som inte ingår.

Mattias Blomberg uppmanar alla som har funderingar över sina fakturor att höra av sig.

– Vår kundtjänst är van att hantera de frågorna. Vi brukar lösa problemen, men rena läkemedelsfrågor hänvisar vi till apoteken.

Sedan länge lider Ann-Margreth Krook, 78 år, av problem med lungorna. Hon måste använda mycket läkemedel och kommer snart upp i det tak på 2 200 kronor som reglerar hur mycket en patient ska betala per år för preparat som ingår i läkemedelsförmånen. Medicinen kommer till affären i Timmersdala, sedan kommer en faktura.

– Tidigare brukade jag dela upp det och betala lika mycket varje månad. Då brukade fakturan vara på drygt 200 kronor. Det fungerade väldigt bra.

Ingen information

Efter sommaren började Ann-Margreths problem. I augusti kom en faktura på 464 kronor från Payex, som sköter debiteringarna åt apoteket. Hon kontaktade några apotek i Skövde. Ett av dem kontaktade Apoteket AB, som levererar läkemedlen, och sedan fick Ann-Margreth besked om att hon betalade in 464 kronor den här gången, så skulle det i fortsättningen komma fakturor på 203 kronor.

– Jag betalade och trodde att det skulle fungera. Jag hade inte heller fått någon information om att jag skulle få räkningar från Payex.

Ny faktura

I stället kom det en ny faktura på 464 kronor. Dessutom kom det en på drygt 1 700 kronor.

Då kontaktade Ann-Margreth apoteket vid Skas i Skövde.

– De tittade i datorn och sa att jag betalat för mycket, och att jag borde ha haft ett frikort. Jag har pratat med Payex en gång, de skyller på att de får uppgifter från Apoteket AB.

Nu har Ann-Margreth fått ytterligare en faktura på 464 kronor.

– Jag brukar betala mina räkningar och blir så förtvivlad av det här. Det är tydligen fler som råkat ut för det här. Jag tog för givet att det skulle fungera lika bra som förut.

Inte mer än 2 200

Payex betonar att ingen får ska betala mer än 2 200 kronor per högkostnadsperiod för läkemedel som ingår i den statliga förmånen.

Mattias Blomberg, branschansvarig hos Payex som sköter debiteringen av läkemedel, kan inte uttala sig om det enskilda ärendet men konstaterar att det ibland kan bli otydligt:

– Det är vanligt att frikortet blandas ihop med läkemedlet som hämtas ut. Frikortet får man inte förrän kunden betalt 2 200 kronor, och finns det en faktura som släpar kan det bli dubbelt kan man vara tvungen att betala för läkemedel även under sin frikortsperiod. Dessutom gäller frikortet bara sådant som finns i läkemedelsförmånen. Det kan hända att man får något utskrivet som inte ingår.

Mattias Blomberg uppmanar alla som har funderingar över sina fakturor att höra av sig.

– Vår kundtjänst är van att hantera de frågorna. Vi brukar lösa problemen, men rena läkemedelsfrågor hänvisar vi till apoteken.

  • Alf Ehn