29 jan 2014 17:25

23 jan 2015 14:31

Busschaufför kritisk mot väghållningen

Nobinas busschaufför Damir Ovcina riktar kritik mot väghållningen vid olycksplatsen.
– Det brukar vara mycket halt och vägen är sällan sandad, säger han.

Den exakta orsaken till onsdagens dödsolycka är inte fastställd. Men helt klart var det mycket halt på länsväg 2931 söder om Tidavad.

Damir Ovcina, en av busschaufförerna som är välbekant med rutten, vittnar om ett besvärligt uppdrag på ”svinhala vägar”. Han lider med sin kollega och alla inblandade i dödsolyckan.

– Det är fruktansvärt tragiskt!

– Jag brukar köra den sträckan två gånger i veckan med 15–20 skolbarn i bussen. Senaste gången var i tisdags och då var det halt och inte sandat. Vid sådana tillfällen får man sitta vid ratten och hoppas på det bästa, säger Damir.

Vad tycker du om väghållningen på sträckan?

– Den är sådär och jag är hela tiden orolig eftersom man kör skolbarn. I tisdags var det besvärligt eftersom snön hade bildat drivor över vägen. Då får man ta lite extra fart för att komma igenom.

– Det hade varit bättre att köra på en sandad väg, men det är inte ofta som de lägger ut det på vägen. Det är likadant ute i Lugnås, säger Damir.

Hur uppför sig medtrafikanterna på småvägarna?

– Jag tycker de flesta kör ganska lugnt.

Kontinuerligt

Svevia i Mariestad har ansvar för vinterväghållningen på vägen där olyckan inträffade.

– Vi ligger och plogar vägen kontinuerligt och det blir förstås blankt efter plogen. Men det är ingen idé att grusa vägen eftersom det skulle skjuvas bort lika fort. Trafikanter måste kör lugnt när det är vinterväglag, säger Bosse Andersson vid Svevia.

Drivbildning har varit ett problem de senaste dagarna, men olyckssträckan plogades kort innan olyckan.

– Vi var där bara någon dryg timme innan olyckan hände, fortsätter han.

Den exakta orsaken till onsdagens dödsolycka är inte fastställd. Men helt klart var det mycket halt på länsväg 2931 söder om Tidavad.

Damir Ovcina, en av busschaufförerna som är välbekant med rutten, vittnar om ett besvärligt uppdrag på ”svinhala vägar”. Han lider med sin kollega och alla inblandade i dödsolyckan.

– Det är fruktansvärt tragiskt!

– Jag brukar köra den sträckan två gånger i veckan med 15–20 skolbarn i bussen. Senaste gången var i tisdags och då var det halt och inte sandat. Vid sådana tillfällen får man sitta vid ratten och hoppas på det bästa, säger Damir.

Vad tycker du om väghållningen på sträckan?

– Den är sådär och jag är hela tiden orolig eftersom man kör skolbarn. I tisdags var det besvärligt eftersom snön hade bildat drivor över vägen. Då får man ta lite extra fart för att komma igenom.

– Det hade varit bättre att köra på en sandad väg, men det är inte ofta som de lägger ut det på vägen. Det är likadant ute i Lugnås, säger Damir.

Hur uppför sig medtrafikanterna på småvägarna?

– Jag tycker de flesta kör ganska lugnt.

Kontinuerligt

Svevia i Mariestad har ansvar för vinterväghållningen på vägen där olyckan inträffade.

– Vi ligger och plogar vägen kontinuerligt och det blir förstås blankt efter plogen. Men det är ingen idé att grusa vägen eftersom det skulle skjuvas bort lika fort. Trafikanter måste kör lugnt när det är vinterväglag, säger Bosse Andersson vid Svevia.

Drivbildning har varit ett problem de senaste dagarna, men olyckssträckan plogades kort innan olyckan.

– Vi var där bara någon dryg timme innan olyckan hände, fortsätter han.

  • Per Warvlin