14 jan 2014 13:15

23 jan 2015 14:30

Polisen anmäler larmsamtalen

Hans Lippens, enhetschef för Västra Götalandspolisens länskommunikationscentral, har gjort en anmälan om de uppmärksammade larmsamtalen från Månsarud.
– Jag tog beslutet under tisdagsmorgonen.

Uppmärksamheten har varit stor kring att Lars Fimmerstad inte togs på allvar när han ringde in larm om sin prekära situation vid Månsarudshändelsen den 10 oktober 2013, där hans 90-åriga mor blev mördad och han själv slogs för sitt liv.

Under måndagen var LKC-chefen Hans Lippens i kontakt med Lars Fimmerstad.

– Vi hade ett långt, bra och öppet samtal, men han ville avvakta med sin anmälan efter en kontakt med sin advokat. Jag väntar dock inte på det utan har gjort en egen anmälan.

– Det är bra! Jag är inte ute efter någon, eller vill ha rätt. Men jag tror alla i Sverige vill att det här fungerar, säger Lars Fimmerstad.

Analysera

Hans Lippens har lyssnat på alla samtal i sin helhet.

– Jag tror det är bra att någon utomstående analyserar det här. Det kanske utmynnar i att polisen måste ändra sin utbildning för operatörerna.

Anmälan kommer att gå till riksenheten för polismål i Stockholm. Sedan läggs det ut på någon åklagare i landet. Eventuellt kan det handla om tjänstefel från polisens sida.

– Jag har lite svårt att se att det handlar om tjänstefel, men däremot kanske man skulle justera den nationella utbildningen för dessa operatörer.

– Man borde titta på hur man ställer frågor till folk i krissituation.

Många samtal

Länskommunikationscentralen får 500 000 samtal per år och ungefär 44 000 månad – med lite toppar på sommaren och runt och jul/nyår.

– Visst förekommer det dagligen att oseriösa ringer in och skojar, men jag vågar inte ha en uppfattning hur många det handlar om.

Hans LIppens kommenterar försiktigt Månsarudshändelsen där två operatörer var inblandade.

– Det är ju egentligen som en skräckfilm och när jag hörde inspelningarna dagen efter var det helt osannolikt.

Vad kunde ha gjorts bättre?

– Vissa frågor skulle ha ställts annorlunda och samtalet skulle ha styrts över till att Lars skulle få berätta själv. Under tiden är ju faktiskt polisbilen på väg. Patrullen är i Moholm när de får larmet och de är där på en kvart. Räknar man med första samtalet till LKC tar det ungefär 26 minuter innan polisen är på plats.

Han tvivlar på att en liknande händelse kommer att ske igen.

– Nej, en sådan här händelse kommer säkert inte att inträffa igen under min tid som polis.

Uppmärksamheten har varit stor kring att Lars Fimmerstad inte togs på allvar när han ringde in larm om sin prekära situation vid Månsarudshändelsen den 10 oktober 2013, där hans 90-åriga mor blev mördad och han själv slogs för sitt liv.

Under måndagen var LKC-chefen Hans Lippens i kontakt med Lars Fimmerstad.

– Vi hade ett långt, bra och öppet samtal, men han ville avvakta med sin anmälan efter en kontakt med sin advokat. Jag väntar dock inte på det utan har gjort en egen anmälan.

– Det är bra! Jag är inte ute efter någon, eller vill ha rätt. Men jag tror alla i Sverige vill att det här fungerar, säger Lars Fimmerstad.

Analysera

Hans Lippens har lyssnat på alla samtal i sin helhet.

– Jag tror det är bra att någon utomstående analyserar det här. Det kanske utmynnar i att polisen måste ändra sin utbildning för operatörerna.

Anmälan kommer att gå till riksenheten för polismål i Stockholm. Sedan läggs det ut på någon åklagare i landet. Eventuellt kan det handla om tjänstefel från polisens sida.

– Jag har lite svårt att se att det handlar om tjänstefel, men däremot kanske man skulle justera den nationella utbildningen för dessa operatörer.

– Man borde titta på hur man ställer frågor till folk i krissituation.

Många samtal

Länskommunikationscentralen får 500 000 samtal per år och ungefär 44 000 månad – med lite toppar på sommaren och runt och jul/nyår.

– Visst förekommer det dagligen att oseriösa ringer in och skojar, men jag vågar inte ha en uppfattning hur många det handlar om.

Hans LIppens kommenterar försiktigt Månsarudshändelsen där två operatörer var inblandade.

– Det är ju egentligen som en skräckfilm och när jag hörde inspelningarna dagen efter var det helt osannolikt.

Vad kunde ha gjorts bättre?

– Vissa frågor skulle ha ställts annorlunda och samtalet skulle ha styrts över till att Lars skulle få berätta själv. Under tiden är ju faktiskt polisbilen på väg. Patrullen är i Moholm när de får larmet och de är där på en kvart. Räknar man med första samtalet till LKC tar det ungefär 26 minuter innan polisen är på plats.

Han tvivlar på att en liknande händelse kommer att ske igen.

– Nej, en sådan här händelse kommer säkert inte att inträffa igen under min tid som polis.

  • Per Warvlin