08 jan 2014 10:46

23 jan 2015 14:30

Flak slog i Hindsbergsviadukten

På onsdagsmorgonen körde en lastbil med släp in i Hindsbergsviadukten på E20 söder om Mariestad.
– Flaket slog i viadukten och flög av. Det blev en rejäl smäll, säger lastbilsföraren som klarade sig utan allvarliga skador.

Olyckan inträffade strax efter 06.30 på morgonen.

Lastbilsföraren hade kort innan hämtat sitt fordon, en dragbil med släp och två flak, på Haggården. Därefter skulle han till Lugnås för att hämta grus till ett arbete vid Strandvägen i Mariestad.

När föraren skulle åka under Hindsbergsviadukten, i södergående körfält söder om Mariestad, small det till rejält. Det främre flaket tog i viadukten och lossnade. Det hamnade på vägbanan och spärrade av körfälten.

– Lyckligtvis kom det ingen och körde in i det, säger en polisman vid olycksplatsen.

Kontrollerade

Föraren är osäker på vad som hände.

– Jag kontrollerade att flaken var nerfällda innan jag åkte iväg. Troligtvis har det blivit något fel på hydrauliken under färden. Jag har ingen annan förklaring, berättar föraren som efter olyckan hade ont i nacken, men var i övrigt oskadad.

Hela E20 blockerades vilket orsakade långa köer. Räddningstjänsten och polis kallades till olycksplatsen.

Efter en stund kunde bärningskåren frigöra en vägbana och trafiken kunde ledas förbi växelvis. Under bärgningen av det skadade flaket stängdes vägen återigen helt, men kunde öppnas för trafik igen vid halvniotiden.

– Det finns inga misstankar om något brott, säger Lennart Almqvist, närpolisbefäl vid Mariestadspolisen.

Skyltar förstörda

Viadukten, som nyligen renoverats, verkar ha klarat sig bra efter kollisionen. Det fanns inga synbara sprickor i cementen, däremot var flera skyltar helt demolerade.

– Jag var själv på plats och gjorde en snabb kontroll. Det verkar inte vara någon allvarligare skada. Ingen armering var synlig i alla fall, berättar broförvaltaren Leif Johansson vid Trafikverket.

– Vi ska göra en noggrannare besiktning och beställa nya skyltar så snabbt som möjligt, fortsätter han.

Hindsbergsviadukten är en av broarna som Trafikverket regional väst har bestämt ska sparas.

– Den fyller en viktig funktion för trafiken i området, förklarar Leif Johansson.

Olyckan inträffade strax efter 06.30 på morgonen.

Lastbilsföraren hade kort innan hämtat sitt fordon, en dragbil med släp och två flak, på Haggården. Därefter skulle han till Lugnås för att hämta grus till ett arbete vid Strandvägen i Mariestad.

När föraren skulle åka under Hindsbergsviadukten, i södergående körfält söder om Mariestad, small det till rejält. Det främre flaket tog i viadukten och lossnade. Det hamnade på vägbanan och spärrade av körfälten.

– Lyckligtvis kom det ingen och körde in i det, säger en polisman vid olycksplatsen.

Kontrollerade

Föraren är osäker på vad som hände.

– Jag kontrollerade att flaken var nerfällda innan jag åkte iväg. Troligtvis har det blivit något fel på hydrauliken under färden. Jag har ingen annan förklaring, berättar föraren som efter olyckan hade ont i nacken, men var i övrigt oskadad.

Hela E20 blockerades vilket orsakade långa köer. Räddningstjänsten och polis kallades till olycksplatsen.

Efter en stund kunde bärningskåren frigöra en vägbana och trafiken kunde ledas förbi växelvis. Under bärgningen av det skadade flaket stängdes vägen återigen helt, men kunde öppnas för trafik igen vid halvniotiden.

– Det finns inga misstankar om något brott, säger Lennart Almqvist, närpolisbefäl vid Mariestadspolisen.

Skyltar förstörda

Viadukten, som nyligen renoverats, verkar ha klarat sig bra efter kollisionen. Det fanns inga synbara sprickor i cementen, däremot var flera skyltar helt demolerade.

– Jag var själv på plats och gjorde en snabb kontroll. Det verkar inte vara någon allvarligare skada. Ingen armering var synlig i alla fall, berättar broförvaltaren Leif Johansson vid Trafikverket.

– Vi ska göra en noggrannare besiktning och beställa nya skyltar så snabbt som möjligt, fortsätter han.

Hindsbergsviadukten är en av broarna som Trafikverket regional väst har bestämt ska sparas.

– Den fyller en viktig funktion för trafiken i området, förklarar Leif Johansson.

  • Per Warvlin