18 dec 2013 19:58

23 jan 2015 14:29

Samarbete skapar julstämning

Med pepparkakshusbakning och julpyssel stämdes julen in på Vadsbogymnasiets IM-program. Att samarbeta och lära sig mer om den svenska jultraditionen stod i fokus under projekten.

– Det bästa med dagen har varit min grupp, säger Asma Tribis elev på språkintroduktionsprogrammet.

Hon och hennes klasskompisar på IM-programmet avslutade just pysseldagen. Cirka 75 elever från preparandåret, individuellt alternativ och språkintroduktion hade samarbetat i blandade grupper. Det tillverkades bland annat grankransar, julkort och julgodis under gårdagen.

Dagarna innan hade de cirka 30 eleverna på språkintroduktionsprogrammet jobbat med pepparkakshus. Initiativet till projektet kom från läraren Caroline Lidskog, som fick inspiration från en utbildning.

– Och såklart tyckte jag att vi skulle genomföra det, säger Carina Tranberg lärare på programmet.

Under projektet kombinerades tre skolämnen. Först ut var matte och eleverna jobbade på ritningar och modeller, fokus låg på geometri, volymräkning och areor. Därefter följde momentet hemkunskap, där bakades och dekorerades det för fullt i sex timmar. Avslutande fick grupperna göra en powerpointpresentation om sitt verk. Här tränade de på svenska i tal och skrift.

– Aldrig förr har eleverna arbetat med powerpoint men det blev så himla bra. Det blev riktiga bildspel, säger Sofia Andersson klassföreståndare för språkintroduktionsprogrammet.

På onsdagen skedde avslutningen av projektet och tre priser utsågs. Vinnarna av första priset var mycket nöjda med sin insats.

– Vi ville bygga ett hus som skiljer sig från de andra, med en större och annorlunda modell samt mindre dekor, säger Maysam Rajabi.

– Det bästa med dagen har varit min grupp, säger Asma Tribis elev på språkintroduktionsprogrammet.

Hon och hennes klasskompisar på IM-programmet avslutade just pysseldagen. Cirka 75 elever från preparandåret, individuellt alternativ och språkintroduktion hade samarbetat i blandade grupper. Det tillverkades bland annat grankransar, julkort och julgodis under gårdagen.

Dagarna innan hade de cirka 30 eleverna på språkintroduktionsprogrammet jobbat med pepparkakshus. Initiativet till projektet kom från läraren Caroline Lidskog, som fick inspiration från en utbildning.

– Och såklart tyckte jag att vi skulle genomföra det, säger Carina Tranberg lärare på programmet.

Under projektet kombinerades tre skolämnen. Först ut var matte och eleverna jobbade på ritningar och modeller, fokus låg på geometri, volymräkning och areor. Därefter följde momentet hemkunskap, där bakades och dekorerades det för fullt i sex timmar. Avslutande fick grupperna göra en powerpointpresentation om sitt verk. Här tränade de på svenska i tal och skrift.

– Aldrig förr har eleverna arbetat med powerpoint men det blev så himla bra. Det blev riktiga bildspel, säger Sofia Andersson klassföreståndare för språkintroduktionsprogrammet.

På onsdagen skedde avslutningen av projektet och tre priser utsågs. Vinnarna av första priset var mycket nöjda med sin insats.

– Vi ville bygga ett hus som skiljer sig från de andra, med en större och annorlunda modell samt mindre dekor, säger Maysam Rajabi.

  • Birthe Wetter