05 dec 2013 06:00

23 jan 2015 14:28

Polisen varnar för brunstiga älgar

Nyligen omkom en 22-årig kvinna i en älgolycka utanför Sjötorp.
Fler kan bli offer – då viltolyckor ökar dramatiskt under december och januari.

I fredags kväll inträffade en svår trafikolycka på väg 26. Strax utanför Sjötorp stod en älg alldeles intill vägkanten och bilen med de tre personerna i träffade djuret med våldsam kraft.

En 22-årig kvinna från Karlstad avled och hennes yngre bror bröt sina båda armar. Kvinnans pojkvän, som körde bilen, klarade sig med mindre blessyrer.

Viltolyckor med dödlig utgång sker året om – landet runt. Säkrare bilar har dock gjort att antalet omkomna har minskat de senaste tio åren. I Sverige dog 560 personer i viltolycka under 2002, att jämföra med 286 för 2012.

– Redan under hösten börjar viltolyckorna att öka med tanke på att djuren blir brunstiga. Det gör att det blir full fart i skogen, ungefär som en lördag på torget. Det är inte bara tuta och köra, utan för sin egen säkerhet måste man helt enkelt se upp, säger Folke Johansson, polis i yttre verksamheten i Mariestad och kontaktperson för de lokala eftersökningsjägarna.

Hastigheten avgör inte

December och januari är statistiskt de farligaste månaderna. Då är risken för en kollision tre gånger så stor som på sommaren. Vanligast är att man kör över rådjur, följt av älg.

Närpolisbefäl Peter Johansson får in allt fler rapporter om krockar.

– Det är många viltolyckor i området för tillfället. Känslan är att det har ökat den här hösten jämfört med i fjol. De milda vintrarna samt en utökad djurstam bidrar förstås till fler olyckor, säger han och fortsätter:

– Hastigheten spelar mindre roll i sammanhanget, även om det kan ha en inverkan i utgången av olyckan, säger han.

Olycksdrabbade vägar

För de elva inledande månaderna under 2013 har 134 viltolyckor rapporterats i Mariestads kommun. I fjol låg den siffran på 156, men då väntar som sagt fortfarande en kritisk månad.

I Gullspång och Töreboda har 47 respektive 60 incidenter hittills inträffat.

Både Folke Johansson och Peter Johansson nämner väg 26, 200, 201 och E20 som extra olycksdrabbade. Viltstängsel och varningsskyltar finns på sina håll, men de är långt ifrån en pålitlig livlina.

– Stängsel är givetvis effektivt, men djuren är inte dummare än att de hittar andra vägar för att ta sig till sitt mål. Till slut passerar de en väg och en bil kommer farande. Det kan bli förödande, säger Peter Johansson.

Hur kan ni påverka Trafikverket genom att sätta upp fler viltstängsel?

– Vi har ju facit på hur många olyckor som sker. Vi har tät kontakt med dem och nämner platser där det bör vara aktuellt att sätta upp stängsel.

I fredags kväll inträffade en svår trafikolycka på väg 26. Strax utanför Sjötorp stod en älg alldeles intill vägkanten och bilen med de tre personerna i träffade djuret med våldsam kraft.

En 22-årig kvinna från Karlstad avled och hennes yngre bror bröt sina båda armar. Kvinnans pojkvän, som körde bilen, klarade sig med mindre blessyrer.

Viltolyckor med dödlig utgång sker året om – landet runt. Säkrare bilar har dock gjort att antalet omkomna har minskat de senaste tio åren. I Sverige dog 560 personer i viltolycka under 2002, att jämföra med 286 för 2012.

– Redan under hösten börjar viltolyckorna att öka med tanke på att djuren blir brunstiga. Det gör att det blir full fart i skogen, ungefär som en lördag på torget. Det är inte bara tuta och köra, utan för sin egen säkerhet måste man helt enkelt se upp, säger Folke Johansson, polis i yttre verksamheten i Mariestad och kontaktperson för de lokala eftersökningsjägarna.

Hastigheten avgör inte

December och januari är statistiskt de farligaste månaderna. Då är risken för en kollision tre gånger så stor som på sommaren. Vanligast är att man kör över rådjur, följt av älg.

Närpolisbefäl Peter Johansson får in allt fler rapporter om krockar.

– Det är många viltolyckor i området för tillfället. Känslan är att det har ökat den här hösten jämfört med i fjol. De milda vintrarna samt en utökad djurstam bidrar förstås till fler olyckor, säger han och fortsätter:

– Hastigheten spelar mindre roll i sammanhanget, även om det kan ha en inverkan i utgången av olyckan, säger han.

Olycksdrabbade vägar

För de elva inledande månaderna under 2013 har 134 viltolyckor rapporterats i Mariestads kommun. I fjol låg den siffran på 156, men då väntar som sagt fortfarande en kritisk månad.

I Gullspång och Töreboda har 47 respektive 60 incidenter hittills inträffat.

Både Folke Johansson och Peter Johansson nämner väg 26, 200, 201 och E20 som extra olycksdrabbade. Viltstängsel och varningsskyltar finns på sina håll, men de är långt ifrån en pålitlig livlina.

– Stängsel är givetvis effektivt, men djuren är inte dummare än att de hittar andra vägar för att ta sig till sitt mål. Till slut passerar de en väg och en bil kommer farande. Det kan bli förödande, säger Peter Johansson.

Hur kan ni påverka Trafikverket genom att sätta upp fler viltstängsel?

– Vi har ju facit på hur många olyckor som sker. Vi har tät kontakt med dem och nämner platser där det bör vara aktuellt att sätta upp stängsel.

Dödade eller svårt skadade i samband med viltolyckor i Sverige

2002: 560

2003: 529

2004: 480

2005: 440

2006: 445

2007: 471

2008: 397

2009: 358

2010: 266

2011: 319

2012: 286

Källa: www.viltolycka.se

Viltolyckor

År Mariestad Töreboda Gullspång

2010 173 109 62

2011 135 107 57

2012 156 71 51

2013 134 60 47

(2013 är baserat mellan januari och november och siffrorna lär stiga när året sammanfattas).