08 nov 2013 06:00

23 jan 2015 14:27

Obehagligt klimat i väntsalen

MARIESTAD: Butikspersonal känner maktlöshet

Personalen på Pressbyrån är frustrerad över klimatet i stationshusets väntsal.
– Det finns resenärer som inte vågar sitta i salen, säger Ann-Sofie Svensson på Pressbyrån.

Tillsammans med lillasyster Emelie och mamma Lena har Ann-Sofie Svensson drivit butiken i 1,5 år.

– Vi trivs jättebra med jobbet och mötena med alla rara kunder. När vi tog över kände vi naturligtvis till problemen med missbrukare som uppehåller sig i och kring väntsalen, speciellt under vintermånaderna. 90 procent av dem som sitter där ute är snälla och trevliga, om än något överförfriskade. Problemet är de övriga tio procenten, säger Ann-Sofie Svensson.

Hon beskriver klimatet som obehagligt och vittnar om resenärer som inte vågar sitta i väntsalen. Många gånger söker de sig in till Pressbyrån.

– Vi förstår dem, det är inte trevligt med personer som stör ordningen. Butiken är ju inte så stor och det är ju inte meningen att den ska vara en alternativ väntsal.

Tillfällen då det blir allt för stökigt i väntsalen har personalen tillkallat polisen.

– Sista veckan har vi larmat polisen ett par, tre gånger. De kommer hit, pratar med klientelet och kör ut dem. Det hjälper en halvtimma, sen är det samma visa igen, säger Ann-Sofie.

För ganska exakt ett år sedan hade delägarna till Pressbyrån ett möte med kommunledningen där man diskuterade situationen. Efter det har man inte hört ett knyst.

– Det har inte hänt någonting och vi har inte fått någon återkoppling. Inte ens när de varit i butiken och handlat har de frågat hur det går.

– Det går inte att blunda och tro att det löser sig. Klientelet som uppehåller sig i väntsalen behöver ha en plats, gärna centralt, där de kan vara. Vi skulle gärna se att kommunalrådet kommer hit en vardag och skaffar sig en egen bild av situationen, säger Ann-Sofie Svensson och frågar sig vem som bär ansvaret om det händer något allvarligt.

– Enklaste lösningen för vår del vore att stänga ingången till butiken från väntsalen. Men den åtgärden löser ju inte det faktiska problemet.

Tillsammans med lillasyster Emelie och mamma Lena har Ann-Sofie Svensson drivit butiken i 1,5 år.

– Vi trivs jättebra med jobbet och mötena med alla rara kunder. När vi tog över kände vi naturligtvis till problemen med missbrukare som uppehåller sig i och kring väntsalen, speciellt under vintermånaderna. 90 procent av dem som sitter där ute är snälla och trevliga, om än något överförfriskade. Problemet är de övriga tio procenten, säger Ann-Sofie Svensson.

Hon beskriver klimatet som obehagligt och vittnar om resenärer som inte vågar sitta i väntsalen. Många gånger söker de sig in till Pressbyrån.

– Vi förstår dem, det är inte trevligt med personer som stör ordningen. Butiken är ju inte så stor och det är ju inte meningen att den ska vara en alternativ väntsal.

Tillfällen då det blir allt för stökigt i väntsalen har personalen tillkallat polisen.

– Sista veckan har vi larmat polisen ett par, tre gånger. De kommer hit, pratar med klientelet och kör ut dem. Det hjälper en halvtimma, sen är det samma visa igen, säger Ann-Sofie.

För ganska exakt ett år sedan hade delägarna till Pressbyrån ett möte med kommunledningen där man diskuterade situationen. Efter det har man inte hört ett knyst.

– Det har inte hänt någonting och vi har inte fått någon återkoppling. Inte ens när de varit i butiken och handlat har de frågat hur det går.

– Det går inte att blunda och tro att det löser sig. Klientelet som uppehåller sig i väntsalen behöver ha en plats, gärna centralt, där de kan vara. Vi skulle gärna se att kommunalrådet kommer hit en vardag och skaffar sig en egen bild av situationen, säger Ann-Sofie Svensson och frågar sig vem som bär ansvaret om det händer något allvarligt.

– Enklaste lösningen för vår del vore att stänga ingången till butiken från väntsalen. Men den åtgärden löser ju inte det faktiska problemet.

  • Tomas Höglund