26 maj 2014 06:00

23 jan 2015 14:37

Givande resa för språkelever

RESEBREV:

Hur lär man sig ett språk bäst? Genom att använda det på plats.
Det vet de elever i NA3 på Vadsbogymnasiet som nyligen var i Berlin.

Eleverna från Vadsbogymnasiet, som har tyska som språkval, åkte i maj till Berlin för att studera stadens rika kulturliv och historia. På programmet stod ett späckat schema med sightseeing, museer, stadsvandringar och ett besök på riksdagen där eleverna fick en guidad tur (på tyska!) om hur regeringen och demokratin i Tyskland fungerar.

Studieresan ingick som en del i undervisningen i tyska. Vi förberedde oss genom att träna vissa språksituationer och lärde oss om intressanta personer och platser i Berlin.

Efteråt fick eleverna reflektera över vad de upplevt, och skriva ned sina tankar. Clara Lund skriver bland annat:

”Något som var fascinerande med staden var all historia som fanns vart man än gick. Trots stadens och hela landets relativt mörka historia var de finaste och viktigaste delarna bevarade på ett skickligt sätt. Allt man läst och hört om blev realistiskt och förståeligt när man stod mitt i det.”

Ett utdrag från Granit Alijas och Max Bohlins text: ”Det roligaste var att åka till Hackesche Höfe och Olympiastadium. Matchen var en otrolig upplevelse, något vi kommer bära med oss hela livet. Att höra en fullsatt arena sjunga gav oss rysningar. Vi rekommenderar starkt att gå .på en fotbollsmatch i Berlin och äta de underbara Döner.”

Shayan Mohamed skriver exempelvis: ”Jag ångrar absolut inget med resan och känner att även språket började sätta sig på plats trots att vi bara var där i några dagar. Jag är säker på att om jag hade stannat längre så hade min tyska blivit flytande! Det är skillnad på att prata tyska på lektionerna och med tyska personer.”

Eleverna från Vadsbogymnasiet, som har tyska som språkval, åkte i maj till Berlin för att studera stadens rika kulturliv och historia. På programmet stod ett späckat schema med sightseeing, museer, stadsvandringar och ett besök på riksdagen där eleverna fick en guidad tur (på tyska!) om hur regeringen och demokratin i Tyskland fungerar.

Studieresan ingick som en del i undervisningen i tyska. Vi förberedde oss genom att träna vissa språksituationer och lärde oss om intressanta personer och platser i Berlin.

Efteråt fick eleverna reflektera över vad de upplevt, och skriva ned sina tankar. Clara Lund skriver bland annat:

”Något som var fascinerande med staden var all historia som fanns vart man än gick. Trots stadens och hela landets relativt mörka historia var de finaste och viktigaste delarna bevarade på ett skickligt sätt. Allt man läst och hört om blev realistiskt och förståeligt när man stod mitt i det.”

Ett utdrag från Granit Alijas och Max Bohlins text: ”Det roligaste var att åka till Hackesche Höfe och Olympiastadium. Matchen var en otrolig upplevelse, något vi kommer bära med oss hela livet. Att höra en fullsatt arena sjunga gav oss rysningar. Vi rekommenderar starkt att gå .på en fotbollsmatch i Berlin och äta de underbara Döner.”

Shayan Mohamed skriver exempelvis: ”Jag ångrar absolut inget med resan och känner att även språket började sätta sig på plats trots att vi bara var där i några dagar. Jag är säker på att om jag hade stannat längre så hade min tyska blivit flytande! Det är skillnad på att prata tyska på lektionerna och med tyska personer.”

  • Annette Soyka