10 mar 2017 06:00

10 mar 2017 06:00

Andlighet i akvarellform

KONST: Ljuset centralt i Kerstin Sundbaums konst

Ljuset är starkt. Nej, lamporna i Marieholmskyrkan lyser inte kraftfullare än vanligt. Men i tavlorna på väggarna: ”Det gyllene ljuset” är återkommande i Kerstin Sundbaums konst.

Många känner Kerstin Sundbaum för trädgården vid hennes torp i skogen utanför Hällekis. Den visar hon gärna och håller den öppen för besökare i många olika sammanhang, bland annat Mötesplats Trädgård. Andra har gått akvarellkurs hos henne (i trädgården), för många sådana har det också blivit under årens lopp.

Den här gången är det akvarellerna som står i centrum, men självklart finns trädgårdsintresset också med på ett hörn, när Kerstin Sundbaum ställer ut sin konst i Marieholmskyrkan. Utställningen öppnade på torsdagen och pågår till och med den 3 april.

Utvecklat tekniken

Utställningen har två teman: ”Det gyllene ljuset” och ”Min inre och yttre trädgård”.

– Förr satt jag ofta ute och målade i trädgården, berättar Kerstin. Nu är jag mer i ateljén, och jobbar med färg, form och teknik. Ofta med ett tema i det jag målar.

Hon beskriver tekniken; hur hon låter färgerna flyta ut och ihop och hur hon avgränsar dem genom att ”vicka” på pappret. Hon använder ett riktigt tjockt papper som läggs i blöt för att kunna ta emot färgerna på rätt sätt. Och så gäller det att måla vid rätt tidpunkt i torkningsprocessen. Det kräver viss rutin, förstår man.

– Det är ett snabbt och koncentrerat målande, med snabba beslut, säger hon.

Målet är att skapa så ljusfyllda, tydliga och avskalade motiv som möjligt.

Andliga upplevelser

En av Kerstin Sundbaums bildsviter är inspirerade av en resa till Indien förra vintern. Där mötte hon vitklädda personer, orangeklädda munkar, starkt ljus – färger som återkommer i akvarellerna. Det är andliga upplevelser som speglas i målningarna som har namn som ”Sökande efter ljuset” och ”Kristus i mig”. Men konstnären påpekar noga att det inte handlar om kristendom.

– Det är själva gudsupplevelsen som är det viktiga. Det är inte kopplat till någon religion.

Det finns också texter till några av bilderna. Akvarellen har kommit först, därefter orden.

Hemmavid

I andra tavlor möter vi blommor från trädgården. Även de är skapade i ateljén. Själva blomman är detaljrikt återgiven medan bakgrunden är abstrakt. Kerstin berättar om symbolik och färger som ska ”kompa” blomman.

Ytterligare några bilder är hämtade från hemtrakterna, närmare bestämt Vänerns vatten sett från strandkanten i Hällekis. Och precis som i de övriga målningarna är det ljuset hon vill komma åt. Betraktaren får exempelvis möta dramatiska skiftningar i ”Stormens öga”, men även solblänk på spegelblank sjö, som i ”Stillhetens hav”.

– ”Det gyllene ljuset” finns även i Vänerns vatten om kvällen, konstaterar Kerstin Sundbaum.

Många känner Kerstin Sundbaum för trädgården vid hennes torp i skogen utanför Hällekis. Den visar hon gärna och håller den öppen för besökare i många olika sammanhang, bland annat Mötesplats Trädgård. Andra har gått akvarellkurs hos henne (i trädgården), för många sådana har det också blivit under årens lopp.

Den här gången är det akvarellerna som står i centrum, men självklart finns trädgårdsintresset också med på ett hörn, när Kerstin Sundbaum ställer ut sin konst i Marieholmskyrkan. Utställningen öppnade på torsdagen och pågår till och med den 3 april.

Utvecklat tekniken

Utställningen har två teman: ”Det gyllene ljuset” och ”Min inre och yttre trädgård”.

– Förr satt jag ofta ute och målade i trädgården, berättar Kerstin. Nu är jag mer i ateljén, och jobbar med färg, form och teknik. Ofta med ett tema i det jag målar.

Hon beskriver tekniken; hur hon låter färgerna flyta ut och ihop och hur hon avgränsar dem genom att ”vicka” på pappret. Hon använder ett riktigt tjockt papper som läggs i blöt för att kunna ta emot färgerna på rätt sätt. Och så gäller det att måla vid rätt tidpunkt i torkningsprocessen. Det kräver viss rutin, förstår man.

– Det är ett snabbt och koncentrerat målande, med snabba beslut, säger hon.

Målet är att skapa så ljusfyllda, tydliga och avskalade motiv som möjligt.

Andliga upplevelser

En av Kerstin Sundbaums bildsviter är inspirerade av en resa till Indien förra vintern. Där mötte hon vitklädda personer, orangeklädda munkar, starkt ljus – färger som återkommer i akvarellerna. Det är andliga upplevelser som speglas i målningarna som har namn som ”Sökande efter ljuset” och ”Kristus i mig”. Men konstnären påpekar noga att det inte handlar om kristendom.

– Det är själva gudsupplevelsen som är det viktiga. Det är inte kopplat till någon religion.

Det finns också texter till några av bilderna. Akvarellen har kommit först, därefter orden.

Hemmavid

I andra tavlor möter vi blommor från trädgården. Även de är skapade i ateljén. Själva blomman är detaljrikt återgiven medan bakgrunden är abstrakt. Kerstin berättar om symbolik och färger som ska ”kompa” blomman.

Ytterligare några bilder är hämtade från hemtrakterna, närmare bestämt Vänerns vatten sett från strandkanten i Hällekis. Och precis som i de övriga målningarna är det ljuset hon vill komma åt. Betraktaren får exempelvis möta dramatiska skiftningar i ”Stormens öga”, men även solblänk på spegelblank sjö, som i ”Stillhetens hav”.

– ”Det gyllene ljuset” finns även i Vänerns vatten om kvällen, konstaterar Kerstin Sundbaum.