06 nov 2015 06:00

06 nov 2015 06:00

Var för sig och tillsammans

Trion som startade Panncentralen är tillbaka där det började

I november för 15 år sedan fick Mariestad ett nytt galleri: Panncentralen. Sedan dess har verksamheten utvecklats – liksom dess skapare.
Nu återförenas Birgit Backman, Ann Lönn och Monica Gallon på samma plats.

Det har hänt en del sedan den gamla panncentralen på Johannesbergsområdet förvandlades till en kulturinstitution. Bakom förändringen låg de tre konstnärerna Ann Lönn, Birgit Backman och Monica Gallon, som i november 2000 öppnade ett galleri i de råa, lite grovhuggna lokalerna. De skapade också ett konstnärskollektiv med egna ateljéer i byggnaden.

Galleri Panncentralen har genomgått ytterligare ett antal omdaningar under årens lopp, både organisatoriskt och som plats. Rummen har bland annat anpassats bättre till utställningsverksamhet – den stora pannan och andra maskiner, som stod kvar vid starten, är numera ett minne blott.

Flyttade isär

Även för de tre pionjärerna har tillvaron förändrats. I dag är det endast Monica Gallon som har kvar sin textilateljé i huset. Birgit Backman flyttade hem sin grafiska press 2005 och två år senare startade glaskonstnär Ann Lönn eget i en gammal bilverkstad i Västerplana på Kinnekulle.

De har haft flera utställningar ihop under de gångna 15 åren – men ännu oftare var för sig, både på Johannesberg och i andra delar av Skaraborg. Nu möts de igen, för att fira Panncentralens lilla jubileum. Utställningen öppnar på lördag och pågår till första advent.

Tyger och tråd

Monica minns starten av Panncentralen som då hon ”hittade hem” till textilkonsten efter att under en period ha testat lite olika saker. Och hon tycker att hennes bilder har förändrats en hel del sedan dess.

– Tekniken har förfinats, konstaterar hon.

Vid utställningen visar hon en mängd små broderier på temat människor och relationer dem emellan. Även hennes applikationer handlar om det, främst ur ett kvinnligt perspektiv.

Rött glas

Ann jobbar med samma fusingteknik (sammansmält glas) som hon gjort hela tiden, men också hon utvecklar ständigt sina metoder och uttryck.

– Nu har jag blandat i lite mer färg, säger hon. Till den här utställningen har det blivit mycket rött.

Hon visar skulpturer, fat och mobiler. Det nyaste hon presenterar är bilder med ”nästan-landskap” som motiv.

Flitig och snabb

Birgit ställer ut den typ av grafik hon ägnar sig mest åt just nu; ”pappografi” samt torrnål på plexiglas. Några tuschlaveringar finns också med.

Djur – framför allt hundar av olika slag – är återkommande motiv i hennes konst. Hon är väldigt produktiv och har mycket att välja på till utställningen.

– Jag håller på hela tiden, säger hon. Och jag är snabb – tror inte att jag ska hinna med allt annars.

Hon har för övrigt återigen flyttat sin verksamhet, den här gången till före detta Fjellmans lokaler på Norra vägen.

Det har hänt en del sedan den gamla panncentralen på Johannesbergsområdet förvandlades till en kulturinstitution. Bakom förändringen låg de tre konstnärerna Ann Lönn, Birgit Backman och Monica Gallon, som i november 2000 öppnade ett galleri i de råa, lite grovhuggna lokalerna. De skapade också ett konstnärskollektiv med egna ateljéer i byggnaden.

Galleri Panncentralen har genomgått ytterligare ett antal omdaningar under årens lopp, både organisatoriskt och som plats. Rummen har bland annat anpassats bättre till utställningsverksamhet – den stora pannan och andra maskiner, som stod kvar vid starten, är numera ett minne blott.

Flyttade isär

Även för de tre pionjärerna har tillvaron förändrats. I dag är det endast Monica Gallon som har kvar sin textilateljé i huset. Birgit Backman flyttade hem sin grafiska press 2005 och två år senare startade glaskonstnär Ann Lönn eget i en gammal bilverkstad i Västerplana på Kinnekulle.

De har haft flera utställningar ihop under de gångna 15 åren – men ännu oftare var för sig, både på Johannesberg och i andra delar av Skaraborg. Nu möts de igen, för att fira Panncentralens lilla jubileum. Utställningen öppnar på lördag och pågår till första advent.

Tyger och tråd

Monica minns starten av Panncentralen som då hon ”hittade hem” till textilkonsten efter att under en period ha testat lite olika saker. Och hon tycker att hennes bilder har förändrats en hel del sedan dess.

– Tekniken har förfinats, konstaterar hon.

Vid utställningen visar hon en mängd små broderier på temat människor och relationer dem emellan. Även hennes applikationer handlar om det, främst ur ett kvinnligt perspektiv.

Rött glas

Ann jobbar med samma fusingteknik (sammansmält glas) som hon gjort hela tiden, men också hon utvecklar ständigt sina metoder och uttryck.

– Nu har jag blandat i lite mer färg, säger hon. Till den här utställningen har det blivit mycket rött.

Hon visar skulpturer, fat och mobiler. Det nyaste hon presenterar är bilder med ”nästan-landskap” som motiv.

Flitig och snabb

Birgit ställer ut den typ av grafik hon ägnar sig mest åt just nu; ”pappografi” samt torrnål på plexiglas. Några tuschlaveringar finns också med.

Djur – framför allt hundar av olika slag – är återkommande motiv i hennes konst. Hon är väldigt produktiv och har mycket att välja på till utställningen.

– Jag håller på hela tiden, säger hon. Och jag är snabb – tror inte att jag ska hinna med allt annars.

Hon har för övrigt återigen flyttat sin verksamhet, den här gången till före detta Fjellmans lokaler på Norra vägen.