03 jul 2014 18:16

23 jan 2015 14:39

Bengt Olsons sista stora utställning

Jubileum för Ribbingsfors

Konstnären Bengt Olson, 84 år, bjuder på en jubileumsutställning på Ribbingsfors med vernissage i morgon: ”Från Södra Råda till Paris”.
– Ja, det blir det sista stora som jag gör. Hälsan börjar säga ifrån, konstaterar Bengt Olson.

Det är 25 år sen som Ribbingsfors golf och kultur invigdes, och vad är väl bättre då än att fira detta med en utställning.

– Jag var ju pådrivande till detta unika projekt och det är med stor glädje jag delar med mig av min konst, säger Bengt Olson.

Har tvingats sluta

I dag har han tvingats sluta som konstnär. Synen sätter stopp. Men energi har han och att sy ihop en sån här utställning kräver en hel del.

– Jag har mycket goda medarbetare men planerat allt har jag gjort själv. Idén föddes när jag satt där i min Voltairefåtölj i Paris-lägenheten och blickade ut mot Gertrude Steins ateljé. Jag fantiserade om att Matisse och Picasso kom ut ur porten, säger Bengt Olson, där han nu sitter i huset i Sjötorp och telefonen går varm hela tiden.

Hyllar paret Brandberg

Bengt Olson hyllar Torsten och Karin Brandberg som med varsam hand renoverat hela Ribbingsfors. Det är också tillsammans med paret Brandberg som Bengt Olson byggt upp utställningen.

Det finns dock ytterligare en koppling än golf- och kulturcentrat.

Bengt Olson började nämligen som konstnär i – Södra Råda.

-Mamma och pappa blev utan lägenhet i Kristinehamn men fick tag i ett hus i Södra Råda. Det var 1948. Vi flyttade dit första april och första sommaren målade jag 28 tavlor. På hösten fick jag chansen att ha en utställning på Stadshotellet i Kristinehamn och sålde nästan varenda tavla. De pengarna blev grunden till mitt konstnärskap som inleddes på konstskolan Valand i Göteborg, berättar Bengt Olson.

Målade på Ribbingsfors

Men han har även en konstnärlig koppling till Ribbingsfors. När Anders Abrahamsson ägde gården blev Bengt bekant med honom, och stod en sommar på herrgårdens övervåning och målade och planerade dessutom golf-och kulturcentrat.

Bengt Olson flyttade senare till Paris och har haft stora framgångar med bland annat monumentala verk i offentliga byggnader, där han bland annat jobbat med blästring i betong. Här hemma i Sverige är han dock mest känd som målaren Bengt Olson, och 2002 tog även fransmännen honom i sin famn, när han fick möjligheten att som hittills ende nordiske målaren ställa ut på välkända Musée Maillol, en utställning som förlängdes med tre veckor.

– Det är naturligtvis min största utställning, konstaterar han.

Sviken av Kristinehamn

Redan 1965 såg han till att hemstaden Kristinehamn fick sin Picassostaty, det kanske största monumentala verk som Picasso skapade och som utfördes av norske konstnären Carl Nesjar. Nejsar har också ett konstverk i Kristinehamn, Helårsfontän.

Tanken var att Bengt Olson skulle komplettera med en så kallad triptyk, ett tredje konstverk som fullbordade trion Picasso-Nesjar-Olson. Det blev inte så. I dag känner sig Bengt Olson sviken av sin gamla hemkommun. Han fick löpa gatlopp i tidningsspalterna och blev kallad girig.

– Jag blev både förbannad och ledsen över behandlingen efter allt som jag gjort för Kristinehamn. Picassostatyn, konstmuseet och en donation av 70 konstverk. Nu blev jag uthängd som en skurk trots att jag var oskyldig. Det var ju politiker och tjänstemän som förstörde allt. Under en tid i Paris var jag väldigt deprimerad.

Nu har Bengt Olson i alla fall en mindre version i trä av den tänkta skulpturen, och den finns med på utställningen i Ribbingsfors.

-Där har jag också en cd så att folk kan höra berättelsen om den här sorgliga historien, säger Bengt Olson.

Det är Ribbingsfors stora lada som är lokal för utställningen.

– En mäktig utställningslokal, konstaterar Olson.

Det är 25 år sen som Ribbingsfors golf och kultur invigdes, och vad är väl bättre då än att fira detta med en utställning.

– Jag var ju pådrivande till detta unika projekt och det är med stor glädje jag delar med mig av min konst, säger Bengt Olson.

Har tvingats sluta

I dag har han tvingats sluta som konstnär. Synen sätter stopp. Men energi har han och att sy ihop en sån här utställning kräver en hel del.

– Jag har mycket goda medarbetare men planerat allt har jag gjort själv. Idén föddes när jag satt där i min Voltairefåtölj i Paris-lägenheten och blickade ut mot Gertrude Steins ateljé. Jag fantiserade om att Matisse och Picasso kom ut ur porten, säger Bengt Olson, där han nu sitter i huset i Sjötorp och telefonen går varm hela tiden.

Hyllar paret Brandberg

Bengt Olson hyllar Torsten och Karin Brandberg som med varsam hand renoverat hela Ribbingsfors. Det är också tillsammans med paret Brandberg som Bengt Olson byggt upp utställningen.

Det finns dock ytterligare en koppling än golf- och kulturcentrat.

Bengt Olson började nämligen som konstnär i – Södra Råda.

-Mamma och pappa blev utan lägenhet i Kristinehamn men fick tag i ett hus i Södra Råda. Det var 1948. Vi flyttade dit första april och första sommaren målade jag 28 tavlor. På hösten fick jag chansen att ha en utställning på Stadshotellet i Kristinehamn och sålde nästan varenda tavla. De pengarna blev grunden till mitt konstnärskap som inleddes på konstskolan Valand i Göteborg, berättar Bengt Olson.

Målade på Ribbingsfors

Men han har även en konstnärlig koppling till Ribbingsfors. När Anders Abrahamsson ägde gården blev Bengt bekant med honom, och stod en sommar på herrgårdens övervåning och målade och planerade dessutom golf-och kulturcentrat.

Bengt Olson flyttade senare till Paris och har haft stora framgångar med bland annat monumentala verk i offentliga byggnader, där han bland annat jobbat med blästring i betong. Här hemma i Sverige är han dock mest känd som målaren Bengt Olson, och 2002 tog även fransmännen honom i sin famn, när han fick möjligheten att som hittills ende nordiske målaren ställa ut på välkända Musée Maillol, en utställning som förlängdes med tre veckor.

– Det är naturligtvis min största utställning, konstaterar han.

Sviken av Kristinehamn

Redan 1965 såg han till att hemstaden Kristinehamn fick sin Picassostaty, det kanske största monumentala verk som Picasso skapade och som utfördes av norske konstnären Carl Nesjar. Nejsar har också ett konstverk i Kristinehamn, Helårsfontän.

Tanken var att Bengt Olson skulle komplettera med en så kallad triptyk, ett tredje konstverk som fullbordade trion Picasso-Nesjar-Olson. Det blev inte så. I dag känner sig Bengt Olson sviken av sin gamla hemkommun. Han fick löpa gatlopp i tidningsspalterna och blev kallad girig.

– Jag blev både förbannad och ledsen över behandlingen efter allt som jag gjort för Kristinehamn. Picassostatyn, konstmuseet och en donation av 70 konstverk. Nu blev jag uthängd som en skurk trots att jag var oskyldig. Det var ju politiker och tjänstemän som förstörde allt. Under en tid i Paris var jag väldigt deprimerad.

Nu har Bengt Olson i alla fall en mindre version i trä av den tänkta skulpturen, och den finns med på utställningen i Ribbingsfors.

-Där har jag också en cd så att folk kan höra berättelsen om den här sorgliga historien, säger Bengt Olson.

Det är Ribbingsfors stora lada som är lokal för utställningen.

– En mäktig utställningslokal, konstaterar Olson.

  • Håkan Larsson