13 jun 2014 06:00

23 jan 2015 14:38

Cantabilekören sjöng i Vivaldis hemstad

MUSIK: Inspirerande resa för Mariestadssångare

Ena dagen vårsånger i Alhagen, den andra Vivaldis ”Gloria” – i Venedig. Den här våren har Cantabilekören verkligen fått visa sin bredd.

Cantabilekören är en av Svenska kyrkans körer i Mariestad. Dess medlemmar har skaffat sig en trogen publik här hemma, i samband med gudstjänster och konserter med olika teman. Stor åhörarskara har de också bland annat i samband med valborgsmässofirandet i Alhagen varje år.

Nu har de vidgat sina vyer ordentligt. Under Kristi Himmelsfärdshelgen var Cantabilekören i italienska Venedig.

Vivaldis kyrka

33 av körmedlemmarna (av cirka 40) tog chansen att åka med när ”tillfället yppade sig”.

– Kören gjorde väldigt bra ifrån sig, berömmer dess ledare. Och vi fick väldigt fin respons från publiken med stående ovationer och inrop.

Under de fyra dagarna i Venedig gjorde de tre konserter. En av dem hölls i Antonio Vivaldis dopkyrka Chiesa di San Giovanni. Men den sista konserten – i Chiesa di San Lio som ligger bara 100 meter från Markusplatsen – håller Jan Tammo ändå för den finaste:

– Där var akustiken bäst. Kören släppte loss lite, aningen säkrare på sig själv och konserten var klockan nio på kvällen. Det var en mycket rolig upplevelse.

Solister och orkester

Vid konserterna, som alla var näst intill fullsatta, deltog inte enbart kören från Mariestad. Sopranen Liz-Marie Tammo sjöng en solokantat av Pergoli; enligt brodern Jan ”ett fantastiskt fint stycke som bidrog till variation i konserten”. Hennes kollega från Stockholm, cembalisten Mayumi Kamata, spelade solostycken av Anna Bon – en kvinnlig tonsättare som levde i Venedig på Vivaldis tid. ”Oerhört virtuost”, säger Jan Tammo.

Dessutom medverkade svenske mandolinisten Lars Forslund, som ingår i arrangörsgruppen av Vivaldifestivalen i Venedig. Och den lokala proffsorkestern Opera da Camera di Venezia.

”Surrealistiskt”

Kören framförde dels ett stycke av Monteverdi, dels Vivaldis körverk ”Gloria”.

– ”Gloria” är inte något av körlitteraturens svåraste stycken, säger Jan Tammo. Men det minskar inte körens insats. Vi har fått tackbrev från festivalgruppen och flera i publiken kom fram och berömde kören och sångsättet.

– Att få sjunga Vivaldi i Venedig är nästan surrealistiskt. Ett minne för livet.

Nu hoppas han att kören kan bjuda sin egen hemmapublik på samma föreställning i Domkyrkan framöver. Kanske kan det bli verklighet nästa år. Allra helst med de musiker som medverkade i Italien.

Cantabilekören är en av Svenska kyrkans körer i Mariestad. Dess medlemmar har skaffat sig en trogen publik här hemma, i samband med gudstjänster och konserter med olika teman. Stor åhörarskara har de också bland annat i samband med valborgsmässofirandet i Alhagen varje år.

Nu har de vidgat sina vyer ordentligt. Under Kristi Himmelsfärdshelgen var Cantabilekören i italienska Venedig.

Vivaldis kyrka

33 av körmedlemmarna (av cirka 40) tog chansen att åka med när ”tillfället yppade sig”.

– Kören gjorde väldigt bra ifrån sig, berömmer dess ledare. Och vi fick väldigt fin respons från publiken med stående ovationer och inrop.

Under de fyra dagarna i Venedig gjorde de tre konserter. En av dem hölls i Antonio Vivaldis dopkyrka Chiesa di San Giovanni. Men den sista konserten – i Chiesa di San Lio som ligger bara 100 meter från Markusplatsen – håller Jan Tammo ändå för den finaste:

– Där var akustiken bäst. Kören släppte loss lite, aningen säkrare på sig själv och konserten var klockan nio på kvällen. Det var en mycket rolig upplevelse.

Solister och orkester

Vid konserterna, som alla var näst intill fullsatta, deltog inte enbart kören från Mariestad. Sopranen Liz-Marie Tammo sjöng en solokantat av Pergoli; enligt brodern Jan ”ett fantastiskt fint stycke som bidrog till variation i konserten”. Hennes kollega från Stockholm, cembalisten Mayumi Kamata, spelade solostycken av Anna Bon – en kvinnlig tonsättare som levde i Venedig på Vivaldis tid. ”Oerhört virtuost”, säger Jan Tammo.

Dessutom medverkade svenske mandolinisten Lars Forslund, som ingår i arrangörsgruppen av Vivaldifestivalen i Venedig. Och den lokala proffsorkestern Opera da Camera di Venezia.

”Surrealistiskt”

Kören framförde dels ett stycke av Monteverdi, dels Vivaldis körverk ”Gloria”.

– ”Gloria” är inte något av körlitteraturens svåraste stycken, säger Jan Tammo. Men det minskar inte körens insats. Vi har fått tackbrev från festivalgruppen och flera i publiken kom fram och berömde kören och sångsättet.

– Att få sjunga Vivaldi i Venedig är nästan surrealistiskt. Ett minne för livet.

Nu hoppas han att kören kan bjuda sin egen hemmapublik på samma föreställning i Domkyrkan framöver. Kanske kan det bli verklighet nästa år. Allra helst med de musiker som medverkade i Italien.

  • Jenni Ahlin