14 jul 2015 06:00

14 jul 2015 07:21

Foto: Margareta Jonilson

Försäljningen av svensk kyckling ökar

Försäljningen av svensk kyckling har på kort tid ökat med sju procent.

Då ökar Ivarhag Lantbruk i Hova sin produktion till nära det dubbla.

– Kycklinguppfödning är en framtidsbransch, säger Jens Ivarhag, som samtidigt tar över ledningen av uppfödningen från sina föräldrar.

Under första kvartalet i år ökade försäljningen av svenskproducerad kyckling med sju procent.

– Det är konsumentmedvetandet som påverkar handlarna att tillhandahålla mer svensk kyckling och mindre importerad, konstaterar Jens Ivarhag, som nu bildar Ivarhag Lantbruk AB tillsammans med sin syster Marie och tar över driften av kycklinguppfödningen efter pappa Sören. Som dock kommer att finnas kvar i företaget.

Bytte till fågel

Familjen Ivarhag skiftade år 2000 från grisuppfödning till fjäderfäproduktion.

– Vi startade med 4 000 kvadratmeter per år, då med kalkon, berättar Sören Ivarhag.

Sju år senare bytte Ivarhags till kycklinguppfödning och tre år senare ökade man produktionsytan till 7 000 kvadratmeter.

– Och nu har vi ansökt om ett tillbygge på 5 600 kvadratmeter.

Åtta kullar per år

Dagens produktion ligger på 160 000 kycklingar åtta gånger per år, det vill säga strax under 1,3 miljoner årligen.

När MT får den närmast unika möjligheten att hälsa på ända inne hos de duniga kycklingarna – något som annars är förbehållet den egna personalen och inspektörer – kan vi konstatera att kycklinglivet verkar rätt okej, om än kort. De nio dagar gamla kycklingarna äter, dricker vatten, busar med varandra, tar en lur på maten och är otroligt nyfikna på besökarna.

Human uppfödning

En effektiv men också human uppfödning är det vassaste svenska konkurrensvapnet, och Sören Ivarhag framhåller att Kronfågel har stor del i att utvecklingen har gått åt rätt håll.

– Kycklinguppfödningen i Sverige är rätt stramt uppstyrd av ledet mellan uppfödarna och handlarna och det är bara gynnsamt, säger han. Vi vet precis vad Kronfågel vill ha av oss och vi jobbar med femårsavtal, så vi tar små risker. Vi kan drabbas av sjukdom eller olyckor i våra bestånd, men om allt flyter på som det ska, så är vår verksamhet väldigt förutsägbar.

– Just det, nickar Jens nöjt. Därför ser vi framtiden av med tillförsikt.

Under första kvartalet i år ökade försäljningen av svenskproducerad kyckling med sju procent.

– Det är konsumentmedvetandet som påverkar handlarna att tillhandahålla mer svensk kyckling och mindre importerad, konstaterar Jens Ivarhag, som nu bildar Ivarhag Lantbruk AB tillsammans med sin syster Marie och tar över driften av kycklinguppfödningen efter pappa Sören. Som dock kommer att finnas kvar i företaget.

Bytte till fågel

Familjen Ivarhag skiftade år 2000 från grisuppfödning till fjäderfäproduktion.

– Vi startade med 4 000 kvadratmeter per år, då med kalkon, berättar Sören Ivarhag.

Sju år senare bytte Ivarhags till kycklinguppfödning och tre år senare ökade man produktionsytan till 7 000 kvadratmeter.

– Och nu har vi ansökt om ett tillbygge på 5 600 kvadratmeter.

Åtta kullar per år

Dagens produktion ligger på 160 000 kycklingar åtta gånger per år, det vill säga strax under 1,3 miljoner årligen.

När MT får den närmast unika möjligheten att hälsa på ända inne hos de duniga kycklingarna – något som annars är förbehållet den egna personalen och inspektörer – kan vi konstatera att kycklinglivet verkar rätt okej, om än kort. De nio dagar gamla kycklingarna äter, dricker vatten, busar med varandra, tar en lur på maten och är otroligt nyfikna på besökarna.

Human uppfödning

En effektiv men också human uppfödning är det vassaste svenska konkurrensvapnet, och Sören Ivarhag framhåller att Kronfågel har stor del i att utvecklingen har gått åt rätt håll.

– Kycklinguppfödningen i Sverige är rätt stramt uppstyrd av ledet mellan uppfödarna och handlarna och det är bara gynnsamt, säger han. Vi vet precis vad Kronfågel vill ha av oss och vi jobbar med femårsavtal, så vi tar små risker. Vi kan drabbas av sjukdom eller olyckor i våra bestånd, men om allt flyter på som det ska, så är vår verksamhet väldigt förutsägbar.

– Just det, nickar Jens nöjt. Därför ser vi framtiden av med tillförsikt.

  • Margareta Jonilson