05 mar 2014 06:00

23 jan 2015 14:32

Pizzeria väntar tålmodigt

– Det är nu elva månader sedan vi ansökte om ett serveringstillstånd, säger Olga Kashina, Glada Laxen.
– Hur länge till ska vi behöva vänta?

Ägarfamiljen på Glada Laxen är frustrerad. De får varken ja eller nej på sin önskan om att få servera vin och öl.

– Jag har fått godkänt på kunskapsprovet i Skara, jag har mitt intyg. När ska jag få mitt våra öl- och vinrättigheter? säger George Esber som tillsammans med Olga Kashina driver Glada Laxen.

Det som ökar på frustrationen är att familjen Esber, som haft pizzerian Glada Laxen i Gullspång i 23 år, haft ett komplett – sprit, öl och vin – serveringstillstånd fram till år 2009.

Lämnade in tillståndet

Men för fem år sedan tvingades Elias Esber genomgå en operation samtidigt som sonen George utbildade sig till ekonom i Linköping.

Familjen valde att lämna in serveringstillståndet.

– Det skedde 2009 och här ser du att ny ansökan togs emot på Gullspångs kommun våren 2013, ansökan är stämplat den 29 april, säger Olga Kashina.

För Glada Laxen – för alla i restaurangbranschen – är det ett måste att ha ett serveringstillstånd.

– En självklarhet, säger Olga Kashina.

Olika handläggare

George Esber är säker på att orsaken bakom den långa handläggningen är att det varit flera alkoholhandläggare inblandade. Ingenting har heller underlättats av det faktum att handläggaren sitter i Skara.

– Vår första kontaktperson när vi lämnade in ansökan hette Björn. Strax innan sommaren fick vi en ny, Gunnar, nu heter vår handläggare Anders. Det är inte bra med nya hela tiden, säger George Esber.

Vem förhalar?

– Vi har inga skulder, polisen har inget att anmärka, alla instanser ger oss klartecken, ändå drar det ut på tiden. Vem är det som förhalar det hela? Är det någon på kommunen här? frågar sig George Esber.

Serveringstillståndet är viktigt; för familjen Esber handlar det om att kunna utveckla verksamheten och trygga sysselsättningen.

Personalen

– Det handlar ju inte bara om oss, vi har även personal, säger Olga Kashina.

Och för George Esber är budskapet till alla i branschen klart och tydligt.

– Den som ansöker om ett serveringstillstånd måste vara beredd på att det tar tid.

Ägarfamiljen på Glada Laxen är frustrerad. De får varken ja eller nej på sin önskan om att få servera vin och öl.

– Jag har fått godkänt på kunskapsprovet i Skara, jag har mitt intyg. När ska jag få mitt våra öl- och vinrättigheter? säger George Esber som tillsammans med Olga Kashina driver Glada Laxen.

Det som ökar på frustrationen är att familjen Esber, som haft pizzerian Glada Laxen i Gullspång i 23 år, haft ett komplett – sprit, öl och vin – serveringstillstånd fram till år 2009.

Lämnade in tillståndet

Men för fem år sedan tvingades Elias Esber genomgå en operation samtidigt som sonen George utbildade sig till ekonom i Linköping.

Familjen valde att lämna in serveringstillståndet.

– Det skedde 2009 och här ser du att ny ansökan togs emot på Gullspångs kommun våren 2013, ansökan är stämplat den 29 april, säger Olga Kashina.

För Glada Laxen – för alla i restaurangbranschen – är det ett måste att ha ett serveringstillstånd.

– En självklarhet, säger Olga Kashina.

Olika handläggare

George Esber är säker på att orsaken bakom den långa handläggningen är att det varit flera alkoholhandläggare inblandade. Ingenting har heller underlättats av det faktum att handläggaren sitter i Skara.

– Vår första kontaktperson när vi lämnade in ansökan hette Björn. Strax innan sommaren fick vi en ny, Gunnar, nu heter vår handläggare Anders. Det är inte bra med nya hela tiden, säger George Esber.

Vem förhalar?

– Vi har inga skulder, polisen har inget att anmärka, alla instanser ger oss klartecken, ändå drar det ut på tiden. Vem är det som förhalar det hela? Är det någon på kommunen här? frågar sig George Esber.

Serveringstillståndet är viktigt; för familjen Esber handlar det om att kunna utveckla verksamheten och trygga sysselsättningen.

Personalen

– Det handlar ju inte bara om oss, vi har även personal, säger Olga Kashina.

Och för George Esber är budskapet till alla i branschen klart och tydligt.

– Den som ansöker om ett serveringstillstånd måste vara beredd på att det tar tid.

  • Owe E Hermansson