10 jul 2015 06:00

10 jul 2015 09:06

Närtrafiken är till för landsbygden

INSÄNDARE: Västtrafik

Replik. Svar till ”Systemet är inte anpassat efter behoven” i MT den 24 juni.

Tack för dina synpunkter. Kollektivtrafiknämnden i Västra Götaland har beslutat om en landsbygdsstrategi som sätter lägstanivån för utbudet av kollektivtrafik på landet. Där har närtrafiken en viktig roll för Västtrafik och den har blivit en uppskattad service där Västtrafiks linjer går sällan eller för den som har långt till närmsta hållplats.

Den 14 juni utökade vi närtrafiken i Gullspång med fler tider så att man kan resa även på kvällstid. Dessutom tillkom Hova station som ny närtrafikhållplats.

Vi har i dagsläget inga planer på att ändra förutsättningarna för närtrafiken. Däremot fortsätter vi att införa servicen i fler kommuner och att utöka utbudet efter hand. Under 2016 ska alla kommuner i Västra Götalandsregionen ha närtrafik.

Anders Sandahl, Västtrafik

Tack för dina synpunkter. Kollektivtrafiknämnden i Västra Götaland har beslutat om en landsbygdsstrategi som sätter lägstanivån för utbudet av kollektivtrafik på landet. Där har närtrafiken en viktig roll för Västtrafik och den har blivit en uppskattad service där Västtrafiks linjer går sällan eller för den som har långt till närmsta hållplats.

Den 14 juni utökade vi närtrafiken i Gullspång med fler tider så att man kan resa även på kvällstid. Dessutom tillkom Hova station som ny närtrafikhållplats.

Vi har i dagsläget inga planer på att ändra förutsättningarna för närtrafiken. Däremot fortsätter vi att införa servicen i fler kommuner och att utöka utbudet efter hand. Under 2016 ska alla kommuner i Västra Götalandsregionen ha närtrafik.

Anders Sandahl, Västtrafik

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på mariestadstidningen.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.