13 feb 2015 06:00

13 feb 2015 14:50

Tunnel löser många knutar

INSÄNDARE

Enligt MT har Bengt Sjöberg kläckt den briljanta iden att man ska använda Västtrafiks periodkort för att åka färja i Töreboda. Hur tänkte han där?

Ska man installera kortläsare ombord? Och hur blir det med ”herr och fru Cykelturisten” som kommer på den östra sidan, ska de hänvisas att cykla runt till Pressbyrån för att köpa biljett?

Tur-och-retur kostar nu en krona. Ett periodkort 30 dagar kostar 715 kronor, en enkelbiljett hos Västtrafik kostar från 26 kronor. Mycket färjeåkande blir det... om man ska få valuta för pengarna.

Här ska herr Sjöberg få ett förslag som klingar lite bättre i mångas öron:

Passa på att gräv ett dike på tvären över kanalen (nu när den ändå är tömd på vatten), lägg ner ett par rejäla betongrör, skotta igen och vips så har vi en tunnel. Underhållsfri, öppen dygnet runt och inga problem för passbåten. Dessutom slipper kommunen kostnader för löner, underhåll, i/urlyft och inte minst slipper man hemska kontanter.

Man kan måla den blå och marknadsföra den som väldens enda blå gångtunnel under Göta Kanal, så turisterna inte försvinner helt och hållet från Töreboda.

Inge Cash

Enligt MT har Bengt Sjöberg kläckt den briljanta iden att man ska använda Västtrafiks periodkort för att åka färja i Töreboda. Hur tänkte han där?

Ska man installera kortläsare ombord? Och hur blir det med ”herr och fru Cykelturisten” som kommer på den östra sidan, ska de hänvisas att cykla runt till Pressbyrån för att köpa biljett?

Tur-och-retur kostar nu en krona. Ett periodkort 30 dagar kostar 715 kronor, en enkelbiljett hos Västtrafik kostar från 26 kronor. Mycket färjeåkande blir det... om man ska få valuta för pengarna.

Här ska herr Sjöberg få ett förslag som klingar lite bättre i mångas öron:

Passa på att gräv ett dike på tvären över kanalen (nu när den ändå är tömd på vatten), lägg ner ett par rejäla betongrör, skotta igen och vips så har vi en tunnel. Underhållsfri, öppen dygnet runt och inga problem för passbåten. Dessutom slipper kommunen kostnader för löner, underhåll, i/urlyft och inte minst slipper man hemska kontanter.

Man kan måla den blå och marknadsföra den som väldens enda blå gångtunnel under Göta Kanal, så turisterna inte försvinner helt och hållet från Töreboda.

Inge Cash

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.