07 nov 2014 06:00

07 jan 2015 12:03

Fusket förödande för trafiksäkerheten

I Sverige har det under den senaste tiden uppmärksammats flera fall av fusk med körkort och förarkort. Risken för allvarliga olyckor är uppenbar när uttröttade förare utan grundläggande kompetens framför fordonskombinationer, som kan vara 40 ton tunga eller mer. De trafiksäkerhetsmässiga riskerna är ett hot att ta på allvar. Konsekvenserna av fusket med körkortsbehörigheter och förarkort är lätta att förstå.

Handeln med falska körkort och förarkort sker helt öppet på internet och konsekvenserna av detta blir plågsamt tydliga vid en trafikolycka. Det finns exempel på förare som kört flera hundra mil utan lagstadgad vila. Att köra så länge och så långt går med hjälp av en uppsättning med flera olika förarkort och identiteter. Vi vet att problemet nu även finns här i Sverige, och de trafiksäkerhetsmässiga riskerna är ett hot att ta på stort allvar. Vem av er vill möta ett tungt fordon ute på vägen, med en uttröttad förare som dessutom helt saknar relevant utbildning och behörighet?

Detta är följaktligen ingen engångsföreteelse. Du kan på webbsidor köpa ett körkort för att köra tung lastbil, utan någon som helst utbildning, för runt 80 euro. Kostnaden för en sådan uppsättning av körkort och förarkort kostar alltså mindre än vad en kurs i yrkeskompetensbevis, YKB, kostar för en förare i ett seriöst åkeri.

Sveriges Åkeriföretags medlemmar tar trafiksäkerhet på stort allvar, och ser det som en hederssak att ha chaufförer som kör både miljösmart och trafiksäkert. Genom stora och smarta satsningar på trafiksäkerhetsarbete har Sverige de senaste 40 åren radikalt kunnat minska antalet omkomna och allvarligt skadade i trafiken, och ligger i den absoluta världstoppen. Arbetet med att anpassa trafikmiljöer och att utbilda sker kontinuerligt. Men varför finns det ingen tydligt ansvarig myndighet för kontrollen av trafiksäkerhetsarbetet i Sverige? Vi är starkt kritiska till detta och vill se en ordentlig satsning på trafikpoliser med kompetens inom tung trafik. Vi vill se en myndighet uttalat få uppdraget att värna trafiksäkerheten. Vi vill att åtgärderna som följs av att avslöjas med ett hemsnickrat körkort är rejält kännbara, och att dessa åtgärder verkställs direkt och på plats.

Sverige har på papperet gått från 1500 till knappt 500 trafikpoliser de senaste 20 åren, av dessa trafikpoliser innehar ca. 200 tjänstemän behörighet att kontrollera yrkesmässig trafik. Om polisen inte hinner säkerställa rätt körkortsbehörigheter, rätt tillstånd och rätt förarkort i färdskrivaren - då har vi en utomordentligt allvarlig situation på våra vägar.

Thomas Morell, regionchef

Sveriges Åkeriföretag Skaraborg

Handeln med falska körkort och förarkort sker helt öppet på internet och konsekvenserna av detta blir plågsamt tydliga vid en trafikolycka. Det finns exempel på förare som kört flera hundra mil utan lagstadgad vila. Att köra så länge och så långt går med hjälp av en uppsättning med flera olika förarkort och identiteter. Vi vet att problemet nu även finns här i Sverige, och de trafiksäkerhetsmässiga riskerna är ett hot att ta på stort allvar. Vem av er vill möta ett tungt fordon ute på vägen, med en uttröttad förare som dessutom helt saknar relevant utbildning och behörighet?

Detta är följaktligen ingen engångsföreteelse. Du kan på webbsidor köpa ett körkort för att köra tung lastbil, utan någon som helst utbildning, för runt 80 euro. Kostnaden för en sådan uppsättning av körkort och förarkort kostar alltså mindre än vad en kurs i yrkeskompetensbevis, YKB, kostar för en förare i ett seriöst åkeri.

Sveriges Åkeriföretags medlemmar tar trafiksäkerhet på stort allvar, och ser det som en hederssak att ha chaufförer som kör både miljösmart och trafiksäkert. Genom stora och smarta satsningar på trafiksäkerhetsarbete har Sverige de senaste 40 åren radikalt kunnat minska antalet omkomna och allvarligt skadade i trafiken, och ligger i den absoluta världstoppen. Arbetet med att anpassa trafikmiljöer och att utbilda sker kontinuerligt. Men varför finns det ingen tydligt ansvarig myndighet för kontrollen av trafiksäkerhetsarbetet i Sverige? Vi är starkt kritiska till detta och vill se en ordentlig satsning på trafikpoliser med kompetens inom tung trafik. Vi vill se en myndighet uttalat få uppdraget att värna trafiksäkerheten. Vi vill att åtgärderna som följs av att avslöjas med ett hemsnickrat körkort är rejält kännbara, och att dessa åtgärder verkställs direkt och på plats.

Sverige har på papperet gått från 1500 till knappt 500 trafikpoliser de senaste 20 åren, av dessa trafikpoliser innehar ca. 200 tjänstemän behörighet att kontrollera yrkesmässig trafik. Om polisen inte hinner säkerställa rätt körkortsbehörigheter, rätt tillstånd och rätt förarkort i färdskrivaren - då har vi en utomordentligt allvarlig situation på våra vägar.

Thomas Morell, regionchef

Sveriges Åkeriföretag Skaraborg

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.