31 okt 2014 06:00

07 jan 2015 12:03

Effektivisera kommunen

Insändare

Ekonomi

Jag har viss förståelse för att Lotta Hjoberg vill effektivisera och spara pengar. Fast jag undrar om hon förstår hur det är att arbeta i hemvården? Jag tycker att hon borde prova på detta och föreslår att den administrativa personalen i kommunen inom Sektor Stöd och Omsorg arbetar på samma sätt som hemtjänstpersonalen. Så här skulle det kunna se ut:

Detaljplanera deras arbetsdagar och låt varje arbetsuppgift få en tilldelad tid enligt schablon. Tiderna skulle kunna vara som följer:

- Telefonsamtal 6 min

- Möte inom sektorn 40 min

- Möte med annan person 15 min

Varje arbetsuppgift skall börja och sluta med att ringa Intraphone och logga in och ut. En förmiddag skulle kunna se ut så här:

TID UPPGIFT PLATS

08:00-08:06 Telefonsamtal med NN Kontoret

08:12-08:27 Möte med chef Humlet

08:33-08:39 Telefonsamtal med XX Kontoret

08:47-09:02 Möte med hemvårdschef Högelid Björkgården

09:08-09:23 Möte med chef MariaGärde

09:29-09:35 Samtal med YY Kontoret

09:41-09:56 Möte med chef Myran

10:00-10:45 Möte med övriga inom sektorn Konferensrum

10:51-10:57 Telefonmöte med någon i landstinget Kontoret.

11:03-11:18 Möte med personal Björkgården

11:24-11:39 Möte med personal Kolarebacken

11:45-12:00 Möte med hemvårdschef Grangärdet Björkgården.

Nu har jag varit ganska generös. Jag räknar med att förflyttning mellan varje lokal tar 4 minuter så hon har

fått hela 22 minuter ”kringtid” till fikarast och toabesök.

Om det skulle komma andra samtal på exempelvis mobilen som måste tas akut skall även dessa hinnas med, hemvårdspersonalen ska ju kunna hantera larm så mobilsamtal är väl ingen match att hinna med. Jag tror nästan vi skulle kunna dra ner den administrativa personalen till hälften om de jobbade så här.

Snacka om besparingar och effektivisering!

Jag har viss förståelse för att Lotta Hjoberg vill effektivisera och spara pengar. Fast jag undrar om hon förstår hur det är att arbeta i hemvården? Jag tycker att hon borde prova på detta och föreslår att den administrativa personalen i kommunen inom Sektor Stöd och Omsorg arbetar på samma sätt som hemtjänstpersonalen. Så här skulle det kunna se ut:

Detaljplanera deras arbetsdagar och låt varje arbetsuppgift få en tilldelad tid enligt schablon. Tiderna skulle kunna vara som följer:

- Telefonsamtal 6 min

- Möte inom sektorn 40 min

- Möte med annan person 15 min

Varje arbetsuppgift skall börja och sluta med att ringa Intraphone och logga in och ut. En förmiddag skulle kunna se ut så här:

TID UPPGIFT PLATS

08:00-08:06 Telefonsamtal med NN Kontoret

08:12-08:27 Möte med chef Humlet

08:33-08:39 Telefonsamtal med XX Kontoret

08:47-09:02 Möte med hemvårdschef Högelid Björkgården

09:08-09:23 Möte med chef MariaGärde

09:29-09:35 Samtal med YY Kontoret

09:41-09:56 Möte med chef Myran

10:00-10:45 Möte med övriga inom sektorn Konferensrum

10:51-10:57 Telefonmöte med någon i landstinget Kontoret.

11:03-11:18 Möte med personal Björkgården

11:24-11:39 Möte med personal Kolarebacken

11:45-12:00 Möte med hemvårdschef Grangärdet Björkgården.

Nu har jag varit ganska generös. Jag räknar med att förflyttning mellan varje lokal tar 4 minuter så hon har

fått hela 22 minuter ”kringtid” till fikarast och toabesök.

Om det skulle komma andra samtal på exempelvis mobilen som måste tas akut skall även dessa hinnas med, hemvårdspersonalen ska ju kunna hantera larm så mobilsamtal är väl ingen match att hinna med. Jag tror nästan vi skulle kunna dra ner den administrativa personalen till hälften om de jobbade så här.

Snacka om besparingar och effektivisering!

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.