18 jan 2014 06:00

23 jan 2015 14:30

Attraktivt att handla på hemmaplan

: Debatt

Handel. Jag vill börja med att skriva om en negativ upplevelse jag var med om då jag häromdagen var ute på stan och letade efter en present till min son som ska fylla år. Jag gick in i en av stadens lokala butiker och där stod butiksbiträdet och pratade i telefonen.

Det var inga andra kunder i butiken. Jag förväntade mig att butiksbiträdet (jag förstod på samtalet att hon var chefen) skulle säga i telefonen att hon fick en kund så hon var tvungen att lägga på luren. Det gjorde hon dock inte. Efter en stunds väntande lämnade jag butiken för att leta efter det jag sökte i två andra affärer. Då jag inte fann vad jag sökte valde jag att gå tillbaka till den första butiken för att kolla på nytt och förhoppningsvis då kunna fråga personalen om hjälp.

När jag kom tillbaka pratade hon fortfarande i telefonen och visade mig återigen inget intresse av att fråga vad jag sökte efter eller ville ha hjälp med. Jag gick runt och tittade på utbudet och hon var till och med tvungen att flytta på sig då jag gick runt eftersom hon stod ute i butiken och pratade. Efter en stund valde jag på nytt att lämna butiken. Jag kände mig väldigt upprörd när jag gick därifrån och tänkte att det var sista gången jag gick dit.

Jag är fullt medveten om att alla inte har detta bemötande som jobbar ute i våra olika affärer och butiker runtom i staden och jag har flera mycket positiva erfarenheter av olika handlare i stan. I de affärerna har jag valt att handla igen och jag försöker också prata gott om de butikerna för vänner och kollegor runtom Mariestad. Jag är också beredd att betala lite mer för varor så länge jag kan vara med och stötta den lokala handeln.

MEN varje potentiell kund måste ses som otroligt värdefull och inte bli behandlad på det här sättet. Ska vår handel någonsin börja blomstra i Mariestad så är ju första steget att man som kund får känna sig sedd, bekräftad, hjälpt och bemött på ett professionellt sätt.

Min poäng är att vi nu måste inse på allvar att om vi ska lyfta handeln i Mariestad och öka antalet inköp på hemmaplan så börjar allt i bemötandet av oss potentiella kunder. Varför har vissa butiker som funnits jättelänge i Mariestad klarat sig under alla år trots hård konkurrens från stora kedjor som erbjuder billigare varor? Jo, på grund av deras personliga service, bemötande och kunnande som inte de stora kedjorna på något sätt kan konkurrera med.

Låt oss tillsammans lova, så här vid nyåret, att handla så mycket som det bara går i våra butiker här hemma i Mariestad och låt min negativa erfarenhet vara ett undantag. På det sättet kan fler våga satsa och öppna nya affärsverksamheter i Mariestad och på sikt kan även vår handel börja blomstra.

För Mariestads bästa

Genom

Kunden Emma Sjögren, Kristdemokraterna

Det var inga andra kunder i butiken. Jag förväntade mig att butiksbiträdet (jag förstod på samtalet att hon var chefen) skulle säga i telefonen att hon fick en kund så hon var tvungen att lägga på luren. Det gjorde hon dock inte. Efter en stunds väntande lämnade jag butiken för att leta efter det jag sökte i två andra affärer. Då jag inte fann vad jag sökte valde jag att gå tillbaka till den första butiken för att kolla på nytt och förhoppningsvis då kunna fråga personalen om hjälp.

När jag kom tillbaka pratade hon fortfarande i telefonen och visade mig återigen inget intresse av att fråga vad jag sökte efter eller ville ha hjälp med. Jag gick runt och tittade på utbudet och hon var till och med tvungen att flytta på sig då jag gick runt eftersom hon stod ute i butiken och pratade. Efter en stund valde jag på nytt att lämna butiken. Jag kände mig väldigt upprörd när jag gick därifrån och tänkte att det var sista gången jag gick dit.

Jag är fullt medveten om att alla inte har detta bemötande som jobbar ute i våra olika affärer och butiker runtom i staden och jag har flera mycket positiva erfarenheter av olika handlare i stan. I de affärerna har jag valt att handla igen och jag försöker också prata gott om de butikerna för vänner och kollegor runtom Mariestad. Jag är också beredd att betala lite mer för varor så länge jag kan vara med och stötta den lokala handeln.

MEN varje potentiell kund måste ses som otroligt värdefull och inte bli behandlad på det här sättet. Ska vår handel någonsin börja blomstra i Mariestad så är ju första steget att man som kund får känna sig sedd, bekräftad, hjälpt och bemött på ett professionellt sätt.

Min poäng är att vi nu måste inse på allvar att om vi ska lyfta handeln i Mariestad och öka antalet inköp på hemmaplan så börjar allt i bemötandet av oss potentiella kunder. Varför har vissa butiker som funnits jättelänge i Mariestad klarat sig under alla år trots hård konkurrens från stora kedjor som erbjuder billigare varor? Jo, på grund av deras personliga service, bemötande och kunnande som inte de stora kedjorna på något sätt kan konkurrera med.

Låt oss tillsammans lova, så här vid nyåret, att handla så mycket som det bara går i våra butiker här hemma i Mariestad och låt min negativa erfarenhet vara ett undantag. På det sättet kan fler våga satsa och öppna nya affärsverksamheter i Mariestad och på sikt kan även vår handel börja blomstra.

För Mariestads bästa

Genom

Kunden Emma Sjögren, Kristdemokraterna

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.