18 mar 2017 14:10

18 mar 2017 14:14

Flera samtal till SOS Alarm

TÖREBODA: Granskning efter olyckan på Moelven

Det tog en timme och tolv minuter från första samtalet till SOS Alarm tills ambulansen anlände. Detta visar kvalitetsgranskningen av insatsen vid olyckan på Moelven i februari.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

SOS Alarms enhet för vårdkvalitet är nu klara med sin granskning av hur man agerade då Älgaråsbon Anders Gustavsson föll så illa på jobbet att han bröt höftbenet. Han är smärttålig, ändå var det nästan outhärdligt att vänta på ambulansen.

Larmet bedömdes prioritet två när Anders ringde 112 kl 13.47 tisdagen den 21 februari.

– Som ambulansläget såg ut då så innebar det lång väntetid, säger presstalesman Anders Klarström vid SOS Alarm.

Klockan 14.33 kom i tät följd ytterligare två samtal till SOS. Oroliga personer ringde då för att höra sig för om när ambulansen kunde tänkas anlända.

Granskningen kritiserar inte bedömningen av ärendet som prioritet två. Däremot anser enheten för vårdkvalitet att man vid de två senare samtalen borde ha gjort noggrannare intervjuer med dem som ringde om hur den skadade mådde. Återkommande samtal ska leda till sådana frågor, konstaterar Anders Klarström.

Avvikelsen bedöms inte så allvarlig att det blir en Lex Maria-anmälan. Däremot får de berörda larmoperatörerna en påminnelse om vikten av att göra mer djupgående intervjuer vid återkommande samtal.

Ambulansen var framme på olycksplatsen 14.59.

SOS Alarms enhet för vårdkvalitet är nu klara med sin granskning av hur man agerade då Älgaråsbon Anders Gustavsson föll så illa på jobbet att han bröt höftbenet. Han är smärttålig, ändå var det nästan outhärdligt att vänta på ambulansen.

Larmet bedömdes prioritet två när Anders ringde 112 kl 13.47 tisdagen den 21 februari.

– Som ambulansläget såg ut då så innebar det lång väntetid, säger presstalesman Anders Klarström vid SOS Alarm.

Klockan 14.33 kom i tät följd ytterligare två samtal till SOS. Oroliga personer ringde då för att höra sig för om när ambulansen kunde tänkas anlända.

Granskningen kritiserar inte bedömningen av ärendet som prioritet två. Däremot anser enheten för vårdkvalitet att man vid de två senare samtalen borde ha gjort noggrannare intervjuer med dem som ringde om hur den skadade mådde. Återkommande samtal ska leda till sådana frågor, konstaterar Anders Klarström.

Avvikelsen bedöms inte så allvarlig att det blir en Lex Maria-anmälan. Däremot får de berörda larmoperatörerna en påminnelse om vikten av att göra mer djupgående intervjuer vid återkommande samtal.

Ambulansen var framme på olycksplatsen 14.59.

  • Jenny Allvin