30 jun 2016 15:43

30 jun 2016 15:43

Slussportar krossades

ÖGONVITTNE: Kommunikationsfel orsakade kraschen i Hajstorp 1956

I dag för 60 år körde passagerarbåten Ariadne med hög fart igenom och förstörde de båda slussarna vid Hajstorp nedre. Genom ett under kom inga personer till skada. Efter tolv dagars intensivt arbetet öppnades kanalen för trafik igen.
– Det fanns gott om reservdelar. Annars hade kanalen varit stängd ännu längre, berättar Per-Åke Österlund och Rune Karlsson som har tydliga minen från händelsen.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Det var någon minut innan klockan tolv natten till den 1 juli 1956 som Rederiet Ångfartygs AB Götakanal passagerarbåt, Ariadne med hög fart rammade och krossade flera slussportar med följden att kanalen mellan Sjötrop och Hajstorp stängdes av för trafik i nästan tre veckor.

Ögonvittne

På natten har slussvaktare Rune Karlsson, 24 år, öppnat första slussporten i Hajstorp när Ariadne stävar i bassängen.

– Hon har några meter kvar innan styrmannen kommenderar maskinen i backläge. Men maskinisten missuppfattar ordern och ger full fart framåt.

Han avfärdar teorin, att ett tekniskt fel förhindrade propellern från att vända sig.

– Det finns vittnesmål från sjöförhöret i Göteborg som bekräftar det jag säger. Fartyget var utrustat fast propeller.

Bryts sönder

Den kraftiga fören träffar den norra porten. Samtidigt kollapsar den motsatta av det enorma vattentrycket. Portarna slits från sina fästen och hamnar på botten i bassängen. Det kraftiga trycket suger igen de första portarna och sätter full fart på vevpinnen till den handjagade slussporten. Rune Karlsson kastar sig i skydd.

– Min kamrat på andra sidan kanalen träffas av sin pinne och kastas iväg flera meter. Han klarar sig med några blåmärken.

Över på några sekunder

Efter att ha forcerat första slussen, sjunker Ariadne med hjälp av slussens vatten, fem meter ner till nästa sluss. Även den förstörs av kollisionen och med hjälp av den kraftiga flodvågen som bildats. Fartygen kapsejsar inte och kommer undan med några bucklor på skrovet.

Larmar

Samtidigt i slussvaktarhuset Godhögen, ligger smedslärningen Per-Åke Österlund, 17 år, och sover när hans pappa, slussvaktare Lars Österlund tar emot larmet från Hajstorp.

– Vi hade rikstelefoni vilket var ovanligt på den tiden. Pappa larmade omedelbart kanalingenjör Axel Olsson om olyckan.

Drygt en timme efter olyckan kommer han fram till hamnbassängen nedanför slussen.

– Först då förstår jag omfattningen om vad som inträffat. Ariadne ligger längs kajen. Några passagerare hänger över relingen och spyr.

Besättningen undersökte skrovet med hjälp av ficklampor. Några passagerare sov så gott och vaknade inte av händelsen trots det enorma oväsendet Inom några dagar är Ariadne åter i drift. Passagerarna skjutsas inom kort med buss till Sjötorp för omlastning till fartyget Diana med slutstation Göteborg.

Det var någon minut innan klockan tolv natten till den 1 juli 1956 som Rederiet Ångfartygs AB Götakanal passagerarbåt, Ariadne med hög fart rammade och krossade flera slussportar med följden att kanalen mellan Sjötrop och Hajstorp stängdes av för trafik i nästan tre veckor.

Ögonvittne

På natten har slussvaktare Rune Karlsson, 24 år, öppnat första slussporten i Hajstorp när Ariadne stävar i bassängen.

– Hon har några meter kvar innan styrmannen kommenderar maskinen i backläge. Men maskinisten missuppfattar ordern och ger full fart framåt.

Han avfärdar teorin, att ett tekniskt fel förhindrade propellern från att vända sig.

– Det finns vittnesmål från sjöförhöret i Göteborg som bekräftar det jag säger. Fartyget var utrustat fast propeller.

Bryts sönder

Den kraftiga fören träffar den norra porten. Samtidigt kollapsar den motsatta av det enorma vattentrycket. Portarna slits från sina fästen och hamnar på botten i bassängen. Det kraftiga trycket suger igen de första portarna och sätter full fart på vevpinnen till den handjagade slussporten. Rune Karlsson kastar sig i skydd.

– Min kamrat på andra sidan kanalen träffas av sin pinne och kastas iväg flera meter. Han klarar sig med några blåmärken.

Över på några sekunder

Efter att ha forcerat första slussen, sjunker Ariadne med hjälp av slussens vatten, fem meter ner till nästa sluss. Även den förstörs av kollisionen och med hjälp av den kraftiga flodvågen som bildats. Fartygen kapsejsar inte och kommer undan med några bucklor på skrovet.

Larmar

Samtidigt i slussvaktarhuset Godhögen, ligger smedslärningen Per-Åke Österlund, 17 år, och sover när hans pappa, slussvaktare Lars Österlund tar emot larmet från Hajstorp.

– Vi hade rikstelefoni vilket var ovanligt på den tiden. Pappa larmade omedelbart kanalingenjör Axel Olsson om olyckan.

Drygt en timme efter olyckan kommer han fram till hamnbassängen nedanför slussen.

– Först då förstår jag omfattningen om vad som inträffat. Ariadne ligger längs kajen. Några passagerare hänger över relingen och spyr.

Besättningen undersökte skrovet med hjälp av ficklampor. Några passagerare sov så gott och vaknade inte av händelsen trots det enorma oväsendet Inom några dagar är Ariadne åter i drift. Passagerarna skjutsas inom kort med buss till Sjötorp för omlastning till fartyget Diana med slutstation Göteborg.

  • Henrik Beck Friis

S/S Ariadne

Levereras 1876 från Motala Verkstad till Carl Fredrik Nord i Motala, då under namnet Primus, Fartyget var utrustat med en tvåcylindrig ångmaskin på 200 hk. Innan olyckan hade skeppet använts vid inspelning av Nils Poppes film ”Skorpan”, Rederiet Ångfartygs AB Götakanal säljer fartygen i september 1956, för upphuggning. Troligen för att få in kapital och undvika att företaget går i konkurs.

Källa: wikepedia.se