09 maj 2016 18:00

09 maj 2016 18:00

Masaibesök på naturbruksskola

TÖREBODA: Tycker att svenskar har bråttom

– Så här gör vi inte med våra kossor hemma.
De kenyanska gästerna på Sötåsen var fascinerade av kostajlingen som Albin och Rasmus Hovbjer samt Viktor Lindholm förevisade.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Elever från Sötåsen har varit i Kenya som en del i skolans utbytesprojekt. Nu var det naturbruksgymnasiets tur att välkomna gäster från de sydligare breddgraderna. Detta innebar ett intensivt program.

– Syftet med utbytet är att vi ska lära oss av varandra och temat för årets utbyte är hur vi lever i vardagen här och där, berättade djurvårdslärare Anna Odhammer.

Masaier från utbytesskolan vid Kilimanjaros fot fick följa med på en lång rad aktiviteter, både på Sötåsens jordbruksmarker och längre utflykter. Bland annat bevittnades robotmjölkning på en gård i Moholmstrakten och den stora frågan från de afrikanska vännerna var: ”Vad gör ni av all mjölk?”

– Våra kor producerar i jämförelse väldigt lite mjölk. Och vi handmjölkar, förklarade rektor Franklin Nyamato vid Fenix Academy.

Hamnade i snökaos

En kväll demonstrerade Albin och Rasmus Hovbjer samt Viktor Lindholm kostajling. Kenyanerna visade sig ha god hand med holsteinkvigan och fick själva prova på klippning.

Besökarnas intryck under den två veckor långa Sverigevisiten var att svenskarna är strukturerade och välplanerade. De var glada över mottagandet på Törebodaskolan och noterade att folk ofta tittar på klockan och har bråttom.

– De var också imponerande av hur självständiga våra elever är och att vi har så mycket praktisk undervisning som eleverna verkar tycka om. I Kenya upplever lärarna att eleverna mest beklagar sig när de ska arbeta praktiskt och inte får sitta i skolbänken, sa Odhammer.

– Sedan fick de även uppleva att vädret varierar i Sverige. När de anlände hamnade vi i ett litet snökaos på vägen hem från Arlanda.

I dagsläget är det ovisst vad nästa steg i utbytet blir.

– Besöket kommer att utvärderas och sedan får framtiden utvisa hur vi fortskrider.

Elever från Sötåsen har varit i Kenya som en del i skolans utbytesprojekt. Nu var det naturbruksgymnasiets tur att välkomna gäster från de sydligare breddgraderna. Detta innebar ett intensivt program.

– Syftet med utbytet är att vi ska lära oss av varandra och temat för årets utbyte är hur vi lever i vardagen här och där, berättade djurvårdslärare Anna Odhammer.

Masaier från utbytesskolan vid Kilimanjaros fot fick följa med på en lång rad aktiviteter, både på Sötåsens jordbruksmarker och längre utflykter. Bland annat bevittnades robotmjölkning på en gård i Moholmstrakten och den stora frågan från de afrikanska vännerna var: ”Vad gör ni av all mjölk?”

– Våra kor producerar i jämförelse väldigt lite mjölk. Och vi handmjölkar, förklarade rektor Franklin Nyamato vid Fenix Academy.

Hamnade i snökaos

En kväll demonstrerade Albin och Rasmus Hovbjer samt Viktor Lindholm kostajling. Kenyanerna visade sig ha god hand med holsteinkvigan och fick själva prova på klippning.

Besökarnas intryck under den två veckor långa Sverigevisiten var att svenskarna är strukturerade och välplanerade. De var glada över mottagandet på Törebodaskolan och noterade att folk ofta tittar på klockan och har bråttom.

– De var också imponerande av hur självständiga våra elever är och att vi har så mycket praktisk undervisning som eleverna verkar tycka om. I Kenya upplever lärarna att eleverna mest beklagar sig när de ska arbeta praktiskt och inte får sitta i skolbänken, sa Odhammer.

– Sedan fick de även uppleva att vädret varierar i Sverige. När de anlände hamnade vi i ett litet snökaos på vägen hem från Arlanda.

I dagsläget är det ovisst vad nästa steg i utbytet blir.

– Besöket kommer att utvärderas och sedan får framtiden utvisa hur vi fortskrider.

  • Jenny Allvin

Fenix Academy

Fenix Academy är en gymnasieskola med jordbruksinriktning i Loitokitok. Det är en internatskola med cirka 90 elever, de flesta bor på skolan.

Syftet med verksamheten är att få flickor att gå i skolan istället för att de gifts bort som unga i första hand, men även att få föräldrar att skicka sina barn till skolan så att de får en utbildning. Idag går det för flickor än pojkar på skolan.

Många elever är masaier, men de kommer även från andra stammar.

Källa: