15 mar 2016 06:00

15 mar 2016 06:00

Fortsatt höga farter på 40-väg

MOHOLM: Hastighetskontroll och nya skyltar

Sedan MT uppmärksammade problemet med höga hastigheter på genomfartsleden i Moholm har fler 40-skyltar kommit upp. Polisen gjorde också en kontroll förra veckan, då fortkörare stoppades.

NTF:s mätningar i somras visade att 92 procent av 9 883 trafikanter körde för fort genom Moholm. Den värsta fartsyndaren körde 145 kilometer i timmen på 40-sträckan.

I slutet på februari i år skrev MT om situationen. Samhällsföreningens krävde då att kommunen och Trafikverket vidtar åtgärder på länsväg 201.

– Nya 40-skyltar kom upp kvickt därefter, konstaterar Dan Jansson i föreningen.

NTF:s verksamhetschef i Skaraborg, Torbjörn Forsell, berättar att polisen genomförde en hastighetsmätning förra veckan.

– Då lagfördes bilister för fortkörning. Polisen kommer att göra fler insatser i Moholm framöver. Ytterligare kontroller inom Mariestad, Töreboda och Gullspångs kommuner är inplanerade på sträckor där vi vet att det körs för fort, säger Forsell.

– Det, liksom de nya skyltarna, är ett positivt besked tycker jag. Vi jobbar i samma riktning för att öka trafiksäkerheten.

För lång sträcka?

Dan Jansson är glad åt kommunens löfte om att Vallavägens tillfälliga farthinder ska bytas ut mot permanenta bulor. När det gäller genomfartsleden så anser han att åtgärderna inte är tillräckliga. Och han vidhåller att kommunen har ett ansvar, även om man inte är väghållare.

– Det är en lång vägsträcka där många barn är i rörelse. När stora lastbilar kommer i höga farter är det väldigt olustigt. Många kör i 70–80 men NTF:s mätning visade ju på betydligt högre hastigheter än så. Vi vill att man gör något ordentligt, att man bygger bort problemet. Tyvärr verkar sådant tungrott i Sverige, säger Dan Jansson, som önskar att kommunen stöter på Trafikverket.

Kommunens trafikplanerare Eva Berdenius känner till problemet men menar att kommunen inte kan göra något på statliga vägar.

– Den här vägen tillhör Trafikverket. Du får vända dig dit, vi har ingen rätt att göra något på deras vägar, säger hon när MT väcker frågan om åtgärder från kommunen.

Däremot säger hon att Vallavägen får vägbulor nu i vår.

– Så snart det blir säsong för asfalt kan vi komma igång med det arbetet.

Kommunalråd Bengt Sjöberg (M) tycker inte att befintliga chikaner på vägen genom Moholm förstärker trafiksäkerheten.

– Det är först in som gäller. Över huvud taget är det svårt att få allmänhetens respons på hastighetsgränser. Sedan kan jag förstå att 40-sträckan uppfattas som lång, den sänkta fartgränsen tjänar inte syftet. Jag tror det är bättre att ha 40 på utsatta ställen.

Är vägbulor en lösning?

– Är det vad som återstår så ... De tar absolut ner hastigheten men det är inte roligt för exempelvis busschaufförerna som ska köra i guppen regelbundet.

Ansvarig handläggare på Trafikverket kunde inte nås på måndagen.

NTF:s mätningar i somras visade att 92 procent av 9 883 trafikanter körde för fort genom Moholm. Den värsta fartsyndaren körde 145 kilometer i timmen på 40-sträckan.

I slutet på februari i år skrev MT om situationen. Samhällsföreningens krävde då att kommunen och Trafikverket vidtar åtgärder på länsväg 201.

– Nya 40-skyltar kom upp kvickt därefter, konstaterar Dan Jansson i föreningen.

NTF:s verksamhetschef i Skaraborg, Torbjörn Forsell, berättar att polisen genomförde en hastighetsmätning förra veckan.

– Då lagfördes bilister för fortkörning. Polisen kommer att göra fler insatser i Moholm framöver. Ytterligare kontroller inom Mariestad, Töreboda och Gullspångs kommuner är inplanerade på sträckor där vi vet att det körs för fort, säger Forsell.

– Det, liksom de nya skyltarna, är ett positivt besked tycker jag. Vi jobbar i samma riktning för att öka trafiksäkerheten.

För lång sträcka?

Dan Jansson är glad åt kommunens löfte om att Vallavägens tillfälliga farthinder ska bytas ut mot permanenta bulor. När det gäller genomfartsleden så anser han att åtgärderna inte är tillräckliga. Och han vidhåller att kommunen har ett ansvar, även om man inte är väghållare.

– Det är en lång vägsträcka där många barn är i rörelse. När stora lastbilar kommer i höga farter är det väldigt olustigt. Många kör i 70–80 men NTF:s mätning visade ju på betydligt högre hastigheter än så. Vi vill att man gör något ordentligt, att man bygger bort problemet. Tyvärr verkar sådant tungrott i Sverige, säger Dan Jansson, som önskar att kommunen stöter på Trafikverket.

Kommunens trafikplanerare Eva Berdenius känner till problemet men menar att kommunen inte kan göra något på statliga vägar.

– Den här vägen tillhör Trafikverket. Du får vända dig dit, vi har ingen rätt att göra något på deras vägar, säger hon när MT väcker frågan om åtgärder från kommunen.

Däremot säger hon att Vallavägen får vägbulor nu i vår.

– Så snart det blir säsong för asfalt kan vi komma igång med det arbetet.

Kommunalråd Bengt Sjöberg (M) tycker inte att befintliga chikaner på vägen genom Moholm förstärker trafiksäkerheten.

– Det är först in som gäller. Över huvud taget är det svårt att få allmänhetens respons på hastighetsgränser. Sedan kan jag förstå att 40-sträckan uppfattas som lång, den sänkta fartgränsen tjänar inte syftet. Jag tror det är bättre att ha 40 på utsatta ställen.

Är vägbulor en lösning?

– Är det vad som återstår så ... De tar absolut ner hastigheten men det är inte roligt för exempelvis busschaufförerna som ska köra i guppen regelbundet.

Ansvarig handläggare på Trafikverket kunde inte nås på måndagen.

  • Jenny Allvin