02 mar 2016 06:00

02 mar 2016 08:08

Sammansvetsat lag är Moholms hjältar

MOHOLM: Snabba insatser som räddar liv

Här är Moholms hjältar! Räddningsvärnet utgörs av ett sammansvetsat lag med ett stort hjärta för hembygden.
– Den här brandstationen är strategiskt viktig, säger Magnus Blom i kåren.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Ett räddningsvärn bygger på frivillig insats. Ingen har jour, men inom styrkan i Moholm är den oskrivna lagen att stötta.

– När larmet går ska bilen rulla på fem minuter. Det är vår anspänningstid. Vi kan vara allt från en person till nio som rycker ut, men om man är ensam så kommer förstärkningen snart. Det flyter på, mycket går på rutin, säger Magnus Blom som gick med i värnet 1998.

– De allra flesta larm har vi kunnat täcka upp under de åren.

David Johansson kom med 2014 för att göra samhällsnytta. I början var det stort adrenalinpåslag vid utryckning, nu känner han sig säkrare; mycket tack vare kamratandan.

– När larmet går fokuserar man.

Hjälstad lämplig plats

Sakarias Carling berättar att det blir en livsstil att vara frivillig räddningsvärnsman. Bilen står rättvänd hemma, skorna i ordning.

– Vi är snabba i Moholm. Lokalkännedomen är viktig, säger Magnus som avslöjar att det har hänt att de har sprungit, cyklat eller tagit egen bil för att sluta upp när släckbilen redan har rullat i väg.

– Vid tågbranden i Väring, som krävde stora resurser, sms:ade vi ihop en grupp och så stod vi på passning för att kunna rycka in vid eventuell annan händelse.

I fjol gjorde kåren 44 utryckningar för allt från hjärtstopp och trafikolyckor till bränder. Om Rös skulle satsa på en ny central brandstation borde den ligga vid Hjälstadsrondellen, anser de frivilliga brandmännen.

”Med stort hjärta”

Moholmsvärnet har två räddningsvärnsförmän och sex räddningsvärnsmän i beredskap. Fordonen är en släckbil (nyinköpt från Swedish Rescue Training Centre AB:s konkursbo), en terrängbil och en mindre båt, som bland annat används på sjön Viken. På brandstationen finns ett litet gym och på kontoret skyltar man med meriterna från brandvärnstävlingarna som Räddningstjänsten östra Skaraborg förr hade en gång om året på övningsfältet i Skövde.

– Varför vi vann så ofta? Jag tror det beror på att vi tänkte utanför ramarna, säger Magnus Blom.

Robert Zeidlitz, chef för den operativa enheten på Rös, berättar att Moholm har förhållandevis många räddningsinsatser per år, vilket gör att styrkan får gedigen rutin.

– De sköter sin brandstation på ett förtjänstfullt sätt, med ett stort hjärta; de gör det för hembygden. Samhällsekonomiskt är räddningsvärnen en fantastisk resurs, fastslår Zeidlitz.

– Precis som alla räddningsvärn är de också arbetsvilliga och framåt. En gång per år genomför vi en central övning med alla värn. Man märker att de är väldigt effektiva.

Nattligt oljud

Robert Zeidlitz ser den nyinköpta brandbilen som ett lyft.

– Den är betydligt fräschare och mer lätthanterlig. Personalen har själv utrustat den.

Enda bekymret just i Moholm är tyfonlarmet nattetid. En del ortsbor har klagat.

– Det är den enda säkra utlarmningsanordningen vi har, framhåller operativa chefen.

Ett räddningsvärn bygger på frivillig insats. Ingen har jour, men inom styrkan i Moholm är den oskrivna lagen att stötta.

– När larmet går ska bilen rulla på fem minuter. Det är vår anspänningstid. Vi kan vara allt från en person till nio som rycker ut, men om man är ensam så kommer förstärkningen snart. Det flyter på, mycket går på rutin, säger Magnus Blom som gick med i värnet 1998.

– De allra flesta larm har vi kunnat täcka upp under de åren.

David Johansson kom med 2014 för att göra samhällsnytta. I början var det stort adrenalinpåslag vid utryckning, nu känner han sig säkrare; mycket tack vare kamratandan.

– När larmet går fokuserar man.

Hjälstad lämplig plats

Sakarias Carling berättar att det blir en livsstil att vara frivillig räddningsvärnsman. Bilen står rättvänd hemma, skorna i ordning.

– Vi är snabba i Moholm. Lokalkännedomen är viktig, säger Magnus som avslöjar att det har hänt att de har sprungit, cyklat eller tagit egen bil för att sluta upp när släckbilen redan har rullat i väg.

– Vid tågbranden i Väring, som krävde stora resurser, sms:ade vi ihop en grupp och så stod vi på passning för att kunna rycka in vid eventuell annan händelse.

I fjol gjorde kåren 44 utryckningar för allt från hjärtstopp och trafikolyckor till bränder. Om Rös skulle satsa på en ny central brandstation borde den ligga vid Hjälstadsrondellen, anser de frivilliga brandmännen.

”Med stort hjärta”

Moholmsvärnet har två räddningsvärnsförmän och sex räddningsvärnsmän i beredskap. Fordonen är en släckbil (nyinköpt från Swedish Rescue Training Centre AB:s konkursbo), en terrängbil och en mindre båt, som bland annat används på sjön Viken. På brandstationen finns ett litet gym och på kontoret skyltar man med meriterna från brandvärnstävlingarna som Räddningstjänsten östra Skaraborg förr hade en gång om året på övningsfältet i Skövde.

– Varför vi vann så ofta? Jag tror det beror på att vi tänkte utanför ramarna, säger Magnus Blom.

Robert Zeidlitz, chef för den operativa enheten på Rös, berättar att Moholm har förhållandevis många räddningsinsatser per år, vilket gör att styrkan får gedigen rutin.

– De sköter sin brandstation på ett förtjänstfullt sätt, med ett stort hjärta; de gör det för hembygden. Samhällsekonomiskt är räddningsvärnen en fantastisk resurs, fastslår Zeidlitz.

– Precis som alla räddningsvärn är de också arbetsvilliga och framåt. En gång per år genomför vi en central övning med alla värn. Man märker att de är väldigt effektiva.

Nattligt oljud

Robert Zeidlitz ser den nyinköpta brandbilen som ett lyft.

– Den är betydligt fräschare och mer lätthanterlig. Personalen har själv utrustat den.

Enda bekymret just i Moholm är tyfonlarmet nattetid. En del ortsbor har klagat.

– Det är den enda säkra utlarmningsanordningen vi har, framhåller operativa chefen.

  • Jenny Allvin