29 dec 2015 12:45

29 dec 2015 12:45

Ensligt bosatt åldring utan telefon en månad

TÖREBODA: "Telefonen är mammas livlina"

Hon är snart 100 år och bor mycket ensligt. Men Telia, eller nätägaren Skanova, kan inte ta sådana hänsyn när man prioriterar åtgärder av stormskador.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

En av de runt 30 kunderna i Töreboda kommun som har felanmält den fasta telefonin är en 99-årig kvinna vars närmaste granne bor två kilometer bort.

– Hon är i verkligt behov av telefon och larm ifall något skulle hända. Det är mammas livlina, säger dottern Eva Lindh, som anser att en 99-åring i den situationen borde prioriteras.

Telefonen tystnade första gången i samband med stormen Helga helgen den 5–6 december. Först på eftermiddagen den 16 december var felet åtgärdat. Då efter många påstötningar.

– Mamma var så glad. ”Den bästa julklapp jag kunde få”, sa hon.

Begränsat antal tekniker

Lyckan blev dock kortvarig. På juldagen bröts förbindelsen och den här gången är beskedet från Telia att det troligen dröjer till den 12 januari innan kunden återigen har fast telefon. Trygghetslarmet fungerar inte, men ett temporärt digitalt larm har installerats i gengäld. Eva kommunicerar med sin mor genom hemtjänsten.

Iréne Krohn som är presschef hos Telia säger att deras högsta fokus är att kunderna ska kunna använda deras tjänster.

– Men vi har ett begränsat antal tekniker när denna typ av naturkrafter drar fram.

Kan ni inte be Skanova att ta särskilda hänsyn när det handlar om kunder som är äldre, bor ensamma och mycket ensligt?

– De flesta som drabbas bor ensligt. Vi kan tyvärr inte ta sådana hänsyn. Man måste utnyttja resurserna så effektivt som möjligt. Men jag beklagar verkligen detta, det är en väldigt besvärlig situation och olyckligt med flera stormar som har dragit fram.

En kund som har trygghetslarm blir ju ännu mer utsatt när det inte fungerar, vad tänker ni om det?

– Larmet är kommunens ansvar och vi kan inte se vilka som har trygghetslarm. Det är därför viktigt att kunder med larm informerar kommunen om felet. Då kan kommunen behöva ordna med ett tillfälligt boende, säger Iréne Krohn och tipsar även om mobiltelefon.

”De tänker på sin ekonomi”

Eva Lindh är inte nöjd med hur ärendet hanterats.

– Jag tycker att de i samband med kabelbrottet vid stormen alldeles före jul kunde ha rensat de träd som redan då konstaterades vara i farozon vid kommande blåst. Dessutom verkar Telia tänka mer på sin egen ekonomi än på sina kunder, genom att inte ta in fler tekniker och felsökare i samband med sådana här tillfällen, säger Eva Lindh och påpekar att Telia inte har täckning för mobiltelefon i det aktuella området.

– Det är inte acceptabelt att folk ska behöva vänta så länge som mamma har gjort. Första tillfället var elva dagar och nu igen blir hon utan kontakt med civilisationen i minst 19 dagar. Telia kan knappast kallas kundvänligt.

En av de runt 30 kunderna i Töreboda kommun som har felanmält den fasta telefonin är en 99-årig kvinna vars närmaste granne bor två kilometer bort.

– Hon är i verkligt behov av telefon och larm ifall något skulle hända. Det är mammas livlina, säger dottern Eva Lindh, som anser att en 99-åring i den situationen borde prioriteras.

Telefonen tystnade första gången i samband med stormen Helga helgen den 5–6 december. Först på eftermiddagen den 16 december var felet åtgärdat. Då efter många påstötningar.

– Mamma var så glad. ”Den bästa julklapp jag kunde få”, sa hon.

Begränsat antal tekniker

Lyckan blev dock kortvarig. På juldagen bröts förbindelsen och den här gången är beskedet från Telia att det troligen dröjer till den 12 januari innan kunden återigen har fast telefon. Trygghetslarmet fungerar inte, men ett temporärt digitalt larm har installerats i gengäld. Eva kommunicerar med sin mor genom hemtjänsten.

Iréne Krohn som är presschef hos Telia säger att deras högsta fokus är att kunderna ska kunna använda deras tjänster.

– Men vi har ett begränsat antal tekniker när denna typ av naturkrafter drar fram.

Kan ni inte be Skanova att ta särskilda hänsyn när det handlar om kunder som är äldre, bor ensamma och mycket ensligt?

– De flesta som drabbas bor ensligt. Vi kan tyvärr inte ta sådana hänsyn. Man måste utnyttja resurserna så effektivt som möjligt. Men jag beklagar verkligen detta, det är en väldigt besvärlig situation och olyckligt med flera stormar som har dragit fram.

En kund som har trygghetslarm blir ju ännu mer utsatt när det inte fungerar, vad tänker ni om det?

– Larmet är kommunens ansvar och vi kan inte se vilka som har trygghetslarm. Det är därför viktigt att kunder med larm informerar kommunen om felet. Då kan kommunen behöva ordna med ett tillfälligt boende, säger Iréne Krohn och tipsar även om mobiltelefon.

”De tänker på sin ekonomi”

Eva Lindh är inte nöjd med hur ärendet hanterats.

– Jag tycker att de i samband med kabelbrottet vid stormen alldeles före jul kunde ha rensat de träd som redan då konstaterades vara i farozon vid kommande blåst. Dessutom verkar Telia tänka mer på sin egen ekonomi än på sina kunder, genom att inte ta in fler tekniker och felsökare i samband med sådana här tillfällen, säger Eva Lindh och påpekar att Telia inte har täckning för mobiltelefon i det aktuella området.

– Det är inte acceptabelt att folk ska behöva vänta så länge som mamma har gjort. Första tillfället var elva dagar och nu igen blir hon utan kontakt med civilisationen i minst 19 dagar. Telia kan knappast kallas kundvänligt.

  • Jenny Allvin