06 nov 2015 06:00

06 nov 2015 06:00

Om fascismen och SD

Teater analyserar partiets ideologiska bakgrund

Var kommer fascismen ifrån egentligen? Och stämmer det att SD är ett fascistiskt parti? I ett klassrum på Centralskolan håller två skådespelare från Regionteater Väst en annorlunda lektion.

Den här veckan befinner sig skådespelarna Jan Coster och Michael Engberg i Töreboda för att i teaterform föreläsa för Centralskolans elever om fascismen.

Tanken med ”Den avvikande meningen” är att ge ungdomarna verktyg att identifiera och förstå ideologin. Försvann den i och med andra världskrigets slut eller finns den kvar och påverkar samhället än i dag?

Frågan som väcks i föreställningens inledning är om Sveriges statsminister, Stefan Löfven, hade rätt när han i ett debattinlägg i december 2014 skrev att det sitter ett fascistiskt parti i riksdagen. Svaret på den frågan söker Coster och Engberg långt tillbaka i tiden, före den franska revolutionen.

Omfattande mord

De reder ut begrepp som liberalism, konservatism, socialism och kapitalism. Berör ämnet källkritik, berättar om hur den moderna rasismen föddes och om nationalism i 1900-talets Europa. Om judehatet, om den tyska varianten av fascism.

– Det krävdes en kris för att nazisterna skulle komma till makten.

När de förflyttar sig till förintelselägret Treblinka, och morden i gaskamrarna där, skruvar eleverna lite på sig. Skådespelarna upplyser om hur många judar som dödades på en yta jämförbar med klassrummet de befinner sig i.

Det är alldeles tyst under de 45 minuterna, elevernas uppmärksamhet är fäst på skådespelarna trots att de är ”efterlunchtrötta”. Musiken är tung, budskapet likaså. Coster och Englund är noga med att visa att det är allvar i det de säger, inte något spex som det annars kan vara när de står på scenen.

– Efter förintelsen ville ingen bli kallad fascist. Ingen ville bli förknippad med det ofattbara brottet, konstateras i föreställningen.

Här börjar ändå ”Den avvikande meningen” dra paralleller mellan Sverigedemokraterna och nazisterna. Föreställningens budskap är att SD också ser en inre fiende; inte judarna utan muslimerna.

– Det finns inget annat parti som pekar ut den inre fienden. Sverigedemokraterna vill att vår nation ska återuppstå i sin forna prakt. Men de vill sköta det själva i partiet, snyggt och lugnt utan upplopp.

SD-kritik

Slutsatsen som levereras av Regionteater Väst är att SD är en hybrid av fascism och konservatism samt att statsministern därmed hade delvis rätt.

– En sak vet vi. Fascismen är fel svar på samhällsproblemen.

Efteråt känner eleverna Emilia Kjellberg och Linn Wikström starkt att de vill stoppa rasismen.

– Man lärde sig mycket om hur sjukt det här samhället är, säger de.

Hur har då reaktionerna varit på föreställningen? Mindre än väntat, enligt skådespelarna. Dock säger de att regionpolitiker från SD har framfört kritik till teaterledningen.

– Det är förstås politiskt kontroversiellt att vi som landstingsfinansierad kulturinstitution säger de här sakerna. Men vi försöker bara analysera Sverigedemokraternas ideologiska bakgrund, säger Coster.

Lars Hansson, Göteborg, representerar SD i regionfullmäktige och han berättar att Regionteater Västs turné väckte debatt vid senaste sammanträdet.

– Ingen av oss i SD hade då sett pjäsen. Vi bestämde oss för att försöka göra det. Det är förstås inte roligt när en regionfinansierad teater attackerar oss och vi inte kan försvara oss. Vi får väl se om vi plockar pengar från regionteatern i nästa budget, säger Lars Hansson.

Föreställningen är skriven och regisserad av Jens Peter Karlsson.

– Jag valde i denna produktion att följa upplysningstankens krav på tydlighet, som ett medel att sprida kunskap, har han sagt i en intervju.

Och Pelle Hanæus, konstnärlig ledare på Regionteater Väst försvarar den annorlunda högstadielektionen. Han anser att de som konstnärlig institution måste ta ansvar för sitt bildande och demokratiska uppdrag.

Den här veckan befinner sig skådespelarna Jan Coster och Michael Engberg i Töreboda för att i teaterform föreläsa för Centralskolans elever om fascismen.

Tanken med ”Den avvikande meningen” är att ge ungdomarna verktyg att identifiera och förstå ideologin. Försvann den i och med andra världskrigets slut eller finns den kvar och påverkar samhället än i dag?

Frågan som väcks i föreställningens inledning är om Sveriges statsminister, Stefan Löfven, hade rätt när han i ett debattinlägg i december 2014 skrev att det sitter ett fascistiskt parti i riksdagen. Svaret på den frågan söker Coster och Engberg långt tillbaka i tiden, före den franska revolutionen.

Omfattande mord

De reder ut begrepp som liberalism, konservatism, socialism och kapitalism. Berör ämnet källkritik, berättar om hur den moderna rasismen föddes och om nationalism i 1900-talets Europa. Om judehatet, om den tyska varianten av fascism.

– Det krävdes en kris för att nazisterna skulle komma till makten.

När de förflyttar sig till förintelselägret Treblinka, och morden i gaskamrarna där, skruvar eleverna lite på sig. Skådespelarna upplyser om hur många judar som dödades på en yta jämförbar med klassrummet de befinner sig i.

Det är alldeles tyst under de 45 minuterna, elevernas uppmärksamhet är fäst på skådespelarna trots att de är ”efterlunchtrötta”. Musiken är tung, budskapet likaså. Coster och Englund är noga med att visa att det är allvar i det de säger, inte något spex som det annars kan vara när de står på scenen.

– Efter förintelsen ville ingen bli kallad fascist. Ingen ville bli förknippad med det ofattbara brottet, konstateras i föreställningen.

Här börjar ändå ”Den avvikande meningen” dra paralleller mellan Sverigedemokraterna och nazisterna. Föreställningens budskap är att SD också ser en inre fiende; inte judarna utan muslimerna.

– Det finns inget annat parti som pekar ut den inre fienden. Sverigedemokraterna vill att vår nation ska återuppstå i sin forna prakt. Men de vill sköta det själva i partiet, snyggt och lugnt utan upplopp.

SD-kritik

Slutsatsen som levereras av Regionteater Väst är att SD är en hybrid av fascism och konservatism samt att statsministern därmed hade delvis rätt.

– En sak vet vi. Fascismen är fel svar på samhällsproblemen.

Efteråt känner eleverna Emilia Kjellberg och Linn Wikström starkt att de vill stoppa rasismen.

– Man lärde sig mycket om hur sjukt det här samhället är, säger de.

Hur har då reaktionerna varit på föreställningen? Mindre än väntat, enligt skådespelarna. Dock säger de att regionpolitiker från SD har framfört kritik till teaterledningen.

– Det är förstås politiskt kontroversiellt att vi som landstingsfinansierad kulturinstitution säger de här sakerna. Men vi försöker bara analysera Sverigedemokraternas ideologiska bakgrund, säger Coster.

Lars Hansson, Göteborg, representerar SD i regionfullmäktige och han berättar att Regionteater Västs turné väckte debatt vid senaste sammanträdet.

– Ingen av oss i SD hade då sett pjäsen. Vi bestämde oss för att försöka göra det. Det är förstås inte roligt när en regionfinansierad teater attackerar oss och vi inte kan försvara oss. Vi får väl se om vi plockar pengar från regionteatern i nästa budget, säger Lars Hansson.

Föreställningen är skriven och regisserad av Jens Peter Karlsson.

– Jag valde i denna produktion att följa upplysningstankens krav på tydlighet, som ett medel att sprida kunskap, har han sagt i en intervju.

Och Pelle Hanæus, konstnärlig ledare på Regionteater Väst försvarar den annorlunda högstadielektionen. Han anser att de som konstnärlig institution måste ta ansvar för sitt bildande och demokratiska uppdrag.

  • Jenny Allvin

Regionteater Väst

Regionteater Väst turnerar med scenkonst för barn och unga i Västra Götalands 49 kommuner. Teatern har ett 40-tal tillsvidareanställda konstnärer, hantverkare och administratörer.

Källa: