04 jul 2016 12:01

04 jul 2016 12:01

Regnkaoset hindrade Hansen i comebacken

RALLYCROSS: MT i Höljes

Det lyste från ögonen och han älskade varenda sekund.
Magnus Hansen tog sig till semifinal i comebacken – men 40-åringen vill ha mer.
– Jag är oerhört sugen på att köra fler tävlingar, säger han.

Efter nio års frånvaro från rallycrossen var Magnus Hansen från Mariestad tillbaka på startplattan. Återkomsten skedde inför 44 400 åskådare under helgens EM-deltävling i värmländska Höljes.

Med en lånad bil fick Hansen en smakstart i RX Lites-klassen. Han vann sitt första kvalheat på fredagen och satte samtidigt griller i huvudet på sina motståndare.

– Jag hade fjärde bästa tid totalt och fick verkligen körningen att stämma. Härligt att känna att farten finns, så det här kan bli en riktigt trevlig helg, konstaterade Hansen efteråt.

Regnet problematiskt

Lördagen gick dock åt motsatt riktning. Himlen öppnade upp sig och skyfallet gjorde banan förrädisk. Magnus Hansen var en av flera förare som hade svårt att få till inställningarna på bilen.

– Jag har tvingats brottats med bilen hela dagen och den har varit obehaglig att köra. Det gör att jag inte vågar pressa på för fullt. Jag har stor respekt för bilen och vi är ännu inte kompisar.

Hansen hade dessutom en stor portion otur i sitt tredje heat. Från sitt ytterspår kom han iväg bra i starten, men in i första kurvan dök Jonnathan Walfridsson upp från ingenstans och båda hamnade i sandfållan. Hansen fick dock i backen och kunde fullfölja – men hade ingenting med täten att göra.

– Jag fick ändå till några fina varv och tog viktiga poäng.

Efter den fjärde och sista kvalrundan stod det klart att Magnus Hansen placerat sig som tolva – och han gick som sista förare vidare till semifinalen. Därmed var den främsta målsättningen uppnådd.

– Jag har ju hela tiden sagt att jag ska till semifinal. Men det är klart, har man fixat ett mål sätter man genast upp nya. Det är så jag fungerar, säger han med ett leende.

Övertaggad

I semifinalen startade Hansen längst bak och det krävdes en topprestation för att nå en topp tre-placering – och därmed en biljett till finalen. Ett tag låg han på tredjeplatsen, men tappade den efter att ha gått in i det obligatoriska alternativspåret. På det fjärde varvet blev han omkörd två gånger om och rullade i mål som sexa.

Efter loppet kom han gåendes genom depån – något luttrad över insatsen.

– Jag blev lite för taggad och då kom misstagen som ett brev på posten. Jag gjorde ett misstag i velodromkurvan och i efterhand borde jag ha valt ett annat spår genom den.

Är du förvånad över att motståndet var så starkt?

– Både ja och nej. Det är inga duvungar som kör i EM. Sedan höjdes mina förväntningar i samband med testen före tävlingen. De genomfördes på torrt underlag, så det blev problematiskt den här helgen.

Hur ställer du dig till en fortsättning?

– Självklart fick jag mersmak. Rallycross är ju förbaskat roligt. Om det blir en fortsättning återstår att se, det hänger mycket på sponsorer och om jag kan låna Tobias Brinks bil igen. Men drömmen är att få köra fler tävlingar.

Simon Olofsson vann RX Lites-finalen efter att ha passerat fransmannen Cyril Raymond på sista varvet. Göteneföraren Johan Larsson blev trea.

Efter nio års frånvaro från rallycrossen var Magnus Hansen från Mariestad tillbaka på startplattan. Återkomsten skedde inför 44 400 åskådare under helgens EM-deltävling i värmländska Höljes.

Med en lånad bil fick Hansen en smakstart i RX Lites-klassen. Han vann sitt första kvalheat på fredagen och satte samtidigt griller i huvudet på sina motståndare.

– Jag hade fjärde bästa tid totalt och fick verkligen körningen att stämma. Härligt att känna att farten finns, så det här kan bli en riktigt trevlig helg, konstaterade Hansen efteråt.

Regnet problematiskt

Lördagen gick dock åt motsatt riktning. Himlen öppnade upp sig och skyfallet gjorde banan förrädisk. Magnus Hansen var en av flera förare som hade svårt att få till inställningarna på bilen.

– Jag har tvingats brottats med bilen hela dagen och den har varit obehaglig att köra. Det gör att jag inte vågar pressa på för fullt. Jag har stor respekt för bilen och vi är ännu inte kompisar.

Hansen hade dessutom en stor portion otur i sitt tredje heat. Från sitt ytterspår kom han iväg bra i starten, men in i första kurvan dök Jonnathan Walfridsson upp från ingenstans och båda hamnade i sandfållan. Hansen fick dock i backen och kunde fullfölja – men hade ingenting med täten att göra.

– Jag fick ändå till några fina varv och tog viktiga poäng.

Efter den fjärde och sista kvalrundan stod det klart att Magnus Hansen placerat sig som tolva – och han gick som sista förare vidare till semifinalen. Därmed var den främsta målsättningen uppnådd.

– Jag har ju hela tiden sagt att jag ska till semifinal. Men det är klart, har man fixat ett mål sätter man genast upp nya. Det är så jag fungerar, säger han med ett leende.

Övertaggad

I semifinalen startade Hansen längst bak och det krävdes en topprestation för att nå en topp tre-placering – och därmed en biljett till finalen. Ett tag låg han på tredjeplatsen, men tappade den efter att ha gått in i det obligatoriska alternativspåret. På det fjärde varvet blev han omkörd två gånger om och rullade i mål som sexa.

Efter loppet kom han gåendes genom depån – något luttrad över insatsen.

– Jag blev lite för taggad och då kom misstagen som ett brev på posten. Jag gjorde ett misstag i velodromkurvan och i efterhand borde jag ha valt ett annat spår genom den.

Är du förvånad över att motståndet var så starkt?

– Både ja och nej. Det är inga duvungar som kör i EM. Sedan höjdes mina förväntningar i samband med testen före tävlingen. De genomfördes på torrt underlag, så det blev problematiskt den här helgen.

Hur ställer du dig till en fortsättning?

– Självklart fick jag mersmak. Rallycross är ju förbaskat roligt. Om det blir en fortsättning återstår att se, det hänger mycket på sponsorer och om jag kan låna Tobias Brinks bil igen. Men drömmen är att få köra fler tävlingar.

Simon Olofsson vann RX Lites-finalen efter att ha passerat fransmannen Cyril Raymond på sista varvet. Göteneföraren Johan Larsson blev trea.