29 mar 2016 06:00

29 mar 2016 10:11

Magnus Hansen i comeback

RALLYCROSS: Satsar mot VM-deltävlingen i Höljes

Han vann såväl SM som EM när det begav sig. 2007 avslutade han karriären för att satsa på familjen och det egna företaget.
Men snart är Magnus Hansen tillbaka på rallycrossbanan. Om än bara för en tävling.

För snart tio år sedan var han en av Sveriges största motorsportsprofiler. Även om Magnus, som då bodde i Moholm, inte har suttit bakom ratten på länge har han ständigt varit land och rike runt på tävlingar. Mariestadsbon har jobbat lite ”backstage” i depån och tillhandahållit tävlingsbilar med däck. Men även om jobbet gått i första hand har han inte kunnat undgå att smyga upp på läktaren och titta.

– Man har ju minst sagt blivit väldigt sugen när vi varit ute på tävlingar och sett andra köra. Så det här ska bli fantastiskt roligt. Rallycrossen går väl aldrig ur blodet, säger en leende Magnus Hansen.

Favoritbanan

Motorstadion i Höljes är platsen för återkomsten i sommar. Där ska han köra den svenska VM-deltävlingen den 1–3 juli. Banan är Magnus mycket bekväm med.

– Jag har varit runt och kört på de flesta banorna runt om i Europa, men jag måste säga att det är något speciellt i Höljes. Jag har oftast haft ett bra flyt där och sen så ska det bli jättekul med allt runt omkring. Det är ju en stor folkfest.

Inbjuden att testa

Möjligheten att köra igen, beskriver Magnus, ska ha växt fram bland annat med hjälp av däckservicen. Han och chefen för racingteamet JC Race Teknik, Joel Christoffersson, har talats vid under ett flertal tävlingar där Magnus sålt däck, och i höstas dök chansen upp.

– Jag blev ditbjuden av Joel till Höljes för att testköra. Jag skruvade väl lite på mig ett antal gånger innan och funderade vad det var jag gav mig in på. Men jag åkte upp och när jag väl satt bakom ratten kändes det som om det var i går.

– Allting fungerade fantastiskt bra och jag gjorde ett tjugotal varv där vi jämförde lite tider. Efteråt var både jag och Joel nöjda, så då sa vi att vi skulle kolla på möjligheten att tävla i sommar.

Supercar Lites

Det var på måndagen i förra veckan som allt blev påskrivet och klart. Magnus kommer köra i den så kallade Supercar Lites-klassen, nivån under de största bilarna. Även fast han tidigare inte tävlat i en Lites-bil och det gått nästan tio år sedan han körde rallycross, vet han mycket väl om vad som väntar.

– Det är mindre marginaler i sporten i dag. Det tillåts inte att göra några misstag. Men jag tror Lites-klassen kommer passa bra. Eftersom alla bilar är likadana så hänger det mer på föraren än materialet.

– Jag och min coach Marko Jokinen ska ha en heldag där vi tränar och hittar ”race-tempot” inför tävlingen.

Vinnarskallen kvar

Även om det är lite mer än tre månader kvar tills bilen står på startlinjen och den gröna lampan tänds, så har Magnus målsättningarna klara.

– Jag har ju mitt mål och det är inställt på en sak. Jag åker inte dit för att bli tvåa. Det gör jag inte.

När det gäller framtiden och en mer långvarig comeback lämnar han dörren lite på glänt.

– Jag vågar inte säga för mycket i dagsläget. Jag kommer att köra den här tävlingen så får vi göra en utvärdering efteråt. Men som jag ser det så är det inte omöjligt att det blir en fortsättning. Så gammal är jag ju inte än, skrattar Magnus.

För snart tio år sedan var han en av Sveriges största motorsportsprofiler. Även om Magnus, som då bodde i Moholm, inte har suttit bakom ratten på länge har han ständigt varit land och rike runt på tävlingar. Mariestadsbon har jobbat lite ”backstage” i depån och tillhandahållit tävlingsbilar med däck. Men även om jobbet gått i första hand har han inte kunnat undgå att smyga upp på läktaren och titta.

– Man har ju minst sagt blivit väldigt sugen när vi varit ute på tävlingar och sett andra köra. Så det här ska bli fantastiskt roligt. Rallycrossen går väl aldrig ur blodet, säger en leende Magnus Hansen.

Favoritbanan

Motorstadion i Höljes är platsen för återkomsten i sommar. Där ska han köra den svenska VM-deltävlingen den 1–3 juli. Banan är Magnus mycket bekväm med.

– Jag har varit runt och kört på de flesta banorna runt om i Europa, men jag måste säga att det är något speciellt i Höljes. Jag har oftast haft ett bra flyt där och sen så ska det bli jättekul med allt runt omkring. Det är ju en stor folkfest.

Inbjuden att testa

Möjligheten att köra igen, beskriver Magnus, ska ha växt fram bland annat med hjälp av däckservicen. Han och chefen för racingteamet JC Race Teknik, Joel Christoffersson, har talats vid under ett flertal tävlingar där Magnus sålt däck, och i höstas dök chansen upp.

– Jag blev ditbjuden av Joel till Höljes för att testköra. Jag skruvade väl lite på mig ett antal gånger innan och funderade vad det var jag gav mig in på. Men jag åkte upp och när jag väl satt bakom ratten kändes det som om det var i går.

– Allting fungerade fantastiskt bra och jag gjorde ett tjugotal varv där vi jämförde lite tider. Efteråt var både jag och Joel nöjda, så då sa vi att vi skulle kolla på möjligheten att tävla i sommar.

Supercar Lites

Det var på måndagen i förra veckan som allt blev påskrivet och klart. Magnus kommer köra i den så kallade Supercar Lites-klassen, nivån under de största bilarna. Även fast han tidigare inte tävlat i en Lites-bil och det gått nästan tio år sedan han körde rallycross, vet han mycket väl om vad som väntar.

– Det är mindre marginaler i sporten i dag. Det tillåts inte att göra några misstag. Men jag tror Lites-klassen kommer passa bra. Eftersom alla bilar är likadana så hänger det mer på föraren än materialet.

– Jag och min coach Marko Jokinen ska ha en heldag där vi tränar och hittar ”race-tempot” inför tävlingen.

Vinnarskallen kvar

Även om det är lite mer än tre månader kvar tills bilen står på startlinjen och den gröna lampan tänds, så har Magnus målsättningarna klara.

– Jag har ju mitt mål och det är inställt på en sak. Jag åker inte dit för att bli tvåa. Det gör jag inte.

När det gäller framtiden och en mer långvarig comeback lämnar han dörren lite på glänt.

– Jag vågar inte säga för mycket i dagsläget. Jag kommer att köra den här tävlingen så får vi göra en utvärdering efteråt. Men som jag ser det så är det inte omöjligt att det blir en fortsättning. Så gammal är jag ju inte än, skrattar Magnus.

  • Erik Wallskog