16 jun 2016 08:28

16 jun 2016 08:28

Så många plockade skräp i norra Skaraborg

TÖREBODA: Kampanj som engagerar

Nu har Håll Sverige Rents skräpplockarkampanj ”Vi Håller Rent” avslutats. I år deltog 150 453 personer i Västra Götaland. Flest deltagare var det i Göteborgs stad.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

– Våra undersökningar visar att två av tre tycker att nedskräpningen är ett problem, samtidigt som många kommuner inte ens vet vad nedskräpningen kostar, säger Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent i ett pressmeddelande.

Kampanjen har pågått hela våren.

I år deltog skräpplockare från nästan alla svenska kommuner. De 767 782 skräpplockarna fördelades på 284 kommuner. De sex kommuner som helt saknade skräpplockare var Dals-Ed, Grästorp, Vännäs, Åsele, Ödeshög och Överkalix.

Företag, organisationer, förskolor, skolor och privatpersoner deltar varje år.

Över 90 procent av Sveriges kommuner samarbetar med Håll Sverige Rent kring skräpplockardagarna och hjälper bland annat till att dela ut säckar och påsar till deltagarna.

I Gullspångs kommun deltog 603 skräpplockare, i Mariestad 1 745 och i Töreboda 144.

Göteborgs stad hade 67 344 deltagare i kampanjen.

– Våra undersökningar visar att två av tre tycker att nedskräpningen är ett problem, samtidigt som många kommuner inte ens vet vad nedskräpningen kostar, säger Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent i ett pressmeddelande.

Kampanjen har pågått hela våren.

I år deltog skräpplockare från nästan alla svenska kommuner. De 767 782 skräpplockarna fördelades på 284 kommuner. De sex kommuner som helt saknade skräpplockare var Dals-Ed, Grästorp, Vännäs, Åsele, Ödeshög och Överkalix.

Företag, organisationer, förskolor, skolor och privatpersoner deltar varje år.

Över 90 procent av Sveriges kommuner samarbetar med Håll Sverige Rent kring skräpplockardagarna och hjälper bland annat till att dela ut säckar och påsar till deltagarna.

I Gullspångs kommun deltog 603 skräpplockare, i Mariestad 1 745 och i Töreboda 144.

Göteborgs stad hade 67 344 deltagare i kampanjen.

  • Jenny Allvin