18 maj 2016 15:50

18 maj 2016 15:50

Miljonsatsning av fem stora turistmål

SKARABORG: Göta kanal ansluter till de stora besöksmålen i Skaraborg

Göta kanal ansluter sig till de övriga fyra stora besöksmålen i Skaraborg i en gemensam satsning.
– Vi ser det som en möjlighet att lyfta ännu mer, säger Bodil Herbertsson, Göta kanalbolaget.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Under två år har Läckö slott, Sommarland, Arena Skövde och Karlsborgs fästning marknadsfört sig gemensamt. Bland annat har en pr-film spritts i Norge och Sverige. Den stora målgruppen är barnfamiljer, som bor som längst 40 mil från Skaraborg. Enligt uppgift har satsningen hittills varit lyckad, även om det är svårt att mäta exakt. Antalet gästnätter i Skaraborg ökade med nio procent under 2015.

Fyra har blivit fem

I år har kvartetten blivit en kvintett. Göta kanal har hoppat med på tåget och tillhör de som totalt satsar 1,6 miljoner kronor, som besöksmålen, kommunerna och Turistrådet Västsverige står för, på en gemensam marknadsföring.

– Vi har varit uppvaktade tidigare år, men nu har alla bitar fallit på plats. Vi har ju verksamheter på så många ställen och i en framtid hoppas vi på en paketering mellan besöksmålen vilket gör att fler turister stannar fler nätter i Skaraborg, säger Lotta Samuelsson, turistchef i Mariestad.

Marknadsföringen av de fem besöksmålen, som går under det gemensamma namnet Västgötaturen, sker främst via en presentationsfilm, som ska spridas via sociala medier och hemsidan. Annonseringen kommer främst ske digitalt i Norge och Sverige. Nytt för i år är ett speciellt kort som ger olika rabatter, även till mindre besöksmål som inte direkt är med i samarbetet.

– Temat är att det handlar om ett familjeäventyr, vi vill visa upp vad vi kan erbjuda en semestrande barnfamilj och att det inte räcker med att vara här över dagen för att uppleva allt som finns, säger Jennie Renström, Turistrådet Västsverige.

Carl Henrik Ohlsson, ordförande för Next Skövde, konstaterade att hans organisation och deras kollegor ska göra allt för att det handlar om Next Skaraborg.

Investering

– Pengarna som satsas kan vi se som en investering. Besökarna känner inga kommungränser, och det är väldigt viktigt med samverkan.

Ohlsson tillägger raskt:

– Samtidigt är vi knappt 300 000 Skaraborgare och att turista ”hemmave” är oerhört viktigt. Mycket bygger på en lokal stolthet.

Undantaget

De olika målen har skiftande verksamhet. Vid presskonferensen hoppades nästan alla på fint väder.

– Vi hoppas på en regnig sommar, ler Anders Norelius, enhetschef vid Arena Skövde.

Under två år har Läckö slott, Sommarland, Arena Skövde och Karlsborgs fästning marknadsfört sig gemensamt. Bland annat har en pr-film spritts i Norge och Sverige. Den stora målgruppen är barnfamiljer, som bor som längst 40 mil från Skaraborg. Enligt uppgift har satsningen hittills varit lyckad, även om det är svårt att mäta exakt. Antalet gästnätter i Skaraborg ökade med nio procent under 2015.

Fyra har blivit fem

I år har kvartetten blivit en kvintett. Göta kanal har hoppat med på tåget och tillhör de som totalt satsar 1,6 miljoner kronor, som besöksmålen, kommunerna och Turistrådet Västsverige står för, på en gemensam marknadsföring.

– Vi har varit uppvaktade tidigare år, men nu har alla bitar fallit på plats. Vi har ju verksamheter på så många ställen och i en framtid hoppas vi på en paketering mellan besöksmålen vilket gör att fler turister stannar fler nätter i Skaraborg, säger Lotta Samuelsson, turistchef i Mariestad.

Marknadsföringen av de fem besöksmålen, som går under det gemensamma namnet Västgötaturen, sker främst via en presentationsfilm, som ska spridas via sociala medier och hemsidan. Annonseringen kommer främst ske digitalt i Norge och Sverige. Nytt för i år är ett speciellt kort som ger olika rabatter, även till mindre besöksmål som inte direkt är med i samarbetet.

– Temat är att det handlar om ett familjeäventyr, vi vill visa upp vad vi kan erbjuda en semestrande barnfamilj och att det inte räcker med att vara här över dagen för att uppleva allt som finns, säger Jennie Renström, Turistrådet Västsverige.

Carl Henrik Ohlsson, ordförande för Next Skövde, konstaterade att hans organisation och deras kollegor ska göra allt för att det handlar om Next Skaraborg.

Investering

– Pengarna som satsas kan vi se som en investering. Besökarna känner inga kommungränser, och det är väldigt viktigt med samverkan.

Ohlsson tillägger raskt:

– Samtidigt är vi knappt 300 000 Skaraborgare och att turista ”hemmave” är oerhört viktigt. Mycket bygger på en lokal stolthet.

Undantaget

De olika målen har skiftande verksamhet. Vid presskonferensen hoppades nästan alla på fint väder.

– Vi hoppas på en regnig sommar, ler Anders Norelius, enhetschef vid Arena Skövde.