10 jan 2017 09:20

10 jan 2017 17:31

Stridsbåt buskörde på Göta kanal

MARIESTAD: Brott mot sjölagen

(UPPDATERAD 15.15) När en av Försvarsmaktens stridsbåtar åkte Göta kanal lättade man inte på gasen.
Efter busfärden, där hastigheten låg uppemot 40 knop, ska nu åklagare ta ställning till om åtal ska väckas.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Det var under tre dygn i augusti förra året som en stridsbåt från Marinens bas i Karlskrona fick gå från väst- till östkusten via Göta kanal, trots att den vägen både är dyrare och längre. Ombord på båten fanns en besättning på fem personer.

Redan första dagen uppmärksammade en slussvaktare att stridsbåten for fram på kanalen långt över hastighetsgränsen på fem knop. Enligt tidningen Sydöstran, som var först att rapportera om buskörningen, avverkade stridsbåten en sträcka som ska ta 45 minuter om man håller sig inom hastighetsbegränsningen, på 15 minuter.

Prejade båt

Stridsbåtens framfart på kanalen var nära att resultera i såväl personskador som omfattande egendomsskador. Bland annat ska den ha prejat en båt så den fastnade i ett träd, en besättningsman föll överbord och en sluss var nära att förstöras. ”I värsta fall hade vi tvingats stänga ned, och torrlägga, flera kilometer av kanalen”, konstateras i en skrivelse från Kanalbolaget i Söderköping.

Nu får båtchefen och kommendörkaptenen kraftig kritik i Försvarsmaktens egen utredning. I utredningen slås fast att de ansvariga ”konsekvent har åsidosatt lag, förordning, författning samt interna regler och riktlinjer”.

Personal på Kanalbolaget berättar att de bemöttes av nonchalans och arrogans från båtchefen när de påtalat det vårdslösa framförandet. Båtchefen har tills vidare stängts av från allt arbete ombord på fartyg och nu ska åklagare ta ställning till om åtal ska väckas för brott mot sjölagen.(MT-TT)

Det var under tre dygn i augusti förra året som en stridsbåt från Marinens bas i Karlskrona fick gå från väst- till östkusten via Göta kanal, trots att den vägen både är dyrare och längre. Ombord på båten fanns en besättning på fem personer.

Redan första dagen uppmärksammade en slussvaktare att stridsbåten for fram på kanalen långt över hastighetsgränsen på fem knop. Enligt tidningen Sydöstran, som var först att rapportera om buskörningen, avverkade stridsbåten en sträcka som ska ta 45 minuter om man håller sig inom hastighetsbegränsningen, på 15 minuter.

Prejade båt

Stridsbåtens framfart på kanalen var nära att resultera i såväl personskador som omfattande egendomsskador. Bland annat ska den ha prejat en båt så den fastnade i ett träd, en besättningsman föll överbord och en sluss var nära att förstöras. ”I värsta fall hade vi tvingats stänga ned, och torrlägga, flera kilometer av kanalen”, konstateras i en skrivelse från Kanalbolaget i Söderköping.

Nu får båtchefen och kommendörkaptenen kraftig kritik i Försvarsmaktens egen utredning. I utredningen slås fast att de ansvariga ”konsekvent har åsidosatt lag, förordning, författning samt interna regler och riktlinjer”.

Personal på Kanalbolaget berättar att de bemöttes av nonchalans och arrogans från båtchefen när de påtalat det vårdslösa framförandet. Båtchefen har tills vidare stängts av från allt arbete ombord på fartyg och nu ska åklagare ta ställning till om åtal ska väckas för brott mot sjölagen.(MT-TT)