03 okt 2016 16:24

03 okt 2016 16:24

Elgiganten till Mariestad

MARIESTAD: Varuhuskedja satsar i Haggården

Till våren slår Elgiganten upp portarna till en ny butik i Mariestad.
Etableringen generar uppemot 15 nya arbetstillfällen.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Bara några veckor efter att Intersport öppnade butik i centrum är det nu klart att ytterligare en stor varuhuskedja satsar i Mariestad. Någon gång under våren 2017 flyttar Elgiganten in i fastigheten på Förrådsgatan, med Mio och Jysk som närmsta grannar.

– Riktigt skoj att alla bitar fallit på plats. Jag har personligen jobbat i fyra år med att få till den här etableringen, säger Per Handell, Franchise manager på Elgiganten.

”Vit fläck”

Elgiganten är en av landets ledande kedjor inom hemelektronik och vitvaror med 160 varuhus och över 3 000 anställda i Sverige. Efter ett par tuffa år för hemelektronikbranschen redovisade kedjan rekordsiffror när verksamhetsåret 2015/16 summerades; den samlade omsättningen uppgick till 9,9 miljarder kronor och resultatet landade på 118 miljoner kronor.

Nu är planen att utöka butiksnätet i rask takt. Det närmsta året ska två nya butiker i månaden öppnas i gallerior, citykärnor och handelsområden runt om i Sverige. Och då är alltså Mariestad med på kartan.

– Vi har butiker i Skövde och Lidköping sedan tidigare. Mariestad däremot har varit en vit fläck på kartan för oss. Vi satsar långsiktigt och chansar inte när vi hoppar in på en ny ort; självfallet har vi gjort grundliga undersökningar av marknaden, säger Per Handell.

Franschisetagare

Butiksytan på Förrådsgatan är cirka 1 000 kvadratmeter och ger plats för allt ifrån hemelektronik till vitvaror och kök. Butiken ska drivas i franschiseform av Peter Hägg, som i dag driver ett varuhus i Karlshamn. Johannes Bergander blir lokalt ansvarig varuhuschef.

– Vi har ett 30-tal butiker i dag som drivs av franschiseföretagare. För kunden är det ingen skillnad: sortiment och butiker är detsamma oavsett vilken form de drivs, påpekar Handell.

– Det är vanligt att franchisetagare som driver varuhus även startar ett Phone House i stadens centrum. Det är ett bra komplement för att nå ut till flera målgrupper; en del har inte tillgång till bil eller vill inte åka ut till handelsområden utanför stadskärnan.

Butiken i Mariestad väntas ge 15 nya arbetstillfällen. Rekryteringsprocessen är, precis som ombyggnaden av lokalen, påbörjad.

Bara några veckor efter att Intersport öppnade butik i centrum är det nu klart att ytterligare en stor varuhuskedja satsar i Mariestad. Någon gång under våren 2017 flyttar Elgiganten in i fastigheten på Förrådsgatan, med Mio och Jysk som närmsta grannar.

– Riktigt skoj att alla bitar fallit på plats. Jag har personligen jobbat i fyra år med att få till den här etableringen, säger Per Handell, Franchise manager på Elgiganten.

”Vit fläck”

Elgiganten är en av landets ledande kedjor inom hemelektronik och vitvaror med 160 varuhus och över 3 000 anställda i Sverige. Efter ett par tuffa år för hemelektronikbranschen redovisade kedjan rekordsiffror när verksamhetsåret 2015/16 summerades; den samlade omsättningen uppgick till 9,9 miljarder kronor och resultatet landade på 118 miljoner kronor.

Nu är planen att utöka butiksnätet i rask takt. Det närmsta året ska två nya butiker i månaden öppnas i gallerior, citykärnor och handelsområden runt om i Sverige. Och då är alltså Mariestad med på kartan.

– Vi har butiker i Skövde och Lidköping sedan tidigare. Mariestad däremot har varit en vit fläck på kartan för oss. Vi satsar långsiktigt och chansar inte när vi hoppar in på en ny ort; självfallet har vi gjort grundliga undersökningar av marknaden, säger Per Handell.

Franschisetagare

Butiksytan på Förrådsgatan är cirka 1 000 kvadratmeter och ger plats för allt ifrån hemelektronik till vitvaror och kök. Butiken ska drivas i franschiseform av Peter Hägg, som i dag driver ett varuhus i Karlshamn. Johannes Bergander blir lokalt ansvarig varuhuschef.

– Vi har ett 30-tal butiker i dag som drivs av franschiseföretagare. För kunden är det ingen skillnad: sortiment och butiker är detsamma oavsett vilken form de drivs, påpekar Handell.

– Det är vanligt att franchisetagare som driver varuhus även startar ett Phone House i stadens centrum. Det är ett bra komplement för att nå ut till flera målgrupper; en del har inte tillgång till bil eller vill inte åka ut till handelsområden utanför stadskärnan.

Butiken i Mariestad väntas ge 15 nya arbetstillfällen. Rekryteringsprocessen är, precis som ombyggnaden av lokalen, påbörjad.