30 sep 2016 10:04

30 sep 2016 10:04

Får tillbaka pengar för babysäng

MARIESTAD

En privatperson i Mariestads kommun vände sig till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) efter att ha beställt en babysäng på nätet för 1 500 kronor.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Kunden önskade att få varan levererad till hemmet, men personen noterade inte vid köptillfället att varan måste upphämtas vid säljarens butik. Företaget hävdade att man kom överrens om att varan skulle skickas till Göteborg, i stället för Stockholm, för upphämtning. Men att så aldrig gjordes.

Kunden krävde att köpet skulle upphävas, men fick till svar att tiden för ångerrätt gått ut. Företaget menade också att det inte finns någon ångerrätt för beställningsvaror.

Arn ger nu Mariestadsbon rätt och skriver bland annat i motivering till beslut: ”En konsument har rätt att ångra ett distansavtal om köp av en vara genom att lämna ett meddelande till näringsidkaren. Nämnden konstaterar att xx ännu inte fått spjälsängen i besittning. Han har därför alltså ångrat köpet inom ångerfristen”.

Något undantag för ångerrätt gällande beställningsvaror finns inte i lagen, enligt Arn.

Kunden önskade att få varan levererad till hemmet, men personen noterade inte vid köptillfället att varan måste upphämtas vid säljarens butik. Företaget hävdade att man kom överrens om att varan skulle skickas till Göteborg, i stället för Stockholm, för upphämtning. Men att så aldrig gjordes.

Kunden krävde att köpet skulle upphävas, men fick till svar att tiden för ångerrätt gått ut. Företaget menade också att det inte finns någon ångerrätt för beställningsvaror.

Arn ger nu Mariestadsbon rätt och skriver bland annat i motivering till beslut: ”En konsument har rätt att ångra ett distansavtal om köp av en vara genom att lämna ett meddelande till näringsidkaren. Nämnden konstaterar att xx ännu inte fått spjälsängen i besittning. Han har därför alltså ångrat köpet inom ångerfristen”.

Något undantag för ångerrätt gällande beställningsvaror finns inte i lagen, enligt Arn.