29 sep 2016 06:00

29 sep 2016 06:00

Lokalerna ekar tomma

MARIESTAD: Handlarna hoppas på uppsving

Från 16 företag med stor framtidstro till åtta företag och många tomma lokaler, Knallenhuset är mindre sprudlande nu än vid invigningen för 50 år sedan.
– Allt pekade uppåt då, 1966, minns Lars-Göran Eriksson på Isacsons.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

1966 var Lars-Göran Eriksson 14 år och springpojke på Isacsons Herrkläder i nyöppnade Knallenhuset. 50 år senare är han kvar i samma butik, nu som ägare tillsammans med Peter Person. Lars-Göran minns med glädje invigningen när landshövdingen klippte bandet och musikkåren spelade.

– Det är för mycket tomma ytor nu, säger han.

Kollegan Peter Person har jobbat i butiken i ungefär 40 år och minns tillbaka på de tidiga åren med gallerians grundfilosofi, myntad av Ivar Fransson, om att alla branscher skulle finnas med men utan att konkurrera med varandra. En butik per bransch var målet.

– Då fanns båda guld, kläder, garn, hälsokost och leksaker, minns Peter.

I och med nya ägare har grundtanken förändrats och konkurrerande verksamheter har öppnat. Nu hoppas Peter på en ljusare framtid och menar att man måste försöka se det positivt.

– Det är många tomma lokaler nu, men det har gått i vågor genom åren.

– Fastighetsägaren måste satsa om det ska bli bättre, konstaterar han.

Höga hyror

På gatuplanet i gallerian gapar flera lokaler tomma, men väskbutiken har funnits i samma lokal länge. Samir Issa i butiken beskriver läget som ”sådär” och berättar att de känner frustration kring att det är svårt att få kontakt med ägaren. Samir hoppas på en stor förändring och har sagt upp sitt hyreskontrakt i väntan på en bättre hyra.

– Jag vill inte flytta men de tvingar mig, hyran är för hög, säger han.

– Allt är gammalt här, det skulle behöva fräschas upp.

Knallens parfym och Isacsons är de enda butikerna som har funnits i gallerian sedan starten. Nyligen fick parfymeriet en ny ägare, Åsa Gilbertsson. Hon upplever att invånarna är positiva till satsningarna som görs lokalt och att de är medvetna om vikten av att handla lokalt. Hon ser stor utvecklingspotential i Knallenhuset och har tankar om vilka verksamheter som skulle passa de olika lokalerna.

– Ett café längst ner i lokalen och en saluhall i källaren vore bra, säger hon som själv planerar skönhetssalong och dammodebutik.

Men Åsa förstår att det finns handlare som ger upp hoppet när tiderna blir svårare.

– Om man har drivit butik länge och sett det falla förstår jag att det är tufft att ta sig ur den svackan, det kan vara svårt att se att det kan bli en positiv förändring.

Att handlarna i staden rekommenderar varandra tror Åsa är ett framgångskoncept.

– Det viktiga är att folk stannar kvar i stan och handlar, om de gynnar mina kollegor så gynnar det mig också, även om de inte handlar hos mig den gången.

1966 var Lars-Göran Eriksson 14 år och springpojke på Isacsons Herrkläder i nyöppnade Knallenhuset. 50 år senare är han kvar i samma butik, nu som ägare tillsammans med Peter Person. Lars-Göran minns med glädje invigningen när landshövdingen klippte bandet och musikkåren spelade.

– Det är för mycket tomma ytor nu, säger han.

Kollegan Peter Person har jobbat i butiken i ungefär 40 år och minns tillbaka på de tidiga åren med gallerians grundfilosofi, myntad av Ivar Fransson, om att alla branscher skulle finnas med men utan att konkurrera med varandra. En butik per bransch var målet.

– Då fanns båda guld, kläder, garn, hälsokost och leksaker, minns Peter.

I och med nya ägare har grundtanken förändrats och konkurrerande verksamheter har öppnat. Nu hoppas Peter på en ljusare framtid och menar att man måste försöka se det positivt.

– Det är många tomma lokaler nu, men det har gått i vågor genom åren.

– Fastighetsägaren måste satsa om det ska bli bättre, konstaterar han.

Höga hyror

På gatuplanet i gallerian gapar flera lokaler tomma, men väskbutiken har funnits i samma lokal länge. Samir Issa i butiken beskriver läget som ”sådär” och berättar att de känner frustration kring att det är svårt att få kontakt med ägaren. Samir hoppas på en stor förändring och har sagt upp sitt hyreskontrakt i väntan på en bättre hyra.

– Jag vill inte flytta men de tvingar mig, hyran är för hög, säger han.

– Allt är gammalt här, det skulle behöva fräschas upp.

Knallens parfym och Isacsons är de enda butikerna som har funnits i gallerian sedan starten. Nyligen fick parfymeriet en ny ägare, Åsa Gilbertsson. Hon upplever att invånarna är positiva till satsningarna som görs lokalt och att de är medvetna om vikten av att handla lokalt. Hon ser stor utvecklingspotential i Knallenhuset och har tankar om vilka verksamheter som skulle passa de olika lokalerna.

– Ett café längst ner i lokalen och en saluhall i källaren vore bra, säger hon som själv planerar skönhetssalong och dammodebutik.

Men Åsa förstår att det finns handlare som ger upp hoppet när tiderna blir svårare.

– Om man har drivit butik länge och sett det falla förstår jag att det är tufft att ta sig ur den svackan, det kan vara svårt att se att det kan bli en positiv förändring.

Att handlarna i staden rekommenderar varandra tror Åsa är ett framgångskoncept.

– Det viktiga är att folk stannar kvar i stan och handlar, om de gynnar mina kollegor så gynnar det mig också, även om de inte handlar hos mig den gången.

  • Jennie Hilli-Sjöqvist