22 sep 2016 11:14

22 sep 2016 11:14

Kanalbåtarna lanserar ny kryssning

Göta kanalbåtarna lanserar en ny kryssning nästa säsong.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Hur blir den nya kryssningen?

– Det blir en tredagarsresa hela vägen från Sjötorp till Norsholm, med fokus på Göta kanal-upplevelsen.

– Vi har valt att göra en kryssning där vi fokuserar på själva kärnan i kanalen, det mesta och det bästa av just Göta kanal. Sedan tidigare har vi långa resor från Stockholm till Göteborg och en kortare resa mellan Motala och Söderköping, men vi har inte haft någon kryssning på västsidan tidigare, säger Fredrik Duveskog, chef för Göta Kanalbåtarna.

Vilken målgrupp riktar sig kryssningen till?

– Vi ser framför oss att vi kommer ha en 50/50 fördelning mellan svenska resenärer och utlandsmarknad.

– Vi vänder oss till en målgrupp som gillar naturupplevelser, nostalgi, skärgårdsromantik och mat av hög standard. Av erfarenhet vet vi att det handlar om människor som är runt 50 år och uppåt.

Hur har säsongen varit?

Det har varit bra, vi är nöjda. Vi har ökat jämfört med föregående år och känner att vi är i ständig förbättring av både leverans och volym.

Blir det fler nyheter nästa år?

– Nej, men vi lanserade Bohuslänsresan i år med samma koncept som på Göta kanal men i en ny miljö, så det är fortfarande nytt.

Hur blir den nya kryssningen?

– Det blir en tredagarsresa hela vägen från Sjötorp till Norsholm, med fokus på Göta kanal-upplevelsen.

– Vi har valt att göra en kryssning där vi fokuserar på själva kärnan i kanalen, det mesta och det bästa av just Göta kanal. Sedan tidigare har vi långa resor från Stockholm till Göteborg och en kortare resa mellan Motala och Söderköping, men vi har inte haft någon kryssning på västsidan tidigare, säger Fredrik Duveskog, chef för Göta Kanalbåtarna.

Vilken målgrupp riktar sig kryssningen till?

– Vi ser framför oss att vi kommer ha en 50/50 fördelning mellan svenska resenärer och utlandsmarknad.

– Vi vänder oss till en målgrupp som gillar naturupplevelser, nostalgi, skärgårdsromantik och mat av hög standard. Av erfarenhet vet vi att det handlar om människor som är runt 50 år och uppåt.

Hur har säsongen varit?

Det har varit bra, vi är nöjda. Vi har ökat jämfört med föregående år och känner att vi är i ständig förbättring av både leverans och volym.

Blir det fler nyheter nästa år?

– Nej, men vi lanserade Bohuslänsresan i år med samma koncept som på Göta kanal men i en ny miljö, så det är fortfarande nytt.

  • Jennie Hilli-Sjöqvist