21 sep 2016 20:00

21 sep 2016 20:00

Ny ägare vill starta skönhetssalong

MARIESTAD: Knallens parfym i ny regi

Monica Svensson lämnar över till Åsa Gilbertsson och båda är lika nöjda. I fredags fick Knallens parfym en ny ägare med stora ambitioner.
– Vi måste göra småstäderna mer attraktiva med ett brett utbud så att folk stannar kvar och närhandlar, säger Åsa.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Efter 21 år som ägare av Knallens parfym har Monica Svensson lämnat stafettpinnen till Åsa Gilbertsson, även hon med stor erfarenhet av branschen. Åsas ”Sani parfymeri och mode” har redan en butik i Vedum, en i Falköping samt en på smögenbryggan under sommaren. Åsa, som själv bor i Falköping, såg Mariestad som en lämplig stad att expandera i.

– Mariestad är likt Falköping i utvecklingen men de har två skilda kundunderlag, säger Åsa som tycker att det finns bra potential även i Mariestad.

Vill starta salong

Åsa hoppas kunna lyfta både butiken i Falköping och den i Mariestad. Genom att kombinera sortimentet vill hon utöka utbudet i båda butikerna. I Mariestadsbutiken kommer kunderna märka av ett större ekologiskt sortiment.

I Falköping finns en salong, något hon har ambitionen att starta även i Mariestad. Till exempel vill hon erbjuda hudvård, spraytan, vaxning och naglar.

– Jag vill ha ett helhetsutbud eftersom det ger större kundunderlag både för den enskilda butiken, för gallerian och i hela centrum.

Ambitionen är att starta salongen runt årsskiftet. Åsa vill väcka liv i gallerian och öka sysselsättningen i staden. Med två bonusdöttrar som är utbildade inom samma bransch brinner hon extra för unga tjejers sysselsättning.

Mer personligt

I den befintliga butiken kommer det mesta att vara sig likt, men Åsa har funderingar kring utökade öppettider. Om öppettiderna är för snåla riskerar internethandeln att ta över, menar hon.

– Jag tror på söndagsöppet och i Falköping har vi öppet längre en vardag i veckan och till 15 på lördagar, säger Åsa som hoppas att fler butiker i Mariestad kan se möjligheterna och vilja anpassa sig efter kundernas önskemål.

Privata parfymerier blir mer och mer sällsynta men Åsa och den tidigare ägaren Monica Svensson är överens om att privata parfymerier har en mer personlig prägel än de stora kedjorna.

Monica, som har varit parfymeriets ägare de senaste 21 åren, ser fram emot att vara lite ledig, men innan dess ska hon hjälpa Åsa i uppstarten.

– Det är roligt att butiken lever kvar, säger Monica.

Efter 21 år som ägare av Knallens parfym har Monica Svensson lämnat stafettpinnen till Åsa Gilbertsson, även hon med stor erfarenhet av branschen. Åsas ”Sani parfymeri och mode” har redan en butik i Vedum, en i Falköping samt en på smögenbryggan under sommaren. Åsa, som själv bor i Falköping, såg Mariestad som en lämplig stad att expandera i.

– Mariestad är likt Falköping i utvecklingen men de har två skilda kundunderlag, säger Åsa som tycker att det finns bra potential även i Mariestad.

Vill starta salong

Åsa hoppas kunna lyfta både butiken i Falköping och den i Mariestad. Genom att kombinera sortimentet vill hon utöka utbudet i båda butikerna. I Mariestadsbutiken kommer kunderna märka av ett större ekologiskt sortiment.

I Falköping finns en salong, något hon har ambitionen att starta även i Mariestad. Till exempel vill hon erbjuda hudvård, spraytan, vaxning och naglar.

– Jag vill ha ett helhetsutbud eftersom det ger större kundunderlag både för den enskilda butiken, för gallerian och i hela centrum.

Ambitionen är att starta salongen runt årsskiftet. Åsa vill väcka liv i gallerian och öka sysselsättningen i staden. Med två bonusdöttrar som är utbildade inom samma bransch brinner hon extra för unga tjejers sysselsättning.

Mer personligt

I den befintliga butiken kommer det mesta att vara sig likt, men Åsa har funderingar kring utökade öppettider. Om öppettiderna är för snåla riskerar internethandeln att ta över, menar hon.

– Jag tror på söndagsöppet och i Falköping har vi öppet längre en vardag i veckan och till 15 på lördagar, säger Åsa som hoppas att fler butiker i Mariestad kan se möjligheterna och vilja anpassa sig efter kundernas önskemål.

Privata parfymerier blir mer och mer sällsynta men Åsa och den tidigare ägaren Monica Svensson är överens om att privata parfymerier har en mer personlig prägel än de stora kedjorna.

Monica, som har varit parfymeriets ägare de senaste 21 åren, ser fram emot att vara lite ledig, men innan dess ska hon hjälpa Åsa i uppstarten.

– Det är roligt att butiken lever kvar, säger Monica.

  • Jennie Hilli-Sjöqvist