09 sep 2016 06:00

09 sep 2016 06:00

Hendeberg vill revolutionera finansvärlden

STYRUD: Designar egen klädkollektion

Tor-Björn Hendeberg har en plan. Med egendesignade kavajer och rockar ska han skaka om den traditionella klädkoden i finansvärlden.
– Om det inte funkar så har jag ju i alla fall testat, säger han ödmjukt.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

I den lummiga trädgården i Styrud dukar Tor-Björn fram nybakta bullar till kaffet.

– Det är en av många fördelar med att vara pensionär; man gör vad som faller en in om dagarna.

I 40 år har Tor-Björn Hendeberg haft chefsbefattningar inom bank- och försäkringsbranschen; bland annat som finans- och ekonomichef på Länsförsäkringar. Arbetet har tagit honom världen över – och samtidigt gett inspiration till att han nu, efter tre år som pensionär, ger sig i kast med nya utmaningar.

– Jag har alltid varit konstnärligt kreativ och gillat att jobba med händerna. Både mormor och mamma var konstnärer, så det finns väl i generna.

”Likadant klädda”

Idén till att ta fram en egen klädkollektion väcktes på mötena i finansvärlden.

– Alla gubbar jag träffade var ju likadant klädda, oavsett om man var i London eller New York. Det födde idén; ”tänk om jag kan få till en procents ändring på klädstilen”, förklarar Tor-Björn.

Sagt och gjort. Tor-Björn satte sig med block och penna och började skissa på kavajer och rockar och bollade idéerna med textilkonsulent Annette Lennerup i London.

– Annette är expert och kan allt om tygkvalitet och mönster. Guld värt för en glad amatördesigner från Styrud, säger Hendeberg.

Via en agent fick han kontakt med en fabrik i Porto (Portugal) som sytt upp prover, utifrån de justeringar som Tor-Björn och Annette gjort. Processen har pågått i drygt fyra år och nu väntar han med spänning på sin första leverans om 100 plagg.

– Stora kollektioner går givetvis först. Beställer man en färre får man ställa sig sist i ledet och vackert vänta på sin tur, påpekar Tor-Björn.

Influenser från 60-talet

Han är uppväxt med Beatles och Rolling Stones. Något som också återspeglas i designen av ”Hendeberg collection”; stilrena kavajer och rockar med många blanka knappar.

– Kläderna är tillverkade i 100 procent italiensk ull och alla detaljer är noga utvalt.

Tor-Björn har varit i såväl London som New York och presenterat sin kollektion för inköpschefer.

– Många var positiva, men ingen nappade. Eftersom jag vill göra grejer från A till Ö bestämde jag mig för att köra på egen hand i stället; då bestämmer jag allt själv och har ingen som ställer krav, säger Tor-Björn som startat en enskild firma med namnet Hendeberg DC (Design and Consulting).

– Företagsklimatet för att starta småföretag i Sverige är alldeles utmärkt bra.

Hur ser din marknadsplan ut?

– (skratt) Den finns ingen. Jag ska sälja kläderna och tänkte göra det i form av uppsökande ”homepartyn” där man kan prova, känna och klämma på kläderna. Först ska jag sälja in kläderna till mina kollegor på Länsförsäkringar Skaraborg. Vd Jonas Rosman skulle bli riktigt stilig i en kavaj från Hendeberg DC, säger Tor-Björn leende.

Tanken på att ge en ny touch till klädkoden i finansvärlden driver Tor-Björn.

– Min dröm är att finansfolket bär både kavaj och rock som jag designat. Visst har jag, förutom engagemang och envishet, investerat eget kapital i utvecklingen av kollektionen. Men resan är egentligen viktigare än målet; jag är inte rädd för att misslyckas och funkar det inte så har jag ju i alla fall testat.

I den lummiga trädgården i Styrud dukar Tor-Björn fram nybakta bullar till kaffet.

– Det är en av många fördelar med att vara pensionär; man gör vad som faller en in om dagarna.

I 40 år har Tor-Björn Hendeberg haft chefsbefattningar inom bank- och försäkringsbranschen; bland annat som finans- och ekonomichef på Länsförsäkringar. Arbetet har tagit honom världen över – och samtidigt gett inspiration till att han nu, efter tre år som pensionär, ger sig i kast med nya utmaningar.

– Jag har alltid varit konstnärligt kreativ och gillat att jobba med händerna. Både mormor och mamma var konstnärer, så det finns väl i generna.

”Likadant klädda”

Idén till att ta fram en egen klädkollektion väcktes på mötena i finansvärlden.

– Alla gubbar jag träffade var ju likadant klädda, oavsett om man var i London eller New York. Det födde idén; ”tänk om jag kan få till en procents ändring på klädstilen”, förklarar Tor-Björn.

Sagt och gjort. Tor-Björn satte sig med block och penna och började skissa på kavajer och rockar och bollade idéerna med textilkonsulent Annette Lennerup i London.

– Annette är expert och kan allt om tygkvalitet och mönster. Guld värt för en glad amatördesigner från Styrud, säger Hendeberg.

Via en agent fick han kontakt med en fabrik i Porto (Portugal) som sytt upp prover, utifrån de justeringar som Tor-Björn och Annette gjort. Processen har pågått i drygt fyra år och nu väntar han med spänning på sin första leverans om 100 plagg.

– Stora kollektioner går givetvis först. Beställer man en färre får man ställa sig sist i ledet och vackert vänta på sin tur, påpekar Tor-Björn.

Influenser från 60-talet

Han är uppväxt med Beatles och Rolling Stones. Något som också återspeglas i designen av ”Hendeberg collection”; stilrena kavajer och rockar med många blanka knappar.

– Kläderna är tillverkade i 100 procent italiensk ull och alla detaljer är noga utvalt.

Tor-Björn har varit i såväl London som New York och presenterat sin kollektion för inköpschefer.

– Många var positiva, men ingen nappade. Eftersom jag vill göra grejer från A till Ö bestämde jag mig för att köra på egen hand i stället; då bestämmer jag allt själv och har ingen som ställer krav, säger Tor-Björn som startat en enskild firma med namnet Hendeberg DC (Design and Consulting).

– Företagsklimatet för att starta småföretag i Sverige är alldeles utmärkt bra.

Hur ser din marknadsplan ut?

– (skratt) Den finns ingen. Jag ska sälja kläderna och tänkte göra det i form av uppsökande ”homepartyn” där man kan prova, känna och klämma på kläderna. Först ska jag sälja in kläderna till mina kollegor på Länsförsäkringar Skaraborg. Vd Jonas Rosman skulle bli riktigt stilig i en kavaj från Hendeberg DC, säger Tor-Björn leende.

Tanken på att ge en ny touch till klädkoden i finansvärlden driver Tor-Björn.

– Min dröm är att finansfolket bär både kavaj och rock som jag designat. Visst har jag, förutom engagemang och envishet, investerat eget kapital i utvecklingen av kollektionen. Men resan är egentligen viktigare än målet; jag är inte rädd för att misslyckas och funkar det inte så har jag ju i alla fall testat.