01 sep 2016 06:00

01 sep 2016 06:00

Puch Alabama är Ulfs melodi

MARIESTAD

I garaget står fyra mopeder, varav två Puch Alabama.
– Det är kul grejor att köra på, säger Mariestadsbon Ulf Ekman som har rötterna på Gotland.

Ulf Ekman äger två Puch Alabama, en från 1964 och en från 1973. Men det finns också en Apollo från 1957 och en Crescent Autoped tillverkad 1954.

Segling är ett annat intresse och nästa år han Ulf planer på att ta hit sin P28, en plastbåt med överbyggnad i mahogny konstruerad av Harry Hallberg, som finns i Visby.

Mopparna har dock en kär plats i hans hjärta.

– Jag varvar lite mellan mopederna, men allra mest använder jag nog den ljusblå Puch Alabama som är handväxlad och har tre växlar. Sadeln är lite bättre än på den andra av samma märke, säger Ulf.

Den ljusblå/ vita moppen är helt i original med ”matching numbers”. Han hittade mopeden på annons i Östersund, hyrde en buss och hämtade hem den.

”Stridsvagn”

– Det är en liten stridsvagn som går hur bra som helst. För ett par år sedan gjorde jag ordning motorn och bytte packboxar. Sedan har jag bara bytt lite slitagedelar som vajrar och annat.

– Det är funktion som gäller.

Bilar och mopeder har alltid funnits med i livet och Ulf skruvar gärna själv. Det innebär att han tillbringar några timmar då och då i garaget.

Varför blev det just Puch Alabama?

– Jag föll för modellen eftersom en kompis brorsa hade en sådan i Visby, berättar gotlänningen.

– Alla andra skulle ha Zündapp, därför var Puch ett givet val, säger Ulf och skrattar.

Att flytta till Västergötland från Gotland 2008 för ett båtbyggarjobb på Nimbus i Lugnås var inget problem.

– Nej, jag hade lärt känna en del folk här och när fabriken i Visby lades ner fick jag chansen att följa med hit. Jag hade bott på Gotland i 40 år och hade ingen familj. Det är ett beslut jag inte ångrar, säger Ulf.

Reservdelar

Några problem med reservdelar existerar inte. Det är lätt att beställa på nätet och sedan kommer delarna hem per post.

Ulf är aktiv i Old Ox Mopperiders och åker gärna ut på moppeträffar. För några helger sedan var han på ”Mopparnas Woodstock” i Mellstad, Borlänge. Det är ett arrangemang på fyra dagar som fyllts med allt från utflykter, tävlingar och veteranmarknader.

– Vi var fem grabbar som lastade in mopparna i ett fordon. Vi bodde i en husvagn på en camping där det fanns totalt 700 mopeder. Sedan åkte vi kortege genom Borlänge.

– Det låg en blå dimma av tvåtaktsrök över Borlänge och det var fantastiskt roligt och med en fin gemenskap.

Ulf Ekman har fortfarande några moppedrömmar som gror i bakhuvudet.

– En Puch Mexico, en hybrid i vit-orange färg. Det vore något alldeles extra, säger han 51-åringen.

Ulf Ekman äger två Puch Alabama, en från 1964 och en från 1973. Men det finns också en Apollo från 1957 och en Crescent Autoped tillverkad 1954.

Segling är ett annat intresse och nästa år han Ulf planer på att ta hit sin P28, en plastbåt med överbyggnad i mahogny konstruerad av Harry Hallberg, som finns i Visby.

Mopparna har dock en kär plats i hans hjärta.

– Jag varvar lite mellan mopederna, men allra mest använder jag nog den ljusblå Puch Alabama som är handväxlad och har tre växlar. Sadeln är lite bättre än på den andra av samma märke, säger Ulf.

Den ljusblå/ vita moppen är helt i original med ”matching numbers”. Han hittade mopeden på annons i Östersund, hyrde en buss och hämtade hem den.

”Stridsvagn”

– Det är en liten stridsvagn som går hur bra som helst. För ett par år sedan gjorde jag ordning motorn och bytte packboxar. Sedan har jag bara bytt lite slitagedelar som vajrar och annat.

– Det är funktion som gäller.

Bilar och mopeder har alltid funnits med i livet och Ulf skruvar gärna själv. Det innebär att han tillbringar några timmar då och då i garaget.

Varför blev det just Puch Alabama?

– Jag föll för modellen eftersom en kompis brorsa hade en sådan i Visby, berättar gotlänningen.

– Alla andra skulle ha Zündapp, därför var Puch ett givet val, säger Ulf och skrattar.

Att flytta till Västergötland från Gotland 2008 för ett båtbyggarjobb på Nimbus i Lugnås var inget problem.

– Nej, jag hade lärt känna en del folk här och när fabriken i Visby lades ner fick jag chansen att följa med hit. Jag hade bott på Gotland i 40 år och hade ingen familj. Det är ett beslut jag inte ångrar, säger Ulf.

Reservdelar

Några problem med reservdelar existerar inte. Det är lätt att beställa på nätet och sedan kommer delarna hem per post.

Ulf är aktiv i Old Ox Mopperiders och åker gärna ut på moppeträffar. För några helger sedan var han på ”Mopparnas Woodstock” i Mellstad, Borlänge. Det är ett arrangemang på fyra dagar som fyllts med allt från utflykter, tävlingar och veteranmarknader.

– Vi var fem grabbar som lastade in mopparna i ett fordon. Vi bodde i en husvagn på en camping där det fanns totalt 700 mopeder. Sedan åkte vi kortege genom Borlänge.

– Det låg en blå dimma av tvåtaktsrök över Borlänge och det var fantastiskt roligt och med en fin gemenskap.

Ulf Ekman har fortfarande några moppedrömmar som gror i bakhuvudet.

– En Puch Mexico, en hybrid i vit-orange färg. Det vore något alldeles extra, säger han 51-åringen.

Gammal erkänt märke

Puch var en österrikisk bil-, moped- och cykeltillverkare, grundad 1899, från 1930 del av Steyr–Daimler–Puch-koncernen.

Populära mopedmodeller som Dakota, Montana, Florida, Alabama och Maxi tillhörde de mest populära mopederna i Sverige under 1960- och 1970-talet. 1987 upphörde all tillverkning av cyklar och mopeder hos Puch. 2005 återlanserades Puch som cykelmärke av Cycleurope.

Källa: Wikipedia.