29 aug 2016 20:40

29 aug 2016 20:40

Nimbus hoppas bli del i flottan

MARIESTAD: Lokal båttillverkare i dialog med Sjöräddningssällskapet

Nimbus Boats AB vill ”sälja in” en av sina modeller till Svenska sjöräddningssällskapet.
Haken är SSRS strävan om en enhetlig flotta över hela landet.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

– SSRS centrala linje är att jobba med de tre modeller vi har och då är vi inte jättesugna på att ta in fler båttyper, säger Niklas Jendeby, kommunikations- och insamlingsledare på Sjöräddningssällskapet.

Det var när medlemmar i SSRS Mariestad besökte båtfabriken i Lugnås i vintras, som diskussionerna kom upp till ytan. I Lugnås tillverkas Paragon 31 Cabin; en modell som hade världspremiär på båtmässan i Göteborg i februari.

– Vi pratade lite löst om eventuella förändringar som skulle kunna göras för att skapa en ren sjöräddningsbåt i vår regi. Efter det togs frågan vidare till huvudkontoret för att undersöka möjligheterna, säger Bosse Jansson i SSRS Mariestad.

De lokala sjöräddarna har ända sedan stationens bildande kämpat för att få tillgång till en täckt räddningsbåt.

– Vår verksamhet ökar stadigt; för att fortsätta utvecklas måste vi ha riktiga förutsättningar i form av en täckt båt och stationshus, säger Jansson.

Jonas Johansson, affärsområdeschef på Nimbus, bekräftar att företaget i juni hade ett möte med Sjöräddningssällskapet i Göteborg.

– Man kan säga att det är en ”pågående säljbearbetning”. Just den här modellen passar bra in för sjöräddnings- tull- eller kustbevakningsuppdrag. Vi har levererat båtar till Finland och Schweiz och jobbar nu mot Tyskland. Självklart vore det roligt att göra affär med hemmavatten också, säger Jonas Johansson.

SSRS verksamhet bygger på gåvor och donationer. Är det aktuellt att skänka en båt?

– Det kan jag inte svara på i dag. Vi kan bistå med bra båtar, men det måste till ett intresse från SSRS också, säger Johansson.

På Sjöräddningssällskapets hemsida framgår att ingen räddningsbåt ska vara äldre än 25 år, vilket betyder att det behöver byggas sex nya båtar årligen. SSRS har i dag tre täckta båtmodeller – 8, 11 och 12 meter – som alla byggs på Swedeship i Hunnebostrand.

– En enhetlig flotta ger dels effektivare service, dels underlättar det utbildning av våra 2 100 frivilliga sjöräddare. Det är ståndpunkter som vi framförde på mötet i juni, säger Niklas Jendeby och tillägger:

– Dialogen med Nimbus fortsätter, men vad det utmynnar i är för tidigt att säga. Vi måste värna alla kostnader, men vill de ge bort en båt är vi så klart intresserade.

– SSRS centrala linje är att jobba med de tre modeller vi har och då är vi inte jättesugna på att ta in fler båttyper, säger Niklas Jendeby, kommunikations- och insamlingsledare på Sjöräddningssällskapet.

Det var när medlemmar i SSRS Mariestad besökte båtfabriken i Lugnås i vintras, som diskussionerna kom upp till ytan. I Lugnås tillverkas Paragon 31 Cabin; en modell som hade världspremiär på båtmässan i Göteborg i februari.

– Vi pratade lite löst om eventuella förändringar som skulle kunna göras för att skapa en ren sjöräddningsbåt i vår regi. Efter det togs frågan vidare till huvudkontoret för att undersöka möjligheterna, säger Bosse Jansson i SSRS Mariestad.

De lokala sjöräddarna har ända sedan stationens bildande kämpat för att få tillgång till en täckt räddningsbåt.

– Vår verksamhet ökar stadigt; för att fortsätta utvecklas måste vi ha riktiga förutsättningar i form av en täckt båt och stationshus, säger Jansson.

Jonas Johansson, affärsområdeschef på Nimbus, bekräftar att företaget i juni hade ett möte med Sjöräddningssällskapet i Göteborg.

– Man kan säga att det är en ”pågående säljbearbetning”. Just den här modellen passar bra in för sjöräddnings- tull- eller kustbevakningsuppdrag. Vi har levererat båtar till Finland och Schweiz och jobbar nu mot Tyskland. Självklart vore det roligt att göra affär med hemmavatten också, säger Jonas Johansson.

SSRS verksamhet bygger på gåvor och donationer. Är det aktuellt att skänka en båt?

– Det kan jag inte svara på i dag. Vi kan bistå med bra båtar, men det måste till ett intresse från SSRS också, säger Johansson.

På Sjöräddningssällskapets hemsida framgår att ingen räddningsbåt ska vara äldre än 25 år, vilket betyder att det behöver byggas sex nya båtar årligen. SSRS har i dag tre täckta båtmodeller – 8, 11 och 12 meter – som alla byggs på Swedeship i Hunnebostrand.

– En enhetlig flotta ger dels effektivare service, dels underlättar det utbildning av våra 2 100 frivilliga sjöräddare. Det är ståndpunkter som vi framförde på mötet i juni, säger Niklas Jendeby och tillägger:

– Dialogen med Nimbus fortsätter, men vad det utmynnar i är för tidigt att säga. Vi måste värna alla kostnader, men vill de ge bort en båt är vi så klart intresserade.