19 aug 2016 06:00

19 aug 2016 06:36

Flaggar för fortsatt färd

MARIESTAD: Ny motor inköpt till m/s Marianne

Sökandet efter en ny motor till m/s Marianne är över.
– Nu är vi på upploppet med sikte på att hon ska vara i trafik till nästa säsong, säger befälhavaren Anders Svensson.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Fjolårets motorhaveri resulterade i att den smäckra passagerarbåten – byggd på Eriksbergs Mekaniska verkstad i Göteborg 1897 – legat förtöjd vid kajen i Mariestads hamn hela året. Samtidigt har eldsjälarna i den ekonomiska föreningen med ljus och lykta sökt efter en ny motor.

– Problemet har varit finansieringen. Att skaka fram uppemot 400 000 kronor till inköp av motor, installation och tillbehör är inte det lättaste för en liten ideell förening, konstaterar Anders Svensson.

Under året har föreningen fått bidrag från Grevillis fond och Alfa-stiftelsen, lokala företag samt allmänheten. Många bäckar små som ingjutit hopp hos entusiasterna.

Fattas fortfarande pengar

– Det saknas fortfarande lite pengar; i runda slängar mellan 100 000 och 150 000 kronor. I sommar har vi fått mycket positiv respons av folk som vill att Marianne ska komma i gång igen och vår förhoppning är att kunna sälja fler andelar för att få in pengarna som behövs, säger Svensson.

En viktig pusselbit föll på plats i dagarna då föreningen fick fatt på en Volvo Penta-motor. Motorn är från 2010 och har endast 48 timmars gångtid.

– Den är i skick som ny. En fiskare i Blekinge hade monterat motorn i sin båt strax innan han gick i pension. När båten såldes visade det sig att de nya ägarna skulle ha den till trålfiske, och då var motorn för klen.

– Annonsen har legat ute på nätet sedan i höstas och nu fick vi köpa den till ett ”fördelaktigt pris”. En fördel med den här motorn är att vi kan återanvända det gamla backslaget, berättar Anders Svensson vidare.

Att installera motorn vid kajen i Mariestad är dock inte aktuellt.

– Transportstyrelsen kräver att motorinstallationen görs på ett auktoriserat varv. Därför kommer Marianne att bogseras till ett varv på Kållandsö, troligtvis någon gång i september. Innan hon tas till varvet ska snickarna slutföra arbetet med nedgångskappen på fördäcket, trappan samt mellanskottet i trä mellan förpik och försalong.

Parallellt jobbar föreningen med att förnya certifikaten för brandutrustning, skeppsapotek, livflottar och magnetkompassen ombord på m/s Marianne.

– Efter alla turer känns det som att vi är på banan igen. Nu tar vi sikte på att Marianne åter är i trafik till våren, säger Anders Svensson.

Fjolårets motorhaveri resulterade i att den smäckra passagerarbåten – byggd på Eriksbergs Mekaniska verkstad i Göteborg 1897 – legat förtöjd vid kajen i Mariestads hamn hela året. Samtidigt har eldsjälarna i den ekonomiska föreningen med ljus och lykta sökt efter en ny motor.

– Problemet har varit finansieringen. Att skaka fram uppemot 400 000 kronor till inköp av motor, installation och tillbehör är inte det lättaste för en liten ideell förening, konstaterar Anders Svensson.

Under året har föreningen fått bidrag från Grevillis fond och Alfa-stiftelsen, lokala företag samt allmänheten. Många bäckar små som ingjutit hopp hos entusiasterna.

Fattas fortfarande pengar

– Det saknas fortfarande lite pengar; i runda slängar mellan 100 000 och 150 000 kronor. I sommar har vi fått mycket positiv respons av folk som vill att Marianne ska komma i gång igen och vår förhoppning är att kunna sälja fler andelar för att få in pengarna som behövs, säger Svensson.

En viktig pusselbit föll på plats i dagarna då föreningen fick fatt på en Volvo Penta-motor. Motorn är från 2010 och har endast 48 timmars gångtid.

– Den är i skick som ny. En fiskare i Blekinge hade monterat motorn i sin båt strax innan han gick i pension. När båten såldes visade det sig att de nya ägarna skulle ha den till trålfiske, och då var motorn för klen.

– Annonsen har legat ute på nätet sedan i höstas och nu fick vi köpa den till ett ”fördelaktigt pris”. En fördel med den här motorn är att vi kan återanvända det gamla backslaget, berättar Anders Svensson vidare.

Att installera motorn vid kajen i Mariestad är dock inte aktuellt.

– Transportstyrelsen kräver att motorinstallationen görs på ett auktoriserat varv. Därför kommer Marianne att bogseras till ett varv på Kållandsö, troligtvis någon gång i september. Innan hon tas till varvet ska snickarna slutföra arbetet med nedgångskappen på fördäcket, trappan samt mellanskottet i trä mellan förpik och försalong.

Parallellt jobbar föreningen med att förnya certifikaten för brandutrustning, skeppsapotek, livflottar och magnetkompassen ombord på m/s Marianne.

– Efter alla turer känns det som att vi är på banan igen. Nu tar vi sikte på att Marianne åter är i trafik till våren, säger Anders Svensson.