11 aug 2016 18:01

11 aug 2016 18:01

Stor ökning av trafikolyckor i länet

VÄSTRA GÖTALAND: Trafikolyckor

Antalet dödsolyckor i Västra Götalands vägtrafik mellan januari och juni i år är de högsta sedan 2011. En klar missräkning i riksdagens ”nollvisionsplan”.
– Det är helt klart ett steg åt fel håll, säger Torbjörn Forsell, verksamhetschef på NTF Skaraborg
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

I juni 2009 beslutade riksdagen ett nytt delmål för säkerheten på de svenska vägarna. År 2020 ska inte fler än 220 personer ha omkommit i trafiken. Det kommer i så fall vara en halvering från när projektet om nollvisionen startade.

Stadig minskning

Antalet dödsolyckor i Västra Götalands län har också minskat sedan dess med endast en liten höjning 2011 i den annars stadigt nedåtgående kurvan. Enligt trafikverkets preliminära siffror för det första halvåret i år, så visar de på ett nytt bakslag.

29 personer har mist livet på länets vägar under årets sex inledande månader. Det är mer än dubbelt så många som omkom under samma period förra året.

– Alla som sitter bakom ratten ute på vägarna har ett ansvar. Många förare tar alltför mycket risker, säger Torbjörn Forsell.

”Ligger för nära”

Förutom att förare tar för mycket risker finns det också annat som spelar in vid olyckor säger Forsell.

– Det är många som är kör bil när de är drog- eller alkoholpåverkade. Sedan så är det självklart väldigt vanligt med hastigheter som inte hålls. En ytterligare orsak är att man ligger för nära bilen framför och inte hinner bromsa i tid.

Hastighet avgör

Just hastighet är ett ständigt återkommande problem. En hastighetsskillnad på 20 kilometer i timmen kan vara väldigt avgörande vid olyckor.

– I till exempel en olycka med en oskyddad trafikant kan skillnaden på 30 och 50 kilometer i timmen vara det som avgör ifall det blir dödliga konsekvenser, säger Torbjörn Forsell.

Han fortsätter:

– Det folk måste förstå är att om det står 80 på skylten så är det den hastigheten som vägen är anpassad för. I dag om du håller hastigheten på en 80-väg så ses du mer som en bromskloss. Så ska det inte vara.

Farligt fenomen

Den genomförda omstruktureringen av polismyndigheten är också något som Torbjörn Forsell tror påverkar olyckssiffrorna.

– Det är färre trafikpoliser i dag än vad det var förut. Det gör att det är färre trafikkontroller.

Ett vanligt fenomen när det gäller trafikkontroller är att bilister gör inlägg på sociala medier för att varna andra. Det är en företeelse som Torbjörn Forsell fördömer.

– Det är rent otyg. Folk som varnar andra på sociala medier förstår inte vilka konsekvenser det kan bli. Nästa gång kanske det är en person i din egen närhet som blir drabbad av någon som kommit undan en kontroll på grund av det.

I juni 2009 beslutade riksdagen ett nytt delmål för säkerheten på de svenska vägarna. År 2020 ska inte fler än 220 personer ha omkommit i trafiken. Det kommer i så fall vara en halvering från när projektet om nollvisionen startade.

Stadig minskning

Antalet dödsolyckor i Västra Götalands län har också minskat sedan dess med endast en liten höjning 2011 i den annars stadigt nedåtgående kurvan. Enligt trafikverkets preliminära siffror för det första halvåret i år, så visar de på ett nytt bakslag.

29 personer har mist livet på länets vägar under årets sex inledande månader. Det är mer än dubbelt så många som omkom under samma period förra året.

– Alla som sitter bakom ratten ute på vägarna har ett ansvar. Många förare tar alltför mycket risker, säger Torbjörn Forsell.

”Ligger för nära”

Förutom att förare tar för mycket risker finns det också annat som spelar in vid olyckor säger Forsell.

– Det är många som är kör bil när de är drog- eller alkoholpåverkade. Sedan så är det självklart väldigt vanligt med hastigheter som inte hålls. En ytterligare orsak är att man ligger för nära bilen framför och inte hinner bromsa i tid.

Hastighet avgör

Just hastighet är ett ständigt återkommande problem. En hastighetsskillnad på 20 kilometer i timmen kan vara väldigt avgörande vid olyckor.

– I till exempel en olycka med en oskyddad trafikant kan skillnaden på 30 och 50 kilometer i timmen vara det som avgör ifall det blir dödliga konsekvenser, säger Torbjörn Forsell.

Han fortsätter:

– Det folk måste förstå är att om det står 80 på skylten så är det den hastigheten som vägen är anpassad för. I dag om du håller hastigheten på en 80-väg så ses du mer som en bromskloss. Så ska det inte vara.

Farligt fenomen

Den genomförda omstruktureringen av polismyndigheten är också något som Torbjörn Forsell tror påverkar olyckssiffrorna.

– Det är färre trafikpoliser i dag än vad det var förut. Det gör att det är färre trafikkontroller.

Ett vanligt fenomen när det gäller trafikkontroller är att bilister gör inlägg på sociala medier för att varna andra. Det är en företeelse som Torbjörn Forsell fördömer.

– Det är rent otyg. Folk som varnar andra på sociala medier förstår inte vilka konsekvenser det kan bli. Nästa gång kanske det är en person i din egen närhet som blir drabbad av någon som kommit undan en kontroll på grund av det.

  • Erik Wallskog